View : 19 Download: 0

초등교원 양성기관 교육과정에 대한 초등 교사들의 인식연구

Title
초등교원 양성기관 교육과정에 대한 초등 교사들의 인식연구
Other Titles
The study on Elementary School Pre-Service Teacher Education of Elementary Teachers on Training Courses
Authors
김문희
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김성원
Abstract
본 연구는 초등 교사들이 현장에서 과학교과를 교수 할 때 많은 어려움이 있다는 사전 연구를 바탕으로, 과학교과 교수 어려움의 원인을 찾고자 초등교원 양성대학의 교육과정을 분석하고 초등 교사들의 인식을 조사하였다. 따라서 11개 교육대학교, 한국교원대학교 초등교육학과, 이화여자대학교 초등교육학과의 교육과정을 조사하였으며, 13개 학교와 관련된 초등 과학교과 조교와 학생 43명에게 음성통화와 전자우편으로 교육과정에 대한 조사의 확인과 수정작업을 하였다. 또한 현직 초등교사 253명에게 대학 재학 당시 과학교과 교육과정에 대한 경험과 과학교과를 가르칠 때, 대학에서 다루었던 교육과정 프로그램 활용 정도를 알아보았으며, 대학의 과학교과 교육과정 개선사항과 과학심화전공 교사들의 교수 상태를 알아보았다. 설문에 관한 모든 분석들은 SPSS 한글버전 18.0에서 빈도분석, 기술통계, t-검정, ANOVA 분석을 실행하였다. 현재 초등교원 양성기관 과학교육과정 분석 결과는 다음과 같이 정리할 수 있다. 과학교과와 관련된 교양과정은 평균 3학점, 전공과정은 평균 5학점을 이수하고 있었다. 이 과정 안에서는 과학교과 4가지 영역의 교과내용과 관련 실험, 교과교육에 관한 이론수업까지 이루지고 있었다. 따라서 적은 시간 동안 많은 내용을 다루다 보니, 충분한 내용이 다루어지지 않고 있다는 사실을 알 수 있었다. 현직 초등 교사들의 양성기관 재학 당시 과학교과 교육과정 인식조사에서는 대부분의 교사들이 교육과정에 만족하지 못하고 있었으며, 과학교과를 가르치는데 어려움을 겪고 있었다. 그렇기 때문에 현직 초등 교사들은 앞으로 대학의 과학교과 수업내용과 실험을 더 늘리자는 점에 찬성하고 있었다. 그리고 남교사가 양성기관 교육과정에 더 만족하지 못하고, 양성기관 과학교육과정 개선에 더 관심을 보였으며, 인천지역출신의 교사와 경력이 적은 교사가 교육과정에 더욱 만족하지 못하는 것도 알 수 있었다. 따라서 본 연구에서는 심층면담을 통한 교사들의 의견과 교과내용에 대한 대학 학생들의 의견을 더 조사하여 새로운 교육과정 구성에 반영한다면 효과적일 것이라 제안하였다. 그러므로 변화된 양성기관의 과학교과 교육과정으로 인하여 예비교사들이 좋은 과학수업을 어렵지 않게 가르칠 수 있기를 기대해 본다.;Currently being made in science teaching courses elementary teacher training institutions were the realities. First Elementary School Science Curriculum for teacher training institutions are analyzed. An average of 3 credits of general education courses related to science were being made. And science education majors were conducted in an average of 5 credits. In fact, professional skills for teaching science teaching majors except for the deepening degree courses were conducted in. 5 credits in major subject for the four kinds of scientific information and experiments were dealing with. In addition to science education were covered. This meant that 1 subject scope was performed within approximately 22 hours 30 minutes. In other words, a course of three weeks of information and experimentation will occur. Eventually a science curriculum is the lack of a lot of time. Next, school teachers and the curriculum is the result of science teaching accordingly. SPSS 18.0 statistical program results from the frequency analysis, descriptive statistics, t-test, ANOVA analysis was performed. Teachers also know that education was not satisfied with Therefore, trouble of a professor was experiencing. So, the content of science classes and wanted to increase the time.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE