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인터넷을 활용한 영어 작문을 위한 상호작용에 대한 사례 연구

Title
인터넷을 활용한 영어 작문을 위한 상호작용에 대한 사례 연구
Authors
김지영
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
영어로 의사소통할 수 있는 능력을 증진하는 데는 상호작용이 중요한 역할을 한다. 학습자들은 다른 사람들과의 대화나 활동을 통하여 상호작용하면서 외부로부터 오는 외국어 입력을 활용하여 자신의 언어 체계를 목표 언어에 근접시키기 때문이다. 이러한 상호작용을 증진시킬 수 있는 방법으로 협동학습을 들 수 있다. 협동학습은 구두언어 능력의 신장뿐만 아니라 문자 언어로 의사소통 할 수 있는 능력을 신장시키는 데도 활용이 가능하다. 그러므로 영문으로 의사소통하는 능력을 신장시키기 위해 영어 작문 협동학습을 활용할 수 있다. 그러나 영어 작문 협동학습 활동이 학습자들의 영어 작문 능력을 신장시키는 데 중요한 활동 중의 하나임에도 불구하고 영어 교실의 대부분의 시간이 입시 공부에 할애되고 있으며 이로 인한 시간 부족의 이유로 잘 활용되고 있지 못하고 있다. 이러한 문제점들은 인터넷의 여러 의사소통 도구를 사용함으로써 해결될 수 있다. 최근 정보 통신과 인터넷 기술이 급속히 발달하여 시간과 공간의 제약을 초월한 의사소통의 가능성을 열어주었기 때문이다. 따라서 교사와 학습자들은 교실 안과 밖에서 영어 작문 협동학습을 할 수 있는 공간을 인터넷 상에 마련할 수 있게 되었다. 이에 본 연구에서는 우리나라 고등학교 학습자들의 인터넷의 의사소통 도구중 하나인 전자우편을 활용한 영어 작문의 협동학습의 사례 연구를 통하여 학습자들간 그리고 학습자와 교사간의 상호작용이 어떠한 형태로 나타나는지 살펴보고자 한다. 또한 학습자들의 영어 작문 능력이 영어 작문 협동학습을 통하여 어떻게 변화를 거치는가를 연구하고자 한다. 본 연구에서는 인터넷을 활용한 영어 작문 협동학습 활동을 고등학교 1학년 5명, 두 그룹을 대상으로 12주에 걸쳐 실시하였다. 영어 작문 협동학습 활동은 영어 쓰기 선행 단계, 쓰기 단계, 그리고 쓰기 후행 단계의 세 단계로 나누어져 실시되었다. 영어 쓰기 선행 단계에서는 학습자들이 영어 쓰기에 대한 정보를 수집하고 내용을 결정할 수 있도록 인터넷의 영문 자료를 활용하였는데 학습자들이 인터넷의 영문 자료를 어떻게 활용하였는지를 알아보았다. 그리고 쓰기 단계와 쓰기 후행 단계에서 학습자들은 전자우편을 통하여 교사 그리고 동료 학습자들과 영어 작문에 대한 피드백을 주고받았으며 이 때 상호작용이 어떻게 나타났는지를 살펴보았다. 마지막으로 학습자들의 영어 작문 결과물이 이러한 상호작용을 통하여 어떠한 변화를 보이는지를 분석하였다. 학습자들의 개요, 개요에 대한 피드백, 초고에 대한 피드백, 재고, 완성본과 교사가 학습자에게 제공한 개요에 대한 피드백, 재고에 대한 피드백 그리고 인터뷰를 분석하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 인터넷의 영문 자료를 영어 작문 선행 단계에 활용하는 것은 학습자들의 흥미를 고취시키며 영어 작문의 내용과 표현을 정하는 데 도움을 주는 것으로 나타났다. 따라서 실질적인 정보를 제공하며 풍부한 그림 자료를 제공하는 인터넷의 영문자료는 영어 교실에서 활용할 가치가 있는 것으로 판단된다. 둘째, 학습자들은 전자우편을 통하여 받은 동료의 의견을 자신의 영어 작문에 반영하기 전에 일단 의심해 보는 과정을 거친 뒤 영어 작문의 수정에 반영할 지의 여부를 결정짓는 것으로 나타났다. 그리고 이러한 의심해 보는 과정은 동료의 의견을 영어 작문의 수정에 반영할 경우 효과적인 수정이 일어나도록 하였다. 그러나 학습자들은 동료의 의견과는 달리 교사의 의견은 의심 없이 받아들이고 대부분 수정에 반영하려고 노력하는 것으로 나타났다. 그리고 학습자들은 의심 없이 받아들인 교사의 제안을 자신의 영어 작문에 최소한의 수정을 가함으로써 만족시키려 하였다. 그러므로 동료의 피드백을 영어 작문의 수정에 반영할 경우 교사의 의견을 반영할 때 보다 더욱 효과적인 수정이 일어나는 것을 알 수 있다. 셋째, 교사가 문법이나 어휘에 관한 피드백을 전자우편으로 주었을 때 단기적으로는 학습자들의 영어 작문의 문법적 정확성이 증진되지 못하였다. 왜냐하면 학습자들은 교사의 지적을 받아서 수정을 했던 것과 동일한 오류를 지속적으로 범하였기 때문이다. 이것은 교사가 모든 문법적 오류를 일일이 지적하여 주는 것은 그다지 학습자들의 영어 작문의 문법적 정확성 증진에 기여하지 못함을 의미한다. 넷째, 학습자들간에 활발한 피드백의 교환이 일어났으며 이를 수정에 많이 반영한 그룹의 영어 작문 결과물이 그렇지 못한 그룹의 영어 작문 결과물에 비해 우수한 것으로 나타났다. 학습자간 상호작용이 활발히 일어난 그룹에서는 동료 의견을 영어 작문의 수정에 상당수 반영하였으며 그 결과로 학습자들은 영어 작문을 효과적으로 수정하였고 이는 좀 더 나은 결과물을 생산하였다. 따라서 영어 작문 협동학습에서 적극적으로 상호작용에 참여하는 것은 영어 작문 능력을 신장시킴을 알 수 있다. 이상과 같은 연구 결과는 인터넷 영문 자료가 영어 작문 학습을 위해 활용될 수 있으며 전자우편을 통해 영어 작문 협동학습이 이루어 질 수 있다는 것을 의미한다. 이러한 활동의 성공 여부는 학습자들간의 적극적인 상호작용에 달려있다. 따라서 교사는 지배적인 역할을 하기보다 학습자들이 적극적으로 협동 학습에 참여하도록 이끌어 주어야 한다. 또한 학습자들이 동료의 의견과 교사의 의견을 효율적으로 작문 수정에 활용할 수 있도록 피드백을 주고받는 방법과 전략에 대한 지도를 하는 것이 교사에게 필요하다. 결론적으로, 인터넷의 의사소통 도구를 활용한 영어 작문 협동학습 활동은 현재의 외국어 교실에서 도입하기 힘든 영어 작문 협동학습을 가능하게 해준다는 점에서 활용할 가치가 있는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 인터넷의 여러 의사소통 도구 중 전자우편만을 활용하였다. 그러나 이미 여러 가지 인터넷 의사소통 도구의 사용에 익숙한 학습자들은 전자우편만으로는 충분히 의견이 전달되지 않으며 상대방의 의도를 잘못 이해하는 경우가 있으므로 채팅 또한 이용할 필요가 있다 하였다. 따라서 앞으로 다양한 인터넷 의사소통 도구를 활용한 영어 작문 협동학습에 대한 연구도 필요할 것이다.;Collaborative learning is often used to provide interactive language learning and it also can be used to teach English writing. Even though the collaborative feedback exchange for English writing has many advantages, teachers do not have enough time to conduct it in the English language classrooms. However, teachers can solve this problem if they use the cyberspace. The Internet provides many kinds of communicative medium, so time-and place-independent communication is possible through computer-mediated interaction. This research investigates the effects of collaborative feedback exchange in the cyberspace and the interaction among the students, as well as the interaction between the students and the teacher. The subjects of this case study were five first grade high school students. The writing activity was carried out over twelve weeks. The activity was divided into three phases, pre-writing, writing and post-writing. In the pre-writing phase, the students used the Internet reading material written in English to gather information and do brainstorming. In the writing session, students exchanged feedback with their peers and their teacher about their writing via e-mail. Then students used the peers' and the teacher's feedback to revise their drafts. After finishing the activity, the post interview was conducted. The writing assignments, feedback and the responses of the students at the interview were analyzed and the results suggest the following. First, the Internet reading material promoted students' interest and helped them to decide the content of their writing. Therefore, the authentic material of the Internet which provides lots of information and pictures is worth using in English classrooms. Second, the students incorporated peers' feedback in their revision selectively. They decided whether to accept it or not according to their own critical standards. Their critical attitude made it possible for effective and dramatical revisions to occur. The students tried to accept most of the teacher's feedback for the revision without any doubt unlike their peer's opinion. However, they tried to satisfy teachers demand with minimum revision and dramatical changes were not found. Therefore, the peers feedback had a much stronger effect on revisions than the teacher's. Third, the teacher's correction for the grammatical errors had little effect. The students made the same grammatical errors repeatedly, even though they had corrected it according to the teachers instruction. Therefore, it is not proper for a teacher to correct all the grammatical errors of student's English writing. Fourth, the more interactive group produced the better final drafts. The more interactive group revised their drafts many times, but the other group which was not interactive was reluctant on revising their drafts. Therefore, active involvement is the most important thing for the success of collaborative English writing. In conclusion, the collaborative feedback exchange in the cyberspace is valuable, because it enables active interaction among students and teachers, if it is conducted properly. In this kind of activity, the teacher need to facilitate a supportive atmosphere and lower the inhibition of students. The teacher also needs to give instruction to the students how to give and take feedback and how to use it when they revise their writing. Then, the students will be able to use the feedback effectively. This study used only e-mail as the communicative medium, but the students felt e-mail was not enough for communicating their ideas fully, because they could not discuss precisely what other students wanted to say, due to lack of real-time communication. Korean students are already used to using many kinds of communicative tools of the Internet, so they also wanted to use chat rooms on the Internet. Thus further empirical research is needed to investigate the collaborative feedback exchange which uses many kinds of communicative medium of the Internet.
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