View : 59 Download: 0

읽기·쓰기 통합 과제에서 읽기 전략 지도가 영어 학습자의 통합과제 수행, 전략 사용 및 정의적 태도에 미치는 영향

Title
읽기·쓰기 통합 과제에서 읽기 전략 지도가 영어 학습자의 통합과제 수행, 전략 사용 및 정의적 태도에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Effects of the Reading Strategy Instruction on Performance of Integrated Reading-to-Write Tasks, Strategy Use, and the Attitude of Korean EFL Learners
Authors
양문정
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이은주
Abstract
최근 의사소통을 중시하는 시대적 상황과 요구를 반영하여 영어를 가르칠 때 영어의 4기능을 통합하여 가르치는 것이 중시되고 있다. 통합지도는 언어의 4기능을 통합적으로 사용하는 실제 언어적 사용 방식을 반영한 것으로 과제에 진정성을 더해준다. 여러 통합 방법 중에 최근 연구가 활발한 분야는 인지적 측면에서 비슷한 과정을 거치는 읽기와 쓰기와의 통합이다. 그러나 아직까지 읽기·쓰기 통합 과제를 수행하는 데 있어서 어떠한 요소들이 이와 연관되어 있는지 밝혀지지 않은 부분이 많다. 그 중에 한 부분이 학습자의 전략의 사용이 읽기·쓰기 통합 과제의 수행 능력과 어떠한 연관이 있는가이다. 이에 본 연구는 대학생들을 대상으로 12가지의 읽기 전략을 지도한 뒤 이러한 읽기 전략의 지도가 학습자들의 읽기·쓰기 통합 과제의 수행 능력과 어떠한 관련이 있는지를 알아보았다. 본 연구의 목적은 읽기 전략의 학습이 읽기·쓰기 통합 과제 수행 능력, 전략 사용 그리고 그들의 정의적 태도에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보는 것이다. 연구 대상은 한국 대학생 20명으로 실험은 총 5차시에 걸쳐 진행되었다. 학습자들은 실험집단 10명과 통제집단 10명으로 나뉘어 실험집단은 읽기 전략을 학습하였고 통제집단은 전통적인 읽기 수업을 받았다. 읽기 전략의 사용이 어떻게 변화하는지를 알아보기 위해 실험집단의 학습자들은 사전·사후 평가에서 사고구술기법(think-aloud protocol)을 사용하였다. 마지막으로 학습자들의 정의적 태도에 실험이 어떠한 영향을 미쳤는지 알아보기 위하여 사전과 사후 설문조사, 심층 설문조사가 함께 진행되었다. 실험결과는 다음과 같다. 첫째, 집단간 사후 평가 점수에 차이가 있는지를 검정한 결과 실험집단이 총괄적 평가 영역과 분석적 평가 영역 중 바꿔쓰기와 인용표기에 있어서 유의미한 향상을 보였다. 다음으로 집단별 사전 및 사후 점수 차이에 대한 검정 결과 실험집단의 경우에는 모든 평가 영역(총괄, 분석(내용, 구조, 바꿔쓰기, 언어사용, 인용표기, 총점))에서 유의미한 향상을 나타냈으나 통제집단의 경우에는 모든 평가 영역에서 유의미한 향상을 보이지 않았다. 또한 실험 집단을 상위와 하위학습자로 나누어 결과를 비교해보았을 때 상위학습자들은 구조와 바꿔쓰기 영역에서 향상을 보였고, 하위학습자들은 모든 영역에서 향상을 보였다. 둘째, 읽기 전략 지도를 받은 집단의 최상·최하위학습자별 사전과 사후의 읽기 전략 사용의 변화를 분석한 결과 최상위학습자들과 최하위학습자들은 모두 일련의 전략 연습을 통해 더 효과적, 효율적으로 유연하게 전략을 사용하게 되었음을 알 수 있었다. 특히 두 집단에서 사후에 빈도수가 모두 증가한 읽기 전략 중에서 추려내기 전략 부류에 속하는 핵심 내용 메모하기와 환언하기 전략은 사후에 빈도수가 크게 증가하였다. 이는 핵심 내용 메모하기 전략과 환언하기 전략이 읽기·쓰기 통합 과제 수행에 도움을 주었음을 의미한다. 또한 최상·최하위학습자간 사전과 사후의 읽기 전략 사용의 차이를 분석한 결과 사전과 사후에 최상위학습자들은 포괄적 전략인 요지와 세부내용 구분하기와 구조 파악하기 전략, 추려내기 전략인 다시 읽기와 환언하기 전략을 더 많이 사용했음을 알 수 있었다. 또한 사전과는 달리 사후에 최하위 학습자들은 최상위 학습자들이 사용한 전략과 유사한 종류의 전략을 비슷한 양으로 사용하였는데 이는 일련의 전략 연습이 전략을 과제에 더 도움이 되는 방식으로 유연하게 사용하는 데 도움을 주었음을 의미한다. 셋째, 읽기 전략의 지도가 실험집단의 정의적 태도에 미치는 영향에 대해 알아보기 위해 사후설문지를 분석한 결과 모든 학습자들은 읽기 전략의 지도가 읽기·쓰기 통합 과제의 수행에 도움을 주었고 자신감을 키우는 데 긍정적인 영향을 주었다고 보고하였다. 또한 사전과 사후의 읽기 전략 선호도를 분석한 결과 상위학습자와 하위학습자들은 모두 요지와 세부내용 구분하기, 핵심 내용 메모하기, 그리고 환언하기 전략을 더 선호함을 알 수 있었다. 이는 심층설문 내용의 답변과 일치하는 것으로 모든 학습자들은 메모하기 전략과 환언하기 전략을 학습한 것이 읽기·쓰기 통합 과제 수행 시에 특별히 도움을 주었다고 보고하였다. 이는 읽기 전략의 지도가 학습자의 정의적 태도에 긍정적인 영향을 주었음을 나타내고 있다. 이러한 결과를 통하여 읽기 전략의 지도는 읽기·쓰기 통합 과제 수행에 긍정적인 영향을 줄 수 있으며, 읽기 전략의 사용을 더 효과적이고 유연하게 해주며, 학습자들의 태도에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 그러나 본 연구에서는 중상위 수준에 해당하는 영어 능력을 가진 비교적 적은 수의 대학생들을 대상으로 단기간으로 실험이 진행되었으므로 만약 다른 수준의 학생들 또는 장기간에 걸친 연구가 이루어질 경우 이와 다른 결과가 예상되므로 이에 대한 후속 연구가 진행될 필요가 있다.;Since the 1980s, many researchers have emphasized the importance of the integration of the four skills: listening, speaking, reading, and writing. The combination of these skills reflects the real contexts of human communication in which such skills are used inseparable from each other. In the real world, most of our performance involves the integration of at least two or more skills. In this sense, many scholars, researchers and teachers appreciate the advantages of integrated skills for creating more authentic, motivating and meaningful tasks. With regards to these four skills, a number of studies on reading and writing integration have recently been conducted because of similarities in cognitive processing. Nevertheless, there is lack of the study focusing on the role of reading strategies in a writer's completion of an integrated reading-to-write task. This study aims to examine the effects of reading strategy instruction on the performance of integrated