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반응 중심 학습모형을 적용한 시각문화미술수업 연구

Title
반응 중심 학습모형을 적용한 시각문화미술수업 연구
Other Titles
A Study on Visual Culture Art Lesson with Application of Response Based Learning Model : Centering on the 4th Grade of Elementary School
Authors
전은주
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오숙환
Abstract
오늘날의 학생들은 시각적 이미지가 범람하는 생활환경에서 매일 수많은 시각적 정보를 접하며 살아간다. TV, 광고, 영화, 잡지 등 다양한 대중 매체와 대중문화로부터 쏟아져 나온 수많은 시각적 이미지들이 현대 사회를 이루고 있으며, 우리의 삶에도 큰 영향을 미친다. 이러한 환경에서, 시각문화를 무의식적으로 수용하는 것에 대한 경계와 함께 비판적으로 해석하고 수용하는 능력에 대한 필요성이 대두되었다. 학생들은 학교‧ 집‧ 거리 등의 일상생활 환경 속에서 만화, 드라마, 게임, 광고 등을 통해 많은 시각적 이미지를 접하게 된다. 또한 오늘날의 학생들에게는 블로그‧ 홈페이지 등 온라인 환경에서도 시각적 이미지를 접하고 공유하는 것이 자연스러운 일상이 되었다. 이러한 환경에서 살아가는 오늘날의 학생들에게 필요한 시각적 의사소통 능력과 이미지를 비판적으로 바라보고 수용할 수 있는 능력, 능동적인 대처 능력 등을 길러주기 위해 시각문화 미술교육이 등장하였다. 제 7차 초등학교 미술과 교육과정 부분‧ 수시 개정에서는 시각문화 관련 단원이 크게 강화되었으며 학교 교육과정 내에서의 시각문화에 대한 중요성을 강조하고 있다. 이러한 환경과 사회적 요구에서, 본 연구에서는 학교 현장에서 적용할 수 있는 시각문화미술교육 연구의 일환으로, 반응을 형성하고 심화 해 나가는 학습법을 통해 시각문화에 대한 이해를 도모하고 작품제작으로까지 연결할 수 있는 시각문화미술수업을 제시하고자 하였다. 따라서 본 연구는 반응 중심 학습모형을 적용하여 초등학교 4학년 미술수업에서의 시각문화미술수업을 구안하고 현장에서 적용한 후 초등학교 미술과 교육에 효과적인 시각문화미술수업을 제시하는데 그 목적이 있다. 반응 중심 학습모형을 적용한 시각문화미술수업은 서울시 강동구에 소재하는 M초등학교 4학년 두 학급의 60명 학생을 대상으로 실험집단 30명, 통제집단 30명으로 구성하여 실시되었다. 실험 집단의 수업은 반응중심 학습모형을 적용하여 총 6차 시에 걸쳐 진행되었으며 통제 집단의 수업은 반응 중심 학습모형을 적용하지 않은 전통적인 방법으로 5차 시에 걸쳐 진행되었다. 시각문화미술수업 설계를 위해 먼저 시각문화미술교육의 개념과 방법을 고찰하였으며 개정된 제 7차 초등학교 미술과 교육과정 및 교과서에서의 시각문화관련 학습내용을 분석하였다. 또한 반응 중심 학습을 고찰하고 초등학교 시각문화미술교육에서 반응 중심 학습의 의의를 살펴보았다. 이를 바탕으로 초등학교 4학년 학생을 대상으로 반응 중심 학습모형을 적용한 책 표지 디자인 수업을 진행하였다. 수업 후 실험집단과 통제 집단의 사전, 사후 학습동기 설문지와 수업 중에 제작한 작품에 대한 표현력 평가를 통해 각 반의 학습동기와 표현력을 비교‧분석하여 반응 중심 학습 모형을 적용한 시각문화미술수업의 효과를 살펴보았다. 수집된 자료의 통계처리는 SPSS v. 12.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 반응 중심 학습모형을 적용한 시각문화미술수업이 학습동기 증진에 효과가 있는 것으로 나타났다. 학습동기의 사후검사 결과를 분석한 결과 전반적인 학습동기에 있어서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 실험집단(M=3.81)의 경우 통제집단(M=3.21)에 비해 상대적으로 학습동기가 높은 것으로 나타났다. 또한 각 하위영역별로 탐구 및 호기심, 관련성, 자신감, 만족감, 동기지속에 있어서도 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.05), 이는 반응 중심 학습모형을 적용한 시각문화미술수업이 일반 수업에 비해 학습동기 향상에 효과적임을 보여준다. 둘째, 집단 내 학습동기의 사전․사후 검사 비교 결과 실험집단 학생의 전체 학습동기와 하위 영역별 학습동기가 향상되었으며 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다(p<.01). 통제 집단의 경우 약간의 감소를 보였으나 유의미한 차이는 나타나지 않았다. 통제집단의 학습동기가 감소한 것은 시각문화미술교육에 대한 체계적인 교수법이 적용되지 않아 학생들이 시각문화에 대한 접근에 어려움을 겪을 경우 학습동기에 저하를 가져올 수 있음을 의미한다. 셋째, 반응 중심 학습모형을 적용한 시각문화미술수업이 표현력 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 반응 중심 학습모형을 적용한 시각문화미술수업을 실시한 실험집단이 일반적인 수업을 실시한 통제집단보다 표현력 수준이 더 우수하게 나타났으며 주제표현, 조형요소와 원리, 표현방법, 표현재료와 용구의 각 하위 영역에 있어서도 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다(p<.01). 실험집단의 경우 통제집단에 비해 각 표현력의 하위 영역 역시 높은 것으로 나타났으며 이는 반응 중심 학습모형을 적용한 시각문화 미술수업이 표현력 향상에 효과적임을 나타낸다. 결론적으로 본 연구에서 실시한 반응 중심 학습모형을 적용한 책 표지 디자인수업은 학습자에게 주변의 시각문화에 대한 흥미와 학습동기를 불러일으키고, 시각문화 환경에서 이미지 속에 담긴 의미를 바르게 해석하고 수용하며, 시각문화에 대한 이해를 구체적인 이미지로 창조할 수 있는 능력과 표현력을 신장하여 학교 현장에서 적용될 수 있는 실질적인 시각문화미술교육으로써 의의를 가진다고 할 수 있다. 본 연구를 토대로 개정된 미술교육 과정과 미술교육 현장에서 실질적으로 적용될 수 있는 다양한 시각문화교육 연구가 활발하게 진행되기를 바란다.;Today's students proceed with living with facing numerously visual information every day in the cultural environment that visual image overflows. Numerously visual images, which poured out from diverse mass media and popular culture such as TV, advertisement, movie and magazine, are forming the modern society, and have great influence even upon our life. Together with vigilance against unconsciously accepting visual culture in this visual culture environment, the necessity was emerged for ability of analyzing and accepting critically. Students come to meet with many visual images such as cartoon, drama, game, and advertisement in the middle of daily life such as school, house, and street. Also, what today's students confront and share visual image in the online environment such as blog and homepage became natural daily life. Today's students, who proceed with living in this visual culture environment, need the visual communication ability, the ability of critically looking at and possibly accepting image, and the positively coping ability. To allow students to foster this ability, the visual culture art education appeared. In the partial‧nonscheduled revision of the 7th elementary school art curriculum, the unit related to visual culture was largely reinforced. Importance of visual culture is being emphasized within the school curriculum. In this environment and social demand, this study aimed to promote understanding about visual culture and to suggest visual culture art available for connecting up to production of work, through a learning method, which proceeds with forming and deepening response as part of a research on visual culture art education, which can be applied to the school field. Accordingly, the purpose of this study is to suggest the effective visual culture art lesson for art education of elementary school after devising the visual culture art lesson of art instruction in the 4th grade of elementary school and applying it to the field, after applying Response Based Learning Model. The visual culture art lesson, which applied Response Based Learning Model, was carried out by forming 30 people for experiment group and 30 people for control group targeting 60 students for two classes in the 4th grade of M elementary school where is located in Gangdong-gu, Seoul. The lesson in the experiment group was progressed over totally 6 instructional units by applying the Response Based Learning Model. The lesson in the control group was progressed over 5 instructional units with a traditional method without application of the Response Based Learning Model. To design the visual culture art lesson, first of all, a concept and method of visual culture art lesson were considered. The learning contents related to visual culture were analyzed in the revised 7th art curriculum and textbook of elementary school. Also, it considered the Response Based Learning and examined significance of Response Based Learning in the visual culture art lesson of elementary school. Based on this, the book cover design lesson was progressed that applied the Response Based Learning Model targeting 4th graders of elementary school. Through the pre-post questionnaire for the learning motivation in the experiment group and the control group after lesson, and through evaluating expression on a work that was made during lesson, the learning motivation and expression were compared and analyzed in each class. The effect of visual culture art lesson with application of Response Based Learning Model was examined. The statistical processing in the collected materials was analyzed by utilizing SPSS v. 12.0 statistical package program. Summarizing the results of this study, they are as follows. First, the visual culture art lesson with application of Response Based Learning Model was indicated to have effect on promoting the learning motivation. As a result of analyzing the results of post-test for the learning motivation, the statistically significant difference was indicated in the whole learning motivation(p<.01). A case of experiment group(M=3.81) was indicated to be relatively higher in learning motivation compared to control group(M=3.21). Also, the statistically significant difference was indicated(p<.05) even in inquiry, curiosity, relations, confidence, satisfaction, and continuation by each sub-sphere. This shows that the visual culture art lesson with application of Response Based Learning Model is effective for enhancing the learning motivation compared to general lesson. Second, as a result of comparing pre․post test for the learning motivation within group, the whole learning motivation and the learning motivation by sub-sphere were enhanced in students for experiment group. The statistically significant difference was indicated(p<.01). A case of control group showed a little reduction, but wasn't shown the significant difference. What the learning motivation in the control group reduced implies that a systematic teaching method on the visual culture art lesson wasn't applied, thereby likely bringing about a drop in the learning motivation when students suffer difficulty for access to visual culture. Third, the visual culture art lesson with application of Response Based Learning Model was indicated to have effect on enhancing expression. The experiment group, which was carried out the visual culture art lesson with application of Response Based Learning Model, was indicated to be more excellent in the expression level than control group, which was carried out general lesson. Even in each sub-sphere of theme expression, figuration elements and fundamentals, expression method, and expression materials and tools, the statistically significant difference was indicated(p<.01). A case of experiment group was indicated to be higher even in sub-sphere of each expression compared to control group. This shows that the visual culture art lesson with application of Response Based Learning Model is effective for improving impression. In conclusion, the book cover design lesson with application of the Response Based Learning Model, which was carried out in this study, can be said to have significance as the substantial visual culture art lesson available for being applied to the school field because of causing a learner to have interest and learning motivation on visual culture around, and to foster ability and expression, which can rightly analyze and accept significance that was contained in image amid visual culture environment, and can create the understanding about visual culture as specific image. Based on this study, diverse researches on visual culture education are desired to be actively progressed that can be substantially applied to the revised art curriculum and the art education field.
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