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통합된 유치원에서의 사회극놀이 활동이 발달지체유아와 일반유아의 사회적 상호작용에 미치는 효과

Title
통합된 유치원에서의 사회극놀이 활동이 발달지체유아와 일반유아의 사회적 상호작용에 미치는 효과
Authors
정은영
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study was to examine the effects of the sociodramatic play training on the social interactions of 3-year-olds children with developmental delay in the intergrated kindergarten. For this study, three triads, each containing 3 nonhandicapped children and 1 child with developmental delay, were select. To examine the effects of sociodramatic play training on the social interaction, the multiple-probe baseline design across subjects was used. In processing the test, the sociodramatic play training have been carried out to subjects for 20 partial-interval recording has been used before each training for 10 minutes to collect data. For maintainance of social interactions, each child received five sessions of maintainance four weeks after test. The results obtained in this study are summarezed as follows : First, through the sociodramatic play training, target children's social initiations to nonhandicapped peers increased somewhat. Second, through the sociodramatic play training, nonhandicapped peer's social initiations to target children increased. Third, through the sociodramatic play training, target children's social responses to nonhandicapped peers increased. Fourth, through the sociodramatic play training, social interactions between target children and their nonhandicapped peers increased. Fifth, in the follow-up sessions, social interactions between target children and their nonhandicapped peers were maintained. These results indicate that the sociodramatic play activity could be effective at increasing social interaction between young children with developmental delay and their nonhandicapped peers, and in this respect the significance of this study lies in the provision data and methodology for enhancing the social interactions of children with developmental delay.;발달지체유아와 일반유아가 통합된 유치원 환경에서 발달지체유아의 사회적 기술 향상과 사회적 상호작용을 증가시키기 위해 일반유아와 반복적이고 계속적인 접촉을 갖는 것은 바람직하지만, 단순한 접촉만으로는 사회적 기술을 습득하고 사회적 상호작용을 일으키기에 충분하지 못하다. 따라서 성공적인 통합을 가능하게 하기 위해서는 발달지체유아와 일반유아의 긍정적인 사회적 상호작용을 촉진시킬 수 있는 계획되고 체계적인 중재가 요구된다. 본 연구에서는 3세 발달지체유아의 사회성 결함 문제에 초점을 두고, 자유놀이 상황에서 쉽게 실행할 수 있는 사회극놀이 활동이 발달지체유아와 일반유아의 사회적 상호작용에 미치는 효과에 대해 알아보고자 하였다. 본 연구는 발달지체유아와 일반유아가 통합된 특수학교 유치부에 다니는 만 3세 발달지체유아 3명과 동일한 연령의 일반유아 9명을 대상으로 실시되었다. 이들은 발달지체유아 1명과 일반유아 3명으로 이루어진 3개의 소집단으로 구성되어 연구에 참여하였다. 실험은 대상자간 중다간헐기초선 설계를 사용하여 이루어졌다. 중재 단계에서는 사회극놀이 활동을 매 20분간 실시하고, 훈련 전 10분간 부분간격기록법을 사용하여 자료를 측정하였다. 중재를 위해서 5단계의 사회극놀이가 실시되었으며 중재가 종결된 지 4주 후에 각 집단에 대한 유지검사가 실시되었다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회극놀이 중재를 통하여 기초선 기간 동안에 보이지 않던 발달지체유아와 일반유아의 사회적 시작행동이 증가하였다. 둘째, 사회극놀이 중재를 통하여 발달지체유아와 일반유아의 사회적 상호작용이 증가하였다. 셋째, 중재의 종결 후 발달지체유아와 일반유아의 증가된 사회적 상호작용은 유지 기간 동안 중재 후기와 비슷한 수준의 발생율을 보이며 안정적으로 유지되었다. 이상의 결과를 종합해 볼 때, 본 연구에서 사용된 사회극놀이 중재는 연구에 참여한 3명의 발달지체유아의 사회적 상호작용을 촉진시키고 나아가 증가된 사회적 상호작용을 유지하는데 효과적이라 할 수 있다. 그러나 사회극놀이 중재 이후 일반유아의 사회적 시작행동 증가율에 비해 발달지체유아의 사회적 시작행동이 다소 미약하게 변화를 나타낸 것으로 보아 이를 위해 주의깊게 계획된 교사의 다양한 중재가 필요함을 알 수 있다. 따라서 본 연구를 통하여 사회극놀이 활동은 유치원 놀이활동 속에서 쉽게 활용될 수 있으며, 발달지체유아와 일반유아의 사회적 상호작용을 조기에 증진시키는데 효과적이라는 것을 알 수 있으며 이러한 결과는 사회극놀이가 발달지체유아의 유치원 통합에 효과적으로 적용될 수 있음을 시사한다. 그러므로 후속연구에서는 3세 발달지체유아의 사회적 능력을 조기에 향상시키고 유지할 수 있는 사회극놀이 프로그램을 구안하여, 발달지체유아가 그들이 속한 통합환경으로 쉽게 일반화할 수 있는 방법이 모색되어져야 할 것이다.
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교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
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