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균형적 문해교수 활동이 문어 저성취 유아의 읽기, 쓰기 능력에 미치는 효과

Title
균형적 문해교수 활동이 문어 저성취 유아의 읽기, 쓰기 능력에 미치는 효과
Other Titles
The Effects of the Balanced Literacy Program on Reading and Writing Ability of Kindergarten Literacy Underachievers
Authors
박상희
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박현숙
Abstract
유아기는 문자언어발달이 활발히 일어나는 중요한 시기이다. 이 시기의 문어와 관련된 초기 경험은 이후의 문어 발달을 비롯한 다른 학습경험에 많은 영향을 주게 된다. 유아들에게 어떻게 문어를 가르쳐야 하느냐에 대한 문제는 교육학자들의 계속적인 관심이자 과제로 논의되어 왔다. 자․모 체계, 자소․음소의 대응관계, 철자에 대한 지식의 적용방법을 강조하여 가르치는 발음중심 교수법(Phonics Instruction)과 유아에게 의미 있는 학습이 되도록 강조하는 총체적 언어접근법(Whole Language Approach)의 단점을 보완하려는 대안적인 방법으로 대두된 균형적 문해교수법(Balanced Literacy)은 유아들의 언어발달에 효과적이라고 보고되었다. 이러한 균형적 문해교수법은 읽기, 쓰기에 대한 낮은 자신감과 흥미를 가지고 있는 문어 저성취 유아들에게 읽기, 쓰기에 대한 흥미를 가지고 능력을 향상시킬 수 있는 효과적인 교수방법이 될 것이다. 따라서 본 연구에서는 균형적 문해교수활동이 문어 저성취 유아들의 읽기와 쓰기 능력에 미치는 효과를 검증해 보고자 하였다. 이 목적을 위하여, 본 연구에서는 서울시 관악구의 맞벌이 저소득층 가정이 밀집한 지역에 위치한 E초등학교병설유치원 만 5세 유아 22명을 연구대상으로 선정하였고, 짝맞추기 과정을 통하여 실험집단과 비교집단에 11명씩 배치하였다. 실험절차는 유아 읽기, 쓰기 능력 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 이루어졌으며, 실험집단에게는 균형적 문해교수 활동을 실시하였고, 비교집단에게는 총체적 언어접근 활동을 실시하였다. 본 실험처치는 각 집단별로 1주일에 2회기씩 총 16회에 걸쳐, 한 회기 당 25분씩 이루어졌다. 수집된 자료 분석은 각 집단의 사전검사 점수와 사후검사 점수 차의 두 집단 간 차에 대해 t검정을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 균형적 문해활동이 만 5세 문어 저성취 유아의 읽기에 미치는 효과를 살펴본 결과, 균형적 문해교수 활동에 참여한 실험집단의 읽기 능력이 총체적 언어접근 활동에 참여한 비교집단보다 .001 수준에서 유의한 향상을 보였다. 따라서 균형적 문해교수 활동이 문어 저성취 유아의 읽기 능력 향상에 효과적임을 알 수 있었다. 둘째, 균형적 문해활동이 만 5세 문어 저성취 유아의 쓰기에 미치는 효과를 살펴본 결과, 균형적 문해교수활동에 참여한 실험집단의 쓰기능력이 총체적 언어접근 활동에 참여한 비교집단보다 .001 수준에서 유의한 향상을 보였다. 따라서 균형적 문해교수 활동이 문어 저성취 유아의 쓰기 능력 향상에 효과적임을 알 수 있었다. 이상의 연구결과를 종합해보면, 발음중심 접근법과 총체적 언어접근법을 병행한 균형적 문해교수 활동이 총체적 언어접근법만을 적용한 것보다 만5세 문어 저성취 유아들의 읽기, 쓰기 능력 향상에 더 효과적이라는 것을 알 수 있다. 본 연구에서 실시한 균형적 문해교수 활동과 같이 유아의 발달수준을 파악하고, 유아가 주도할 수 있는 환경을 제공하여 발달단계에 적합한 교수법을 적용하였을 때 유아의 읽기, 쓰기 능력은 증진된다고 볼 수 있다. 이러한 결과는 교사들이 유아 개개인의 발달 수준과 특성을 알고 한글 특성에 기초한 문자지도를 해야함을 시사한다. 본 연구에서 실시한 균형적 문해교수 활동은 2007 개정 유아교육과정의 읽기, 쓰기내용과 한글의 수준별 특성이 반영된 것으로, 유아교육현장에서 문어 저성취 유아들에게 적용할 수 있는 문해교수 활동의 기초 자료를 제공하였다는 점에서 의의가 있다. 따라서 교육현장에서 문어 저성취 유아들의 읽기, 쓰기 능력을 향상시키고자 할 때, 균형적 문해교수활동을 적용해 볼 수 있을 것이다. 이를 효과적으로 사용하기 위해서는 균형적 문해교수 활동을 통해 문어 저성취 유아들이 읽기와 쓰기에 즐거움을 느낄 수 있도록 교사의 격려와 유아의 발달 수준에 적합한 상호작용을 하도록 하며, 균형적 문해교수 활동을 실시하기 전에 충분한 사전 탐색시간을 가져 유아들의 흥미를 유발하고, 활동이 끝난 후 관련된 다양한 사후활동을 준비하여 유아들의 관심이 지속될 수 있도록 하고, 풍부한 문해 환경 속에서 유아의 흥미와 동기를 먼저 고려하여 구체적이고 체계적인 지도가 점차적으로 이루어질 수 있도록 유아들의 언어활동에 교사의 꾸준한 관찰과 관심이 지속되어야 할 것이다.;The experiences related to written language in early childhood have great influence on their future learning including the written language development. Therefore, the issue concerning how to teach written language to children has been continuously discussed. The Balanced Literacy Instruction has been reported as an effective instruction for the language development of early childhood, which emerged as an alternative way to supplement the weaknesses of the Phonics Instruction and the Whole Language Approach. The purpose of this study was to investigate the effects of the balanced literacy program on reading and writing ability of kindergarten literacy underachievers. For this purpose, 22 5-year-old kindergarten pupils with reading and writing difficulties were selected from an elementary school affiliated kindergarten in Seoul, and were divided into an experimental group(n=11) and a control group(n=11). The experimental procedure was composed of pre-test, experimental treatment(16 25-minute sessions), post-test. The experimental group received the balanced literacy program and the control group the whole language approach. The collected data were analyzed by the t-test to verify the differences between the two groups. The results obtained were summarized as follows: First, the balanced literacy program group showed significant improvement than the whole language approach group on reading ability at the .001 significance level, exhibiting that the balanced literacy program is effective on the improvement of reading ability for underachieving kindergarten pupils. Second, the balanced literacy program group showed significant improvement than the control group on writing ability at the .001 significance level, exibiting that the balanced literacy program is effective on the improvement of writing ability for underachieving kindergarten pupils. Consequently, the balanced literacy program which combined the phonics instruction and the whole language approach is more effective than the whole language approach only. This indicates that kindergarten pupils' reading and writing ability will be enhanced if an appropriate instruction such as the balanced literacy matching with children's language developmental stage is given on the premise of understanding children's present level and providing self-directed learning environment. This result suggests that kindergarten teachers should figure out each student's developmental level and individualities and teach letters based on characteristics of Korean. Therefore, the balanced literacy program can be adopted as an effective method to improve reading and writing ability of literary underachievers in early childhood. For this, several conditions such as teacher's encouragement, interaction matching with children's developmental level, attraction of interests through the exploration before instruction, and maintenance of interests through various activities after instruction are required. Furthermore, teacher's consistent observation and attention on children's language learning activities should be made so that they can provide specific and systematic instruction which considers children's interests and motivation in ample reading and writing environment.
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