View : 26 Download: 0

남자 중학생의 가정교과 인식 및 가정교과 영역별 요구도

Title
남자 중학생의 가정교과 인식 및 가정교과 영역별 요구도
Other Titles
(THE) PERCEPTION AND SECTIONAL NEEDS DEGREE OF HOME ECONOMICS EDUCATION OF MALE MIDDLE SCHOOL STUDENTS
Authors
임수경
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Keywords
남자중학생가정교과영역별 요구도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 남자 중학생의 가정교과 인식 및 가정교과 영역별 요구도를 조사함으로써 제7차 교육과정의 효율적 시행과 새로운 교육과정 구성을 위한 기초 자료를 제공하는데 있다. 연구의 대상은 성남시에 소재한 남자 중학교 1개교와 남녀 공학 중학교 3개교에 재학중인 남학생 1163명이 임의 선정되었다. 측정도구는 연구대상의 일반적 특성, 가정교과의 인식, 가정교과 영역별 요구도로 구성되었고, 수집된 자료는 Window용 SPSS 9.0 프로그램을 이용하여 분석되었다. 남자중학생의 가정교과 인식과 가정교과 영역별 요구도를 알아보기 위하여 기술통계(descriptives)를 실시하였고, 남자 중학생의 일반적 특성에 따른 가정교과 인식과 가정교과 영역별 요구도의 차이를 알아보기 위해서 t-test 또는 일원변량 분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 일원변량분석(one-way ANOVA)의 사후검증을 위해서는 Duncan 분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 남자 중학생의 가정교과에 대한 인식은 가정교과의 성격, 목표, 수업, 필요성 중 가정교과의 필요성에 대해 가장 높은 인식을 나타냈다. 가정교과 영역별 요구도에서는 가족생활, 가정관리와 환경, 주생활, 식생활, 의생활 영역 중 식생활에 대한 요구가 가장 높게 나타났다. 둘째, 일반적 특성에 따른 가정교과의 인식을 보면 학년은 성격, 목표, 수업에, 학교는 성격, 목표, 수업, 필요성에, 어머니 직업은 수업에, 아버지 직업은 성격, 수업, 필요성에, 가정생활 정도는 성격, 목표, 수업에, 반 석차는 수업에 영향을 미치는 유의미한 변수로 나타났다. 셋째, 일반적 특성에 따른 가정교과 영역별 요구도를 보면 학년이 낮을수록 식생활 영역에 높은 요구도를 보였으며, 학교에 따라서는 남자 중학교 남학생이 가족생활, 가정관리와 환경, 주생활, 식생활, 의생활 영역에, 어머니 직업에 따라서는 판매 생산 서비스직이 식생활 영역에, 아버지 직업에 따라서는 기술 사무직과 판매 생산 서비스직이 주생활과 의생활 영역에, 그리고 판매 생산 서비스직은 식생활 영역에, 가정생활 정도에 따라서는 아주 잘 사는 편이 주생활 영역에, 반 석차에 따라서는 11등에서 20등 사이의 남학생이 다른 변인에 비해서 가정관리와 환경과 주생활 영역에 더 높은 요구를 나타냈다. 따라서 가정과교육과정 개발자나 현장에서 가정과 교육을 실천하는 교사는 남자 중학생에게 가정교과의 특성을 올바르게 인식시키고, 가정교과 수업에 남학생들이 요구하는 가정교과 내용을 반영하며, 다양한 교육프로그램 개발을 통하여 남학생들이 가정교과 수업에 대한 흥미와 관심을 가질 수 있도록 해야 할 것이다. 그러므로 본 연구는 중학교 가정과 교육내용의 기초자료와 차후 교육과정 개발과 교과서 개발에 근거가 될 수 있는 자료를 제공한다는 점에서 연구의 의의를 찾을 수 있다.;The purpose of this study IS to provide the basic data for the effective implementation of the 7th Curriculum Guideline and for the new curriculum construction by surveying the perception and sectional needs of home economics curriculum of male middle school students Respondents were 1163 male students selected from male students In one male middle school and 3 co-educational middle schools in SeongNam-city, Keong Gi-Do. The data collected were analyzed by SPSS Window 9.0 program. The Questionnaire was composed of general characteristics, the perceptions of home economics education, and the sectional needs degree of the home economics education. The descriptive ststistics were used to describe general characteristics, the perception of home economics education, and the sectional needs of home curriculum of male middle school students. The t-test and One-way ANOVA were used to know the difference of perception of home economics education and the sectional needs degree of home economics education according to the general characteristics of male middle school students. Duncan test was conducted for validation of One-way ANOVA. The results of this study were summarized as follows. First, male middle school students showed that they had the highest perception of the necessity of home economics education among characteristics, purposes, lessons, and the necessity of home economics education. The study also indicated that the necessity of food and nutrition was highest among the family life, home economics management and environment, and housing, food and nutrition, textiles and clothing. Second, the grade was a significant variable influencing the perception on characteristics, purposes and lessons of home economics education. The mother's job was a significant variable the perception on lessons of home economics education, the father's job to characteristics, lessons and necessity, the degree of home life to characteristics, purposes and lessons, and the student's rating to lessons. Third, school year, school style, mother's job, father's job, degree of home life, and student's rating were significant variables influencing in the sectional needs of home economics education according to the general characteristics. The lower class students had the high -needs degree in food and nutrition. The students in male middle school recognized importance of family life, home management and environment, housing, food and nutrition, and textiles and clothing in response to the school style. The food and nutrition was showed high to mother's job of Sales and Product Service, housing fields to father's job of engineering office and Sales and Product Service were more important factors than others. The housing fields were showed high to the poor according to the degree of living standard. The needs of family management and housing circumstances were indicated high to the male middle school students ranked 11th to 20th in class grade. In conclusion, we have to lead male middle school students to have interests and concerns of lessons by letting them recognize the characteristics of home economics education correctly and developing the diverse education program which they need. Therefore, it is hoped that the results of this study are to provide the basic information and materials to play a role in developing educational curriculum and textbook in the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE