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미술 감상수업에서 국어과와의 통합적 접근이 학습동기와 학업성취도에 미치는 영향

Title
미술 감상수업에서 국어과와의 통합적 접근이 학습동기와 학업성취도에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Effects of Integrated Education of Art and Korea Language on Learning Motivation and Academic Achievement: By focusing on high school first grades
Authors
박소연
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
노용
Abstract
21세기는 지식기반 사회로 지식․ 문화 교육을 중요시 여겨지고 있는 상황에서 다문화적이고 다학문적으로 변해가고 있다. 이러한 흐름 속에 그것들을 유용한 정보로 선택․변환하여 문제를 해결할 수 있는 사고의 지성을 가진 인간상이 요구되고 있다. 그러나 이러한 사고 능력은 분절된 하나의 지식을 습득하는 교육으로는 얻을 수 없으며 다각적 측면에서 지식을 습득함으로서 얻어진 지식을 유기적으로 연결, 통합, 재구성하는 능력을 기를 수 있도록 하여야 한다. 이러한 교육의 필요성에 대한 인식과 함께 새로운 교육적 패러다임으로 통합적 교수-학습 방법이 필요하게 되었다. 시각 언어를 매개로 하는 미술과는 다른 교과에 비해 문화의 흐름에 민감하고 타 교과와 문화적인 주제로 통합하는데 있어서 문화적인 흐름에 맞춰 타 교과와 정서적, 지적, 미적 경험들을 결합하기에 유리한 과목이다. 하지만 실제의 교육환경은 표현 활동에 있어서 여전히 사고와 감상을 병행하는 미술 활동보다는 표현 위주의 결과물에 의존하고 있는 실정이다. 이러한 관점에서 미술과목을 단순히 표현활동에만 그치지 않고 개인의 사상이나 감정을 시각 이미지로 표현할 수 있는 ‘시각 언어’로서 높은 사고능력을 함양하고 지각과 감성을 통해서 미술의 가치 판단이나 미술문화를 향유할 수 있는 능력 형성이 필요하다. 이에 본 연구는 미술과 감상 영역과 국어과 언어활동의 통합적 접근에 따른 미술 감상수업을 통해 학습자의 학습동기와 학업성취도에 미치는 영향을 알아보는 데 목적이 있다. 이러한 목적을 위해 이론적 배경으로 고등학교 미술 감상수업에서 교과통합과 고등학생의 미술 감상 능력의 발달수준 및 미술 감상지도 모형을 살펴보았다. 이러한 이론적 고찰을 토대로 미술과 국어의 교과통합 프로그램을 펠드먼이 제시한 미술비평 감상단계에 따른 미술 감상문을 작성하였고 표현활동으로 고등학교 1학년에 국어과와 문학 작품과 연관된 시에 적용해 표현하는 수업을 전개하였다. 연구대상은 서울시 서초구에 위치한 S여자고등학교의 1학년 2개의 학급 총 70명을 대상으로 2011년 9월 12일부터 10월 21일까지 실험집단 35명, 통제집단 35명으로 각각 수업하였고 각 집단의 학습 동기와 학업성취도의 사전․사후 검사지를 통해 자료를 비교․분석하였다. 그 평가 결과를 통해 미술 감상을 통한 미술과와 국어과의 교과 통합수업을 실시한 실험집단과 전통적인 미술과 교수-학습 프로그램을 실시한 통제집단을 비교하여 유의미한 차이가 나타나는지 검증하고자 수집된 자료의 통계처리는 SPSS v.12.0 통계 프로그램을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미술과 국어과의 통합적 교수-학습 프로그램을 실시한 실험집단이 전통적인 미술과 교수-학습 프로그램을 실시한 통제집단에 비해 학습동기가 높게 나타났다. 둘째, 미술과 국어과의 통합적 교수-학습 프로그램을 실시한 실험집단이 전통적인 미술과 교수-학습 프로그램을 실시한 통제집단에 비해 지필평가, 실기평가, 감상평가가 모두 학업성취도에 있어서 높은 차이를 보였다. 이러한 높은 차이를 보인 결과는 미술 감상수업에서 국어과의 통합적 접근이 고등학교 1학년 학생의 학습동기와 학업성취도 향상에 매우 긍정적인 영향을 미쳤다고 할 수 있다. 본 연구는 미술 감상수업에서 국어과의 통합수업이 학습동기와 학업성취도에 미치는 영향을 알아봄으로써 통합수업의 교육적 효과를 검증했다는 의의를 갖는다. 또한 고등학교 현장에서 통합수업의 활용범위를 확장시키기 위한 기초 자료로서 의의를 갖는다. 앞으로 고등학교 미술과 교수-학습방법이 미술과의 특성을 반영하는 체계적인 통합 프로그램의 틀로서 학교 교육현장에서 지속적으로 연구되고 활용되어지기를 기대한다.;21C is changing multi-culturally and multi-academically in situations where knowledge and cultural education is considered important. In this stream, efforts for integrated education with other subjects have been made constantly. In particular, Arts have more advantages to combine cultural, emotional and intellectual and aesthetic experiences with other subjects. However, our current academic environments are focused only in output from presentation of art rather than creative and character education through Art. From this perspective, arts education need to cultivate high thinking capability as visual language which can express personal thought and emotions. And it should also develop ability to enjoy art and artistic culture in terms of intelligence and emotion. This study was done on the effect of integrated education of Art and Korean language with Arts centered. This study has a purpose of recognizing the effect of highschcol freshmen' learning motivation and academic achievement through art appreciation education and presentation activities. For this purpose, as theoretical background, the concept and type of integrated education, the necessity of art appreciation education and how to do it, and lastly the meaning of integrated approach of Art and Korean language have been examined. Based on these results, an integrated program was presented to the art criticism of Feldman's works. And I developed a class to present their work related to Korean language and literatures. This integrated models, as Fogarty's spider web, were developed associated with each other. The study was done for subjects, 70 in total, who are freshmen belonging to Suhmoon Girls' highshool from Sep. 12nd ~ Oct. 21st 2011. I took a class for 35 students as experimental group and 35 as control group respectively and analyzed their study motivation and academic achievement using questionaire before and after class. In order to verify if there is a meaningful difference between experimental groups where integrated emotional classes were done and control groups where traditional arts classes were done, statistical program SPSS v.12.0 was used. The results of the study are summarized as follows. First, it was shown that the students who were conducted by the integrated teaching of art and Korean language were more motivated than the ones who were taught in the traditional way. Second, the students who were taught by the integrated teaching of art and Korean language score high compared to those who were taught in the traditional way in the paper and pens evaluation, practical evaluation, and appreciation evaluation. It is interpreted that the integrated teaching of art and Korean language works in the improvement of the students’ scholastic achievements. These results can be read that the integrated teaching of art and Korean language helps students to easily achieve both of subjects’ goals – art and Korean language - by widening students’ visions and linguistic thoughts. This study suggests that the integrated education of art and Korean language provides students synthetic thinking, and may influence students’ effective learning. I expect integrated teaching of art and Korean language to be studied continually as a form of the integrated education in the school field.
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