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초급 중국인 학습자의 한중 동형이의 한자어 학습전략 사용 연구

Title
초급 중국인 학습자의 한중 동형이의 한자어 학습전략 사용 연구
Other Titles
A Study on Vocabulary Learning Strategies of Sino-Korean Words for Primary Chinese Learners of Korean
Authors
ZHOU, WENXIAN
Issue Date
2011
Department/Major
국제대학원 한국학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박선희
Abstract
본고는 초급 중국인 한국어 학습자들의 한자어 학습전략 사용 양상을 살펴보고 한자어 중 특히 동형이의 한자어를 중심으로 하여 동형이의 한자어의 분류에 따른 학습자들의 어휘 의미 발견 전략 사용 양상을 알아보는 데 목적이 있다. 이를 위하여 동형이의 한자어를 다시 하위분류로 나눴고 어휘 목록을 만들어서 각 분류에 따라 학습자들이 사용하는 의미 발견 전략을 살펴보았다. 본고의 구성은 다음과 같다. I장에서는 연구의 필요성 및 목적을 밝히고 한중 한자어 및 한자어의 어휘 학습전략과 관련된 선행연구를 검토하여 그 문제점을 통해 본고의 연구문제를 제시하였다. Ⅱ장에서는 한국어 한자어의 특징 및 분류에 대해 살펴보고 이를 바탕으로 본 연구의 주제에 맞추어 동형이의 한자어의 정리 및 분류에 대해 제시하였고 본고의 한자어에 대한 분류를 제시하였다. Ⅲ장에서는 연구 대상인 실험 참여자 선정 기준과 연구 방법, 연구 절차, 연구에 사용되는 초급과 중급 동형이의 한자어에 관련된 문항 설계 방법을 밝히고 수집한 자료의 분석 방법에 대해 설명하였다. Ⅳ장에서는 연구 결과를 기술하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초급 중국인 한국어 학습자를 대상으로 실시한 요구 조사 결과에 따르면 70% 이상의 초급 중국인 한국어 학습자가 한자어 교육의 필요성을 인식하고 있고 53.3%의 학습자가 한국어 1급 수준부터 한자어를 공부하는 것이 좋다고 응답하였다. 또한 초급 중국인 학습자들이 가장 어렵다고 여기는 한자어는 동형이의 한자어라는 설문조사 결과가 나왔으므로 동형이의 한자어에 대한 연구가 필요하다는 것을 알 수 있다. 둘째, 초급 중국인 학습자들은 모르는 단어를 접할 때 한중 사전을 찾는 전략을 가장 많이 사용하였다. 어휘 학습 전략에 관한 다른 연구들에서도 중국인 한국어 학습자들은 타인의 도움을 받는 사회적 전략보다 ‘사전 찾기 전략’ 등 의미 결정 전략을 더 많이 활용하는 것으로 나타났다. 셋째, 동형이의 한자어의 분류에 따라 어휘 학습전략에 차이가 있기는 하지만 큰 차이는 아닌 것으로 나타났다. 이상의 논의와 관련하여 본 논문은 다음과 같은 의의를 갖는다. 첫째, 동형이의 한자어를 더 구체적으로 분류한 후 실제 학습자들이 어휘 분류에 따라 사용하는 의미 발견 전략을 분석해 보았다는 점이다. 둘째, 본 연구는 초급 중국인 한국어 학습자를 중심으로 연구를 하였기에 본 연구의 결과는 초급 학습자에게 효율적인 전략 사용법을 지도하는 데 실제로 유용한 자료가 될 것으로 기대된다.;The purpose of this study is to examine vocabulary learning strategies for learning Sino-Korean words, especially on the Relative Synonym words, for primary Chinese learners of Korean. In this study, we classified Relative Synonym words into two categories, made a list of each sub-class, and looked for vocabulary discovering strategies that learners used according to each classification. In the study, the Relative Synonym words were firstly divided into two categories: words with completely different meanings and words with partially different meanings. Further, the words with partially different meanings have been classified into three parts. The first classification is words that have another meaning in Korean apart from the common meaning. The second classification is words that have another meaning in Chinese apart from the common meaning. And the third classification is words that have additional meanings both in Korean and Chinese apart from the common meaning. According to Schmitt(1997), the vocabulary discovering strategies used in this study were divided into two groups. The first group is the Determination Strategies group, which includes the strategies of analyzing affixes and roots, checking for L1 cognates, guessing from textural context, using a bilingual dictionary, using a monolingual dictionary and using word lists. The second group is the Social Strategies group, which includes the strategies of asking the teacher for an L1 translation, asking the teacher for a paraphrase or synonym of a new word, asking the teacher for a sentence including the new word and asking classmates for the meaning. The results of this study are as follows: Firstly, more than 70% of the primary Chinese learners of Korean recognized the necessity of learning Sino-Korean words and 53.3% of the subjects said that studying the Sino-Korean words from the first level of Korean language is good. Secondly, when Chinese learners at the beginning level confronted words that they did not know, the most common strategy they used was reference to a Korean-Chinese dictionary. Finally, there was a difference in study strategies according to the classification of the Relative Synonym words, but the difference was not remarkable. Through this study, we analyzed the vocabulary discovering strategies of learners after specially classifying the Relative Synonym words. Since this study conducts the aforementioned experiment mainly on primary Chinese learners, the results of this study will be useful data as a guideline for primary learners.
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