View : 97 Download: 0

정신지체 여학생을 위한 상황중심 성폭력 예방프로그램의 효과

Title
정신지체 여학생을 위한 상황중심 성폭력 예방프로그램의 효과
Authors
박용숙
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
정신지체인의 성폭력 발생현황과 성폭력 피해로 인한 후유증의 심각성을 고려할 때, 정신지체학생에게 성폭력 예방프로그램을 실시하고 이를 통하여 성폭력 예방기술을 습득하게 하는 것은 매우 중요한 일이다. 그러므로 본 연구에서는 정신지체 중등부 여학생에게 성폭력 예방기술을 습득시키기 위하여 상황중심 성폭력 예방프로그램을 실시하고 그 효과를 알아보고자 하였다. 본 연구는 중등부 정신지체 여학생의 성폭력 예방기술을 교육현장에서 지도하기 위하여, 성폭력에 대한 정보 얻기, 성폭력적 행위를 구별하기, 성폭력적 상황에서 안전하게 반응하기 등을 10가지 역할극을 통하여 지도하는 상황중심의 성폭력 예방프로그램을 실시하였다. 실험설계는 대상자간 중다간헐기초선 설계이며 중재는 역할극을 중심으로 훈련하고, 평가는 대상자가 친숙한 사람에 의해 성폭력이 행하여 질 수 있는 상황은 대상자가 잘 아는 연구보조자에 의해서, 낯선 사람에 의해 성폭력이 행하여질 수 있는 상황은 대상학생이 알지 못하는 연구보조자에 의해서 자연스러운 상황에서의 평가가 실시되었다. 일반화 평가는 장소와 상황의 일반화를 위하여 대상자의 하루일과 중에서 자주 접하는 장소와 상황에서 평가를 하였으며 중재가 종료된 4주 후에 유지검사를 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 상황중심 성폭력 예방프로그램을 정신지체 중등부 여학생에게 실시하였을 때 성폭력 예방기술 수행점수가 증가하였다. 둘째, 상황중심 성폭력 예방프로그램을 정신지체 중등부 여학생에게 실시하였을 때 성폭력 예방기술 수행이 대상자의 하루일과 중에서 자주 접하는 장소와 상황으로 일반화되었다. 셋째, 상황중심 성폭력 예방프로그램을 정신지체 중등부 여학생에게 실시하였을 때 성폭력 예방기술이 중재 종료 4주 후까지 유지되었다. 위와 같은 결과를 통하여 상황중심 성폭력 예방프로그램은 정신지체 중등부 여학생들에게 성폭력 예방기술을 습득하게 하는데 효과적임을 알 수 있었다. 이는 정신지체인의 성폭력 예방교육이 거의 실시되지 않고 있는 교육현장에서 성폭력 예방프로그램을 실시하고 그 효과를 확인해 볼 수 있는 계기가 되었으며 정신지체 학생들을 위한 성폭력 예방프로그램이 거의 없는 현실에서 본 연구의 프로그램을 정신지체 성폭력 예방 프로그램으로 보급할 수 있으리라 생각한다. 후속 연구에서는 보다 폭 넓은 범주의 대상학생들에게 성폭력 예방프로그램을 적용시켜보는 연구들이 필요하며 또한 정신지체 학생의 성폭력 예방기술 습득을 위해 장애 특성과 장애 정도, 성별, 생활 연령을 고려한 다양한 프로그램 개발이 요구된다.;Considering the present statistics about sexual abuse to persons with mental retardation and the seriousness of after symptoms following the sexual abuse, the practice of sexual abuse prevention program and the training of sexual abuse prevention skills are very important for the persons with mental retardation. Therefore, this study tries to assert the effect of the situation based sexual abuse prevention program for secondary female students with mental retardation. This study carried the situation based sexual abuse prevention program through which secondary school course female students with mental retardation could acquire the sexual abuse prevention skills. This program consists of ten role plays based on ten different sexual abuse situations. Through these role plays, students were expected to acquire the information about sexual behavior, the ability to discern the sexual abuse behavior and the ability to respond safely to the sexual abuse situation. The method used in this experimental study was multiple probe design across subject. It was used to examine the effects of intervention condition, generalization and maintenance. Role play was used to train students. Assessment was carried on the naturalistic situation. In order to test generalization, the assessment was carried in the place and situation with which students are very familiar. Maintenance was implemented 4 weeks after fading the intervention. The results obtained in this study are summarized as follows; First, when the situation based sexual abuse prevention program was applied to secondary female students with mental retardation, the score of performance on the skill of preventing sexual abuse increased. Second, the performance of the sexual abuse prevention skill was generalized to familiar places and situations. Third, the sexual abuse prevention skill was maintained during more than four weeks after fading the intervention. Based on the results mentioned above, it could be concluded that the situation based sexual abuse prevention program is effective. In the present school situation where the abuse prevention training for the students with metal retardation is hardly provided, this study is a significant opportunity to practice the prevention program and to assess the effects. Hopefully, this prevention program can be used and examined by other interested teachers and schools. New and subsequent studies can consider the various different categories of students according to sex, age and the degree or the characteristics of disability.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE