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특수학교 음악교육 교수·학습 지도안 개발

Title
특수학교 음악교육 교수·학습 지도안 개발
Other Titles
Development Teaching-learning Program for Music Education in Special Schools Student with Intellectual Disabilities : Focusing on Middle and High School Curriculum
Authors
배지혜
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정현주
Abstract
지적장애 학생들의 다양한 장애정도와 개별차이를 고려한 음악교육은 학생 개개인의 전인적인 성장을 촉진시킨다. 반면 현재 특수학교 현장에서의 음악교육은 교수 방법에 대한 연구가 부족하여 여러 음악 영역의 수업이 골고루 이루어지지 않고 있다. 학생들의 지적수준과 생활연령에 적합한 음악 수업자료도 미비하다. 본 연구는 특수학교 음악교육의 문제점을 보완하고자 지적장애를 가진 중․고등부 학생들을 위하여 교수․학습 지도안을 개발하였다. 교육과정의 각 영역별로 주제를 재구성하여, 제재를 한 가지씩 선정하였고 교육적, 치료적인 목적에 따라 학생들의 기능 수준별로 나눈 3단계의 학생활동과 교사활동으로 구성하였다. 개발된 교수․학습 지도안은 특수음악교사 3명과 음악치료사 3명의 검증을 거쳐 1차와 2차 피드백을 받아 내용을 수정․보완하는 과정을 거쳤다. 그리고 개발한 교수․학습 지도안을 바탕으로 단계적이고 연속적인 교육활동을 위하여 총 20차시의 지도 계획표와 한 학기 분량의 월별 지도 계획을 제시하였다. 본 연구의 결과로 개발된 교수․학습지도안의 특징으로는 첫째, 특수학교에 재학 중인 학생들의 다양한 장애 특성과 수준을 고려하여 학습 목표와 학생 활동을 세 그룹으로 나누어 구분하였다. 가, 나, 다 세 수준으로 나누어 각각 다른 활동으로 제시함으로써 수준별로 성취 가능한 학습 활동이 이루어지도록 유도하였다. 둘째, 한 차시의 목적을 교육적 목적과 치료적 목적으로 나누어 교육적 접근과 치료적 접근이 동시에 가능하도록 하였다. 교육적 목적과 치료적 목적을 동시에 추구함으로써 음악적 경험을 통한 전인교육의 실현을 도모하였다. 셋째, 교육과정의 내용체계를 재정리하여 지각활동, 표현활동, 감상활동 전 영역을 골고루 다루는 교수-학습 방법을 제시하였다. 기본교육과정 음악과에서 제시하는 내용체계를 체계적으로 다시 재구성하여 여러 영역을 골고루 가르칠 수 있도록 방법론적인 제시방안을 나타내었다. 본 연구에서는 교수․학습 지도안 개발에 초점을 맞추었기 때문에 실제 학교 현장에서의 적용은 포함되지 않았다. 그러나 앞으로 본 연구의 결과가 지적장애 학교에서의 효과적인 음악 수업을 위한 자료 개발과 향후 개정 교육과정에 활용할 수 있는 기초 자료가 될 것이다. 더불어 음악치료적 접근을 중심으로 음악 수업환경을 제공하는 새로운 방법론적 아이디어를 제공할 수 있을 것이다.;Appropriate music education for student with intellectual disorder and their individual differences can encourage whole-person growth of students. But in reality, insufficient studies on teaching program leads to unbalance music classes. There are only limited music education materials developed for student's intellectual level and age. In this study, it purported to improve the problems in the real field of education in special school, developed a teaching-learning program for middle and high school students with intellectual disorders. The study restructured the topics of curriculum and selected topics that are needed for the students with intellectual disabilities with regard to the perspectives from music therapy. Activities were divided into student’s activities and teacher’s activities of 3 levels each in accordance with educational and therapeutic purposes. Developed teaching-learning program went through revision and improvement process of review and verification of 3 music teachers for special students and 3 music therapists and their 1st and 2nd feedbacks. Also, based on the developed teaching-learning programs, for further systematic and continuous educational activities, the study provided an yearly teaching plan and a teaching plan of 20 hours. The features of teaching-learning program developed in this study are as follows. First, it divides the study objectives and student’s activities into three groups in consideration of various and features and levels of disabilities of special students. By dividing student’s activities into three levels, 'Ga', 'Na' and 'Da', this study provides different activities for different levels so that students can have specially designed class for their level. Second, by dividing study objective of one hour class into two objectives: educational objective and therapeutic objective, it enables both of educational approach and therapeutic approach at the same time. By driving two different study objectives at the same time, it seeks for the realization of whole-person education through musical experience. Third, by reorganizing the contents of curriculum, it provided a teaching-learning program that covers various areas such as perception activity, expression activity and appreciation activity. By reorganizing the contents of basic music curriculum in special schools more systematically, it provides a methodological plan for further improvement of music class for special students. This study focuses on development of teaching-learning program for music education of students with intellectual disabilities thus does not include the practical application in the real field of school. However, the result of this study is expected to be a basic data that can be used for material development for efficient music class in special schools and further revision of curriculum in the future. Also, by providing methodologies to provide music therapeutic approach oriented music class environment.
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