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요가명상을 적용한 무용활동이 초등학생의 주의집중력 향상에 미치는 영향

Title
요가명상을 적용한 무용활동이 초등학생의 주의집중력 향상에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Dance Activity Using Yoga and Meditation on Improving Attention of Elementary School Students
Authors
이지혜
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경숙
Abstract
본 연구는 요가명상을 적용한 무용활동이 초등학생의 주의집중력 향상에 미치는 영향을 알아보고 그 효과를 검증하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 본 연구는 서울에 위치한 C문화센터와 K문화센터에서 초등학교 1, 2학년 여학생 30명을 연구대상으로 선정하였으며, 실험집단 15명과 통제집단 15명으로 나누어 주의집중력 사전검사를 실시하였다. 사전검사를 실시한 이후 2010년 9월부터 11월에 걸쳐 실험집단은 10주 동안 총 20회기의 요가명상을 적용한 무용활동을 실시하였고 통제집단에는 일반적인 무용활동을 실시하였다. 실험이 끝난 후 요가명상 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 동일한 검사지로 두 집단의 사후검사를 실시하여 사전 사후 검사치를 분석하여 연구결과를 도출하였다. 측정도구로는 H. Moosbrugger와 J. Oehlschagel에 의해 제작되었고, 오현숙(2002)이 번안하고 표준화한 FAIR 주의집중력 검사지를 사용하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위한 자료분석 방법으로는 주의집중력 변화를 알아보기 위하여 주의집중력 사전검사에 대한 실험집단과 통제집단 간의 차이 검증(t-test)을 통하여 동질성 검사를 실시하였고, 주의집중력의 하위 요인인 선택적 주의력, 자기 통제력, 지속적 주의력에 대한 변화와 집단과 검사 간의 차이를 비교하기 위해 반복측정 변량분석(Repeated Anova)을 실시하였다. 이와 같은 연구방법 및 절차를 통하여 요가명상을 적용한 무용활동이 초등학생의 주의집중력 향상에 미치는 영향을 분석하여 얻어진 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 요가명상을 적용한 무용활동이 전반적인 주의집중력 향상에 효과적이었다. 둘째, 요가명상을 적용한 무용활동 집단이 일반적인 무용활동 집단보다 주의집중력이 향상되었다. 셋째, 요가명상을 적용한 무용활동 집단이 일반적인 무용활동 집단보다 주의집중력 하위요인(선택적 주의력, 자기 통제력, 지속적 주의력)이 향상되었다. 이상의 결과를 종합해 보았을 때, 요가명상을 적용한 무용활동이 초등학생의 주의집중력을 향상시키는데 긍정적인 효과가 있음을 확인하였다. 이에 본 연구를 토대로, 향후 현장에서 실질적으로 요가명상을 다양하게 활용하여 무용교육에서의 주의집중력 향상을 위한 보다 체계적이고 지속적인 연구가 진행, 개발되어야 할 것이다.;This study aims at identifying the effects of dance activity using yoga and meditation on improving attention of elementary school students and verifying their efficiencies. The subjects were 30 female elementary school students in their 1st and 2nd grades from C culture center and K culture center in Seoul. They were divided into the control group (15) and the treatment group (15) to whom FAIR attention test was carried out as a preliminary-test. After the examination, the treatment group would have 20 times of dance activity using yoga and meditation for 10 weeks and the control group would have normal dance activity from September to November in 2010. Following the experiment, a post-test was conducted using the same test sheet to both groups to verify the effects of yoga and meditation program. The outcomes of both preliminary and post tests were analyzed to identify the final study result. As a measuring tool, the FAIR Attention test sheet, created by H. Moosbrugger and J. Oehlschagel and adapted by Oh Hyunsuk(2002), is used. Test of homogeneity was carried out based on T-test between the control group and the treatment group on the preliminary-test of attention to check the change of attention as a method of data analysis to verify the effect of the program. Meanwhile, repeated Anova was used to review changes among selective attention, self-control, and continued attention, the subelements of attention, and compare differences between groups and tests. The result analyzing the effects of dance activity using yoga and meditation on improving attention of elementary school students through the above methods and procedures is as follows: Firstly, dance activity using yoga and meditation was effective for improving attention overall. Secondly, the group who carried out dance activity using yoga and meditation had more improvement of attention than the group who carried out normal dance activity. Thirdly, the group who carried out dance activity using yoga and meditation had more improvements of subelements (selective attention, self-control, and continued attention) of attention than the group who carried out normal dance activity. In conclusion, dance activity using yoga and meditation had positive effects on improving attention of elementary school students. In this aspect, it is suggested that continued study and development on the result will help providing the basic data that can be used as a program in multiple scenes for improving attention including a dance class.
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