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청소년 방송 프로그램의 교육적 의미에 관한 연구 : TV 드라마를 중심으로

Title
청소년 방송 프로그램의 교육적 의미에 관한 연구 : TV 드라마를 중심으로
Authors
김경숙
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 현대사회에서 매스미디어가 사회적 환경을 조성, 규제한다는 점을 주시하고 매스 미디어의 구조적 특성과 프로그램의 내용분석을 시도하였다. 이 분석 결과들은 개인의 최대 성장과 사회발전을 통한 삶의 질 향상이라는 평생교육의 이년 체계를 바탕으로 방송의 교육적 의미를 재확인하여는 목적에 이용되었다. 텔레비전 프로그램의 내용은 매스 미디어의 구조적 특성과 텔레비전이 위치하고 있는 사회의 지배적인 생활유형, 사고방식, 가치등의 영향을 받는다. 특히 드라마는 일상생활에서 일어날 수 있는 일들을 극화해서 보여주기 때문에 쉽게 접근할 수 있으며, 다른 프로그램 형식보다 청소년들의 동일시 정도가 클 것이라고 가정할 수 있다. 본 연구는 프로그램의 형식과 내용에 영향을 방송의 구조적 특성과 프로그램의 내용을 분석하였는데, 방송내용을 분석하기 위해 KBS-TV와 MBC를 통해 방영되는 두편의 드라마가 선정되었으며 1989. 7. 3부터 1989. 8. 5 까지의 총 4시간 40분 분량의 내용이 녹화, 분석되었다. 위의 분석을 통해 다음과 같은 네가지 문제의 해답을 얻으려고 하였다. 1. 매스미디어의 내용을 결정하는 사회적 요인은 무엇인가? 2. 텔레비전은 사회, 문화적으로 어떤 기능을 하는가? 3. 성, 연령, 직업별 사회관계는 텔레비전 드라마에서 어떻게 묘사되고 있는가? 4. 드라마 등장인물들의 상호작용을 통해 표현되는 가치는 무엇인가? 연구결과는 다음과 같이 요약된다. 첫째, 한국의 방송은 정치, 사회구조가 변함에 따라 그 형식적 성격이 변화하였으나 내용상의 특성은 변하지 않고 그대로 있었다. 즉 공영방송 제도가 도입되었지만 여전히 정부의 간섭과 통제를 받는 관영방송으로서의 성격을 강하게 내포하고 있다. 또한 공영방송제도 도입후 KBS가 광고방송을 개시함으로써 이윤을 극대화하기 위한 시청률 과당 경쟁, 시청률을 의식한 채널간 중복-대음 편성의 경향을 나타내고, 내용면에서도 오락위주의 소비지향적 성격을 보임으로써 상업주의 방송의 특성을 지니고 있다. 둘째, 드라마에 등장한 인물들의 성별, 연령별 구성 비율을 보면, 성별로는 남성이 여성보다 우세하게 나타나며, 연령별로는 10대와 20대의 등장빈도가 가장 높고 60대 이상의 노년층과 10대이하의 아동은 나타나지 않는다. 등장인물의 상호작용 과정에서 나타난 성별, 직업별 사회적 관계 묘사에서는 여성은 전반적으로 의견을 주도하기보다 타인의 의견을 따르며, 여성의 경우 헌신적이고 양보하는 태도를 보여주며, 전통적으로 인식되어온 여성적 직업에 종사하는 경우가 대부분이었다. 반면 남성은 의사결정에 있어 주도적이며 아내에 대해 허용적이고 교수, 의사, 교사등 주로 전문직업에 종사하고 있었다. 이러한 결과는 한국사회의 성, 연령, 직업에 다른 실제 인구 구성 비율과는 차이가 있는 것이었다. 셋째, 상호작용의 중심을 이루고 있는 것은 부부관계, 부모-자녀관계,형제관계등의 가족관계와 친구관계, 이웃관계이며 상호작용의 내용은 사랑, 효, 교육, 기타 일상적 문제들이 대부분을 차지하고 있었다. 즉 사회 전반에 대한 폭넓은 주제와 내용을 다루기보다는 개인적 문제에만 초점을 맞춤으로써 탈실현화의 가능성을 내포하고 있었다. 이러한 연구결과를 토대로 본 연구는 다음과 같은 결론에 도달했다. 방송 프로그램의 질적 개선을 위해서는 방송제도의 개선이 선행되어야 하며, 다양한 사회집단의 이익과 관심을 반영할 수 있도록 프로그램이 다양화되어야 한다. 즉 공영방송의 이념적 기초인 공공성과 공익성이 실현될 때 방송의 사회교육적 기능은 보다 강화될것이다. 또한 오락 프로그램의 비의도적 영향을 고려할 때 건전한 오락제공을 위한 연구와 노력이 요청된다. 양적인 면에서 극히 저조한 시간량을 차지하는 청소년 프로그램이 교양, 교육보다는 오락에 치중하고 잇다는 사실을 감안하여, 건전한매체 이용이 되도록 미디어 교육을 활성화 시켜야 한다. ; This study was an attempt to analyze media institutions and contents of programming looking at which mass media shape and regulate the atmosphere of the society. This study purposes to ascertain educational meanings of broadcasting on the basis of concept of life-long education which aims at most growth of individual and improvement of the quality of life. Television is the culminating institution of the culture of corporate capitalism, invading and reshaping the private space of the home, filling it with an unending procession of mass-produced images. Especially television drama is apt to reflect the life pattern, way of thinking and value in the society. And the very easy access to television make it for adolescents to identify more easily than other media. This study tried to find any answer about the following questions. 1. What kind of social factors have strong influence on the television programming? 2. What is the social and cultural function of television? 3. Is there any pattern of description on the social relations, i.e. sex, age, and occupation in TV drama? 4. What is there value orientution to show through the actions of characters in the drama? Answers to these questions have been sought through the investigation and analysis of the structures and practices of media organization, the programming and the contents. The findings of this study can be summarized as follows; First, broadcasting institutions in Korea are seen as possessing the attributes which characterize government managed and commercial organizations. The main features of Korea broadcasting is competitive and consumption-oriented programming in order to maximize their benefits. To make matter worse the public can indulge in pleasures to watch on television, and at least they can be changed into the category of mass man. So, mass media has also the ideological effect related which the reproduction of the existing social relations. Second, in the drama male characters are superior to female one, the frequency of the age is the highest to teenagers and 20 years old, above 60 years old adults and under 10 years old children are rarely shown. The role of female is devotional, yielding and they don’t have their jobs. In contrast to this, male characters in the drama have a leadership, decision-making power over his wife and they are described as a professor, doctor, or manager. Third, human interactions are mainly husband-wife, parents-child, brothers-sisters which are named family relation, friends and neighborhood. The major messages of them are overwhelmingly love, obedience, education and other daily life. Based on the findings, this study recommended as follows. In order to promote the educational function of television based on principles of life-long education, television programming to serve the public interest and impartiality is acquired. And television is expected to serve a variety of different audiences as part of it’s service obligation. At the same time, it is necessary for adolescents to train the critical viewing skills of television programs.
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