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인터넷을 활용한 영어 쓰기 능력 향상 연구

Title
인터넷을 활용한 영어 쓰기 능력 향상 연구
Authors
김지연
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
영어 교육의 궁극적인 목적은 의사소통능력을 기르는 것이다. 이를 위해서는 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기의 4가지 영역이 골고루 학습되어야 함에도 불구하고 현재 우리나라의 중·고등학교 영어 교육은 듣기, 말하기, 읽기 교육에 비해 쓰기 교육을 상대적으로 소홀히 다루고 있는 실정이다. 그러나 1990년대 중반 이후부터는 일부 중·고등학교를 중심으로 인터넷을 활용한 쓰기 학습을 수업 현장에 적용하고자 하는 노력이 일기 시작하였다. 그 결과 인터넷을 활용한 다양한 쓰기 학습법이 소개되었으며 대부분의 연구들에서 인터넷을 활용한 쓰기 학습이 학습자들의 쓰기 능력 향상을 위한 충분한 가능성을 지니고 있음을 시사해 주었다. 따라서 본 연구에서는 그 동안 연구되어 온 인터넷을 활용한 다양한 쓰기 학습법을 교실 현장에 적용하여 우리나라 중학교 학습자들의 영어 쓰기 능력에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 본 연구는 중학교 2학년 학습자 84명을 대상으로 하였으며 10주간 인터넷을 활용한 쓰기 학습을 실시하였다. 본 연구에서의 인터넷의 활용이라 함은 첫째, 전자 게시판을 활용한 협동 학습 둘째, 과제물의 제출 및 피드백 제공 수단으로써의 전자 우편 활용 셋째, 전자 우편을 통한 교사와 학생간의 대화식 저널 쓰기 등을 의미한다. 중학교 학습자들의 쓰기 능력 수준으로 고려하여 유도 작문 방식을 채택하여 쓰기 학습을 진행하였다. 실험 이후, 사후 쓰기 능력 검사와 태도 조사를 통해 인터넷을 활용한 쓰기학습이 학습자들의 쓰기 능력 향상과 쓰기 학습에 대한 태도에 어떠한 영향을 미치는가에 대해서 살펴보았다. 10주에 걸친 본 연구의 실험 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험 이전과 이후의 쓰기 능력 향상에 대한 유의도 검정 결과, 상위 집단과 하위 집단 모두에서 유의한 향상을 보였다. 이는 인터넷을 활용한 쓰기 학습이 학생들의 쓰기 능력향상에 효과적이었음을 의미한다. 둘째, 상위 집단은 모범 단락을 모고 작문하기와 그림보고 작문하기 영역에서 모두 유의한 향상을 나타내었다. 이는 전자 게시판을 활용한 협동 학습과 과제 제출 및 피드백 제공의 수단으로 전자 우편을 활용한 쓰기 지도가 모두 효과적이었음을 의미한다. 학습자들의 전자 게시판 활용과 실험 후의 설문 조사를 분석한 결과, 전자 게시판을 활용한 학습자간의 상호 작용이 쓰기 능력향상에 긍정적인 영향을 주었으며 전자 우편을 통한 영작문 지도가 학생들에게 쓰기 학습에 대한 새로운 흥미를 제공하여 학습 동기를 고취시켜 줄 수 있었음을 알 수 있었다. 한편 하위 집단은 사후 쓰기 능력 평가에서 그림보고 작문하기 영역에서는 유의한 향상을 보여 주었으나, 모범 단락을 보고 작문하기 영역에서는 유의한 향상을 보이지 않았다. 이는 전자 우편을 활용한 영작문 지도가 하위 집단 학생들의 쓰기 능력 향상에 효과적이었으나 전자 게시판을 활용한 협동 학습은 그다지 효과적이지 못했음을 의미한다. 하위 집단 학생들의 전자 게시판 활용을 분석한 결과, 이러한 결과는 서로 모범이 될만한 작문이 부족하였으며 상호작용을 원활하게 이끌어 나갈 리더격 학습자의 부재에 기인한 것으로 여겨진다. 셋째, 전자 우편을 통한 대화식 저널 쓰기가 쓰기 능력 향상에 미치는 영향에 대해서 살펴본 결과, 저널 쓰기에 참여한 학생들 대부분의 쓰기 능력이 향상되었음을 보여 주었다. 저널 분석 결과, 학생들은 실험 초반부의 저널에 비해 실험이 끝나갈 무렵의 저널에서 더 많은 언어 기능을 사용하였으며 시간이 흐를수록 자신의 의견이나 경험을 폭넓게 표현할 수 있었다. 학생들의 면담 결과, 학생들은 전자 우편을 통한 대화식 저널 쓰기를 통해서 정기적으로 영어를 쓸 수 있는 기회를 갖게 된 점과 교사와 더 친근해질 수 있었던 점이 좋았다고 응답하였다. 이를 통해 전자 우편을 통한 대화식 저널 쓰기가 교사와 학생간의 자연스러운 의사 소통의 기회를 마련해줌으로써 학습자들의 쓰기 능력 향상에 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있었다. 넷째, 인터넷을 활용한 영어 쓰기 학습이 학생들의 쓰기 학습에 대한 태도에 미치는 영향을 살펴본 결과, 대부분의 학생들이 인터넷을 활용한 수업이 자신의 쓰기 능력에 도움이 되었다라는 긍정적인 반응을 보였다. 그러나 집단별 태도 조사를 분석한 결과, 하위 집단은 상위 집단에 비해 태도나 흥미도 면에서 다소 부정적인 반응을 보임으로써 쓰기 학습에 있어 인터넷이라는 새로운 교육적 도구를 도입할 때 학습자들이 당면하는 어려움들을 예견하여 수업 계획을 세워야 함을 시사해 주었다. 위의 연구 결과들을 통해서 인터넷을 활용한 영어 쓰기 학습이 교사와 학생, 그리고 학습자간의 상호 작용을 보다 편리하게 해 줌으로써 학습자의 쓰기 능력을 향상시킬 수 있는 긍정적인 환경을 마련해 주었음을 알 수 있었다. 이와 더불어 학습자들은 인터넷이 제공하는 상호 작용을 통해서 협동심과 사회성을 기를 수 있을 뿐만 아니라 전 세계 공동체 구성원들과 보다 쉽게 의사 소통할 수 있는 기회를 얻을 수 있다. 따라서 학습자 스스로가 적극성을 갖고 쓰기 학습에 임한다면, 쓰기 능력을 향상시킬 수 있는 좋은 환경을 마련할 수 있을 것이다. 이러한 이점들을 고려해 볼 때 인터넷을 활용한 영어 쓰기 학습이 상대적으로 도외시되는 우리나라 쓰기 교육을 활성화시킬 수 있는 좋은 계기가 될 수 있을 것이다. 따라서 인터넷이라는 새로운 학습 도구가 갖는 단점은 최소화하고 교육적 효과는 극대화시킬 수 있는 쓰기 활동의 개발과 그에 따른 실증적인 연구가 계속적으로 이루어져야 할 것이다.;This study investigates the effect of using the Internet as a tool to improve the writing skills of Korean middle school students. With this goal in mind, this study addresses the following questions: Does using a bulletin board on the Internet enhance the writing skills of EFL middle school students? Does using an e-mail as a communication tool between a teacher and students effective in improving the writing proficiency? This experiment was conducted over ten weeks on 84 male students, who were divided into two groups: upper and lower level based on their academic standings. The experiment was carried out in two parts. During the first half of the experiment, each student was asked to post two essays on the Internet bulletin board and give feedback and comments on the writings of other classmates in terms of its content, grammatical expressions, and overall impression. During the second half of the experiment, each student wrote two more essays and received the feedback from a teacher via e-mail. Some students who wanted extra communication with the teacher also exchanged a dialogue journal during the entire experiment. The study found that using both bulletin board for peer revision and e-mail submission with feedback was effective in enhancing the writing proficiency. The results of this study suggest the following: First, interaction between classmates through the on-line bulletin board had a positive influence on the students' writing as reviewing and discussing the essays of other classmates and provided the context for deepening the understanding of their own work. Second, the convenience of the submission method and immediate feedback from the teacher helped to reduce the time and effort consumed in the students' writing process eventually leading to the improvement of their writing skills. However, the lower-level students showed a little different pattern. Although the on-line interaction between students and the teacher via e-mail helped their writing skills, the lower level students showed negative attitude toward peer-revision compared to the upper-level students. This suggests that more effort should be made by the teacher in guiding the lower-level students on how to help each other's writing as well giving appropriate feedback to the students. The final group of students who exchanged the electronic dialogue journal with the teacher continuously showed significant improvement on their writing skills. E-mail as a writing tool for dialogue journal provided immediate response and an intensive one-on-one communication with the teacher. The students were able to enhance their writing skills by referring to the proper writing forms provided by the teacher as well as building self-confidence in writing. In conclusion, it is shown that using the Internet as a writing tool is effective and productive in promoting writing skills. Although the results of this short-term experiment cannot be generalized to represent all cases, not to mention the lack of positive development of the lower level students when using the bulletin board, this new method of utilizing the Internet shows it can be a powerful source in improving the overall quality of the students' writing skills. This study also found that the teacher's role is critical for the success of the Internet-integrated writing class. Therefore the main responsibility of the teacher when considering this type of writing class is to find the best way to maximize this tool by researching the method within the Internet education. Further empirical research is needed to investigate the effect of longitudinal study of using the Internet as a writing tool on Korean middle school students.
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