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dc.contributor.advisor홍나영-
dc.contributor.author안진경-
dc.creator안진경-
dc.date.accessioned2016-08-25T11:08:15Z-
dc.date.available2016-08-25T11:08:15Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.otherOAK-000000067108-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/188814-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000067108-
dc.description.abstract이 연구의 목적은 2000년~2010년 한국 남성 화장의 변화와 성장 및 그 사회적 배경을 파악하는 것이다. 이를 위해 한국에서 매출액 상위 3개의 일간지인 조선일보, 중아일보, 동아일보에 실린 2000년부터 2010년으로 제한한 시간적 범위의 대표 3개 일간지에 남성 메이크업, 남성 화장 등으로 검색하여 나타난 기사 총 574건을 분석하였다. 현대 사회에서 남성들이 외모에 대한 관심이 높아지게 된 사회적 배경은 일간지, 학위논문, 전문 서적 등을 통하여 고찰하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 남성 화장품은 기초화장, 색조화장, 모발, 방향 및 바디화장품으로 분류하였다. 2000년~2010년의 대표 3개 일간지에 나타난 남성 메이크업, 화장 관련 기사를 분석한 결과는 일반 기초화장에 관련된 기사가 20%로 가장 많았으며 남성 화장 증가, 메트로 섹슈얼 등 남성의 외모관리 현상에 관련된 기사가 17%로 두 번째로 많았으며 남성 전용 화장품 소개, 메이크업에 대한 통계 등의 기타 항목과 남성 피부관리 방법에 관련된 기사가 14%로 그 다음이다. 건강한 피부를 보호하고 유지하기 위한 목적의 기초화장은 특히 자외선 차단제와 안티에이징 및 미백 등의 기능성 화장품을 이용하는 남성이 증가하고 있음을 알 수 있었으며, 색조화장은 과거 컬러로션의 사용이 대부분이었던 것에 비해 남성용 파운데이션, 컨실러, 파우더, 아이라이너, 아이섀도, 눈썹전용 화장품 등 다양한 제품의 사용이 늘어나고 있는 추세이다. 이에 따라 화장품 업계에서도 다양한 남성전용 기능성 화장품, 자외선 차단 제품, 색조화장품을 개발하는 등 업계에 영향을 미치고 있다. 남성 화장이 늘어난 사회적 배경은 첫째, 사회인식의 변화를 들 수 있다. 여성의 사회진출로 인해 남녀 성 역할개념에 대한 인식이 변화하였다. 전통적인 성 역할에 대한 장벽이 허물어져 남성도 외모 관리를 철저히 하는 것이 경쟁력 있는 인재로 평가받기 시작하였다. 또한 남성에 대한 미의식의 변화를 들 수 있다. 외모에 관심을 갖는 남성들을 좋지 않은 인식으로 바라보던 과거와는 달리 현대 사회에서는 꽃미남이라는 신조어가 등장한 것처럼 예쁜 얼굴에 고운 피부, 적당한 근육을 가진 남성들이 호감의 대상이 되고 있다. 둘째, 대중문화의 확대로 인한 영향을 들 수 있다. 오늘날의 현대인들은 다양한 대중매체를 접하며 살고 있으며 대부분의 여가시간을 대중문화를 수용하는데 소비하는 것처럼 대중문화는 일상의 문화가 되었다. 이처럼 정보화시대의 대중문화의 확대로 소비자들이 패션 트렌드 및 정보를 빠르고 쉽게 접할 수 있게 됨에 따라 유행을 만들고 이를 빠르게 확산하였으며 미의 일반화와 대중화를 이끄는 데 큰 영향을 미쳤다. 셋째, 과학기술과 의학의 발달로 인한 영향이다. 과학기술과 의학의 발달로 젊음의 연장을 가질 수 있었으며 그로 인해 더 젊어 보이고자 하는 욕망이 커지게 되었다. 나이보다 어려보이는 외모란 뜻의 동안은 하나의 트렌드로, 자기 관리를 잘하고 있다는 강점으로 부각되기 시작하였다. 이러한 영향으로 노화억제에 관심이 집중되어 노화 방지 및 주름개선 등을 위한 기능성 제품 시장이 확대되고 있는 등 의학기술의 발달로 인한 평균 수명연장은 화장품 산업에 큰 영향을 미쳤다. 과학기술의 발달로 삶의 질적 수준이 높아지는 등 장점도 있지만 기계화와 산업화의 영향으로 환경오염문제가 부각되었고 그로 인해 웰빙문화가 등장하였다. 육체적․정신적 건강의 조화를 통해 행복하고 아름다운 삶을 추구하는 삶의 유형이나 문화를 뜻하는 웰빙은 우리 사회에 전반적인 영향을 미치고 있는데 자연주의, 친환경, 유기농 화장품 등에 대한 관심은 화장품 산업에도 큰 영향을 미쳤다. 또한 환경파괴로 인한 대기오염으로 자외선이 피부에 노출되는 양이 증가하였고 이로 인해 자외선 차단제의 사용이 늘어나게 되었다. 마지막으로, 소비사회와 소비주의 문화의 확대로 인한 영향을 들 수 있다. 현대 자본주의 사회는 소비사회라 할 수 있으며 급격한 경제 발전 후 물질적인 풍요와 혜택을 향유하면서 물질적 욕구의 상승으로 소비를 통해 행복을 추구하는 가치관을 가지게 되어 사람들은 소비에 적극적인 태도를 가지고 다양한 소비행동이 나타나고 있다. 현대사회에서는 소비행위가 단순히 재화와 용역의 이용만이 아닌 자신의 정체성을 형성하고 개인과 타인, 개인과 사회와의 관계에서 중요한 매개체 역할을 하는 사회정치적 의미도 갖고 있으며, 가속화되는 세계화 등 삶의 전반에 걸쳐 소비의 영향력이 확대되고 있다. 이와 같은 요인으로 현대 사회에서 남성화장품 시장은 나날이 확대되고 화장을 하는 남성 인구도 급격히 증가하고 있다. 