reading-to-write tasks, strategy use, and the learner's attitude. For this study, 20 undergraduate students were recruited as participants. These students were divided into two groups: the control group and the reading strategy instruction group. The researcher taught 12 reading strategies that are used in integrated reading-to-write tasks to the reading strategy group, whereas the control group received the traditional reading instruction. The experiment lasted for 4 weeks during 7 class periods with worksheets that are made specifically for the instruction. The results of this study are as follows: First, there were statistically significant differences regarding the performances of integrated reading-to-write tasks between the control and the reading strategy instruction group. This proves the positive effects of the reading strategy instruction on learners' ability to paraphrase the original texts and to cite the authors and passages correctly. Second, there were differences of strategy use between the pre and post tests of the advanced learners and the intermediate learners. In the post test, the advanced learners became more efficient, effective, and flexible strategy users after they were exposed to the reading strategy instruction. Similarly, the intermediate learners' strategy use became more efficient, effective, and flexible in the post test by exercising greater usage of global and mining strategies. In addition, there were differences of strategy use between the advanced learners and the intermediate learners in integrated reading-to-write tasks. In the tasks, advanced learners used recognizing text structure, identifying main ideas and supporting details, rereading for use in writing, and paraphrasing strategies more than the intermediate learners. Nonetheless, in the post test, the intermediate learners used the same type of reading strategies as much as the advanced learners did. This result indicates that the strategy instruction led the intermediate learners to be more competent strategic readers. Third, the pre and post survey results showed that the reading strategy instruction had a positive influence on students' attitudes towards the integrated reading-to-write task. Their responds were positive in the improvement of performing integrated reading-to-write tasks. The students found the reading strategies to be helpful in that they could recognize the main idea of reading passages and complete the integrated reading-to-write task effectively by using the reading strategies (i.e., taking notes or paraphrasing the original text.) Given these findings, several pedagogical implications regarding integrated tasks emerge. First, the reading strategy instruction can positively affect the learners' performance of integrated reading-to-write tasks. In this respect, teachers should provide students with opportunities to utilize and practice the reading strategies which is needed for the integrated tasks. In addition, the results show that strategies for integrated reading-to-write tasks include mining strategies, which are used exclusively for integrated reading-to-write tasks, as well as cognitive processing strategies generally used for reading comprehension. This means that teachers should select the appropriate target strategies, like mining strategies, when teaching integrated reading-to-write tasks. Furthermore, the results indicate that by giving students enough time and opportunities to learn and practice strategies, reading strategy instruction can help the learners to be more efficient, effective, and flexible strategy users. Accordingly, the teachers should provide with a sufficient amount of various activities to autonomize their strategy use and to be strategic readers in a successful way.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE