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쓰기교육 접근법에 따른 유아의 쓰기행동 및 인식에 관한 연구

Title
쓰기교육 접근법에 따른 유아의 쓰기행동 및 인식에 관한 연구
Authors
김소양
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
The purpose of this study is to investigate children’s writing behaviors and perceptions toward writing functions adopting two different kinds of writing instruction methods: the Whole Language Approach and the Code-Emphasis Approach. With the purpose of the study, five research questions have been set up in the following: When the two different kinds of writing instruction methods are applied: 1. Will they have significantly different effects on children’s perceptions of writing functions? 2. What will be the differences in children’s writing purpose? 3. What will be the differences and changes in children’s peer interaction style in writing behaviors? 4. What will be the differences and changes in children’s teacher-interaction styles in writing behaviors? 5. Will they have significantly different effects on the frequency of children’s spontaneous writing behavior? The subjects of this research were forth five-year-old kindergartners in Seoul. Twenty children belonged to control and experimental groups respectively, all of whom did writing activities for ten weeks. The code-emphasis approach was applied to the children in the control group, while those in the experimental group were treated with the whole language approach. The research went through the procedure of pre-test, ten-week treatments and post-test to investigate children’s writing behaviors and perceptions toward writing functions. The research tools were Freeman and Sander’s which had been partially revised by the investigator. Observation methods were adapted to investigate children’s writing behaviors. Collected quantitative data were analyzed by two independent samples t-test while observed cases were analyzed qualitatively. The findings are as follows: 1. Children in the two group appear different in the perceptions towar writing functions. The whole language approach has made children perceive writing functions in various situations better than the code-emphasis approach. 2. Children belonging to the group of the whole language approach have written with more meaningful and functional purpose than those in the group of the code-emphasis approach. 3. Children belonging to the group of the whole language approach have shown more various and frequent interactions than those in the group of the code-emphasis approach. 4. Teachers adopting the whole language approach have responded more appropriately and interacted more positively to the children’s needs than other teachers taking the code-emphasis approach. 5. There have been differences in the frequency of children’s spontaneous writing behaviors. The whole language approach has made children write more spontaneously and frequently than the code-emphasis approach ; 본 연구의 목적은 쓰기교육 접근법(총제적 언어 접근법과 부호중신 접근법)에 따라 5세 유아의 쓰기 기능에 대한 인식과 쓰기행동의 양상을 밝히는 것이다. 이와 같은 목적을 위해 다음과 같은 연구문제가 설정되었다. 첫째, 쓰기교육 접근법에 따라 쓰기기능에 대한 유아의 인식에 차이가 나는가? 둘째, 쓰기교육 접근법에 따라 유아가 실제 쓰기 활동을 할 때 쓰기를 하는 목적은 어떠한가? 셋째, 쓰기교육 접근법에 따라 유아의 쓰기과정에서 나타나는 또래와의 상호작용 유형 및 변화양상은 어떠하가? 넷째, 쓰기교육 접근법에 따라 유아의 쓰기과정에서 나타나는 교사와의 상호작용 유형 및 변화양상은 어떠한가? 다섯째, 쓰기교육 접근법에 따라 유아의 자발적 쓰기행동의 빈도에 차이가 나는가? 본 연구의 대상은 서울특별시에 소재한 두 유치원의 5세 유아 40명이었다. 통제집단은 부호중심 접근법을 실시하고 있는 유치원의 유아 20명이었으며, 실험집단은 10주동안 총체적 언어접근법을 실시한 유아 20명을 대상으로 하였다. 연구절차는 유아의 쓰기행동 및 인식을 알아보기 위한 사전 검사, 10주간의 실험처치, 그리고 사후 검사 순으로 이루어 졌다. 사전, 사후검사에서 유아의 쓰기기능에 대한 인식을 검사하기 위해 사용한 검사도구는 Freeman과 Sanders의 연구에서 사용한 도구를 연구자가 수정하여 사용하였다. 또한 쓰기 행동을 알아보기 위해서는 관찰방법을 사용하였다. 수집된 자료는 두 독립표본을 위한 t검증을 적용하여 분석하였으며, 관찰된 사례들은 질적으로 분석하였다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 쓰기 교육 접근법에 따라 쓰기기능에 대한 유아의 인식에 차이가 있었다. 즉 쓰기기능에 대한 인식은 총체적 언어접근법에 참여한 유아들이 부호 중심 접근법에 참여한 유아들 보다 더 높게 나타났다. 둘째, 총체적 언어접근법의 유아들은 부호중심 접근법의 유아들 보다 보다 더 다양하고 유목적적으로 실제 쓰기를 하였다. 셋째, 총체적 언어접근법의 유아들은 부호중심 접근법의 유아들 보다 보다 더 다양한 유형의 상호작용을 빈번히 하였다. 넷째, 총체적 언어접근법의 교사는 부호중심 접근법의 교사보다 유아의 상황에 맞는 다양한 유형의 긍정적인 상호적용을 더 많이 하였다. 다섯째, 쓰기교육 접근법에 따라 유아의 자발적 쓰기 행동의 빈도에 차이가 있었다. 즉, 총체적 언어접근법에 참여한 유아들은 부호중심 접근법에 참여한 유아들 보다 자발적인 쓰기행동을 더 많이 하였다.
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