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신문 읽기를 통한 상보적 읽기 전략(POSSE) 교수가 초등 읽기장애 아동의 읽기 이해력과 읽기 태도에 미치는 영향

Title
신문 읽기를 통한 상보적 읽기 전략(POSSE) 교수가 초등 읽기장애 아동의 읽기 이해력과 읽기 태도에 미치는 영향
Authors
강영지
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
신문이 읽기 이해력과 읽기 태도에 긍정적인 영향을 주는 읽기 자료임을밝히는 다양한 연구가 보고되어지는 가운데 읽기 지도 측면에서는 학습전략의 내면화가 강조되고 있다. 그러나 신문을 읽기 지도의 자료로 활용할 때 구체적인 읽기 전략을 적용한 신문 읽기 방법 면에서의 연구는 부족하다. 본 연구의 목적은 읽기장애 학생들에게 신문 읽기 활동을 통해 상보적 읽기 전략을 교수하였을 때 읽기 이해력과 읽기 태도에 미치는 효과를 알아 보고자 하는 것이다. 이를 통해 신문을 이용한 읽기 지도의 효과적인 지도방법에 대한 정보를 얻고자 한다. 본 연구의 대상으로 서울 시내 초등학교 4학년, 5학년에 재학중인 아동 중 회귀 현상을 고려한 KEDI-WISC 지능검사 점수와 기초학습기능검사의 읽기 이해력 표준 점수의 격차가 18점 이상인 읽기장애 아동 20명을 선정하였다. 신문이라는 동일한 읽기 자료를 제공하는 조건 하에 상보적 읽기 전략의 교수 여부에 따라 실험집단과 통제집단으로 나누었다. 연구의 진행은 아침 자습시간과 방과 후 보충지도를 이용하여 신문 읽기를 실시하였다. 실험집단의 경우 어린이 신문을 가지고 기사 제목, 사진이 있는 기사를 선정하여 24회기 동안 30분씩 상보적 읽기 전략 프로그램을 제공하였다. 통제집단의 경우 실험집단과 동일한 신문 자료로 정독하기, 6하 원칙 위주의 세부내용 질문에 답하기, 중심내용 말하기 등의 교사 주도의 전통적 읽기 수업 절차로 읽기를 지도하였다. 읽기 이해력을 측정하기 위한 검사도구는 연구자가 박경숙 외(1990)의 중심내용 파악을 위한 훈련 글과 4, 5학년 읽기 교과서 글을 사용하여 검사문항을 구성하였는데 각각 중심생각을 파악하는 문제, 단락 글을 읽고 여러 가지 질문에 답하는 문제에 사용하였다. 전반적 읽기 이해의 구성요인으로 사실적 이해, 해석적 이해, 적용적 이해의 세 요소(Pearson & Johnson, 1978)를 모두 포함하도록 하였고 태도를 측정하는 검사도구는 Mckenna와 Kear(1990)가 초등학생을 대상으로 개발한 4점 척도의 초등 읽기 태도 조사(ERAS; The Elementary Reading Attitude Survey)를 번안하여 사용하였다. 검사결과는 SPSS 통계 Package를 통해 읽기 이해력과 읽기 태도의 사전점수를 공변인으로 하는 공분산분석(ANCOVA)으로 처리하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 전반적인 읽기 이해에 있어서 상보적 읽기 전략 교수를 받은 실험집단은 통제집단에 비해 유의하게 향상되었다. 전반적 읽기를 구성하는 중심내용 파악검사와 세부내용 파악검사 면에서 모두 실험집단이 통제집단에 비해 유의하게 향상되었다. 둘째, 읽기 태도에 있어서 상보적 읽기 전략 교수를 받은 실험집단은 통제집단에 비해 유의한 차이가 나타나지 않았다. 본 연구 결과로 신문 읽기를 통해 상보적 읽기 전략 교수를 받은 집단이 읽기 이해력에 효과가 있음을 알 수 있다. 이는 특수 교육현장에서 읽기장애 아동에게 읽기를 지도할 때 자료의 이용과 함께 상보적 읽기 전략을 사용하는 것이 읽기 이해력 증진을 위해 효과적임을 시사한다. 그러나 이 연구에서는 읽기 태도 측면에서 상보적 읽기 전략의 긍정적인 효과가 없는 것으로 나타났는데 다양한 변인을 고려한 후속 연구가 요구된다.;Various studies has shown that newspapers can increase performance in reading comprehension and attitude. However, the methods of delivery using newspapers has not yet been analyzed. The purpose of this research is to analyze the effectiveness of instructional methods utilizing newspapers to further increase comprehension and attitude in reading disability students. Two methods will be under scrutiny - traditional reading instruction and reciprocal reading strategy program. Utilizing the newspaper with effective guidance methods will bring even more positive results to students with reading disability. A total of twenty students (10 fourth and 10 fifth graders) with reading disability were selected from elementary schools situated in Seoul. Two groups were divided amongst each grade with the control group consisting of 5 fourth and 5 fifth graders and the rest in the experimental group, utilizing the direct instructional method applying the reciprocal reading strategy. Both groups had 24 thirty-minute sessions. The same headlines, pictures, and leading articles in newspapers geared for children were used. In the control group, direct instructional methods were utilized. They were asked the six basic fundimental question (who, what, where, when, why, how). The experimental group utilized the reciprocal reading methods. In order to test the effectiveness of the student's reading comprehension, two groups of questions were compiled - questions dealing with the main idea and specific questions. Leisure and academic structured questions using the 4 points Likert scale were applied for the measurement of reading attitude. To test the effects of this experiment, pre and post tests of reading comprehension and reading attitude were used. Results from this experiment were analyzed using ANCOVA via SPSS Statistical package, utilizing pretest scores of reading comprehension and reading attitude as covariates. The results obtained are as follows: Generally, the reciprocal study experimental group significantly showed a higher performance in the reading comprehension - both areas of main idea and specific questions showed a statistically significant difference. However there was not a statistical difference between the control and the experimental group in reading attitude. The results of this research shows that utilization of the reciprocal strategy is effective in increasing reading comprehension. Therefore when utilizing newspapers in instruction, reciprocal methods in teaching should be used over direct teaching methods to improve reading comprehension. Reading attitude various variable must be taken into consideration therefore further study is needed.
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