따라서 본 연구에서 그 변화 양상과 사회적 배경을 분석하는 것은 향후 남성 화장품시장의 방향성을 제시하기 위한 필수적인 과정이라는데에 연구의 의의가 있다.;This study aims to understand the changes, development, and social background of Korean men's makeup between 2000 and 2010. To do it, the present study has analyzed 574 news reports concerning the subject made by Chosun Daily, Joongang Daily, and Donga Daily the top three sellers in the South Korean newspaper market, during the designated period of time: the new reports have been obtained by searching the news reports that deal with the subjects such as men's makeup and men's facial care. The social contexts in which men has developed ever-growing interest in physical appearance have been inquired by referring to the newspaper articles, dissertations, and books on the topic. The present study can be summarized as follows. Male cosmetics have been divided into makeup base, makeup, hair, fragrance, and body cosmetics. The reports of the three newspapers from 2000 to 2010 regarding male makeup are converged around three primary aspects; 20% of them are concerned about makeup base: the second most frequent topic comprising 17% is about men's growing interest physical appearance including metro-sexuality: 14% of the reports are focused on the introduction of male cosmetics, the statistics regarding male makeup, and men's skin care. For makeup base which serves to protect and preserve heathy skin, an increasing number of men are using sunblocks and cosmetic products for anti-aging and skin-lightening capabilities. Color lotion used to occupy the major portion of male makeup in the past: however, male cosmetic products have been so diversified as to include foundation, concealer, powder, eyeliner, eye shadow, and eyebrow makeup products, while their uses are also in increase. Accordingly cosmetics industries are developing male cosmetics with various capabilities, sunscreens, color cosmetics, wielding considerable influence on cosmetics industries in general. The social backgrounds underlying the phenomenon of men's makeup are to be accounted in several respects. First, the change of societal consciousness can be pointed out. With women's entrance into professional worlds, traditional gender-role beliefs have been challenged. While the notions defining conventional gender-roles collapse, a man having a good appearance is becoming regarded as an able person with competitiveness. Besides, the aesthetic sense about male physical appearance has been increasingly stronger among the populace. The men who are excessively concerned with fashion and elegance are no longer the object of ridicule: on the contrary, as the neologism "flower man" suggests, a man with a pretty face as well as a firm body is likely to win favor. Second, the expansion of popular culture offers another cause. Popular culture is tantamount to daily culture to modern people living under the influence of diverse mass media and spending much of leisure time in consuming mass cultural products. The consumers have also been able to find, easily and quickly, the fashion trends and related information thank to the conflation of popular culture and information age. Consequently the consumers have become the subjects who create and spread trends, exerting a considerable influence on the popularization of male aesthetic sense. Third, the advancement of scientific technologies and medical science provides a part of reason. The developments in scientific technologies and medical science have capacitated the elongation of youth and served to popularize the desire to look younger. Therefore, the "baby face" (dong-an) constitutes a trend, upholding boyish or girlish faces as a sign of good self-management. It has in turn drawn popular attention to senescence inhibition, promoting the market of the cosmetics with the capabilities of senescence prevention and wrinkle smoothing. Thus the extension of the life span thanks to the advancement of medical technologies have enormously affected the cosmetics industries. Although scientific technologies have enhanced the quality of life, the mechanization and industrialization have given birth to the problem of environmental pollution, shifting popular attention to wellbeing culture. Wellbeing refers to the type or culture of life which seeks a happy and pleasant living through harmony between emotional and physical health. Making an all-embracing influence on our modern-day lives, wellbeing has also stirred up popular interest in naturalistic lifestyle, pro-environmentalism, and organic cosmetics, which has constituted another variable in the cosmetics industries. In addition, air pollution has increased the degree of exposure of human skin to ultraviolet radiation, which has increased the use of sunscreens. Lastly, consumer society and the culture of consumerism partly accounts for the popularization of male makeup. Modern capitalistic society is in a word a consumer society where people seek happiness in consumption upheld by materialistic desire which has popularized because of material abundance and benefits generated by rapid economic advancement. The consumption-oriented value system as such has made the people indulged in consumption in diverse ways. In modern society the act of consumption does not necessarily mean the use of goods and services: rather, it is a socio-political action that allows an individual to construct his or her own identity and play an important role in the relationships with others and the surrounding society. The acceleration of globalization is also expanding the influence of popular consumption. For the aforementioned reasons, the male cosmetics market is gradually expanding and the male population relying on makeup is also in rapid increase. This study has its merit in that it reviews the social backgrounds and changes of the male makeup phenomenon in order to provide directions for the male cosmetics market in the future.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구 목적 및 의의 1 B. 연구 내용 및 방법 2 Ⅱ. 화장의 정의와 종류 4 A. 화장과 화장품의 정의 4 B. 화장품의 종류 6 1. 기초화장품 9 2. 메이크업 화장품 10 3. 모발관리 화장품 12 4. 방향 및 바디 화장품 12 Ⅲ. 기사분석을 통해 본 남성 화장의 종류와 특징 14 A. 남성 화장의 일반적 경향 14 B. 남성 화장의 경향 18 1. 기초화장 18 2. 색조화장 28 3. 모발 33 4. 방향 및 바디 33 Ⅳ. 남성화장 증가의 요인분석 39 A. 사회 인식의 변화 39 1. 여성의 사회진출 및 성 역할개념의 인식의 변화 39 2. 미의식의 변화 43 B. 대중문화의 확대 46 1. 커뮤니케이션의 발달 46 2. 대중매체의 영향 48 C. 과학기술과 의학의 발달 52 1. 평균수명연장 52 2. 동안(童顔)열풍 55 3. 웰빙 56 4. 환경파괴 59 D. 소비사회와 소비주의 문화 60 1. 소비사회의 출현 60 2. 현대사회의 소비 61 3. 소비주의 문화 62 Ⅴ. 결론 64 참고문헌 66 ABSTRACT 72-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1449299 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title2000~2010년의 신문기사 분석을 통해 본 한국 남성 화장-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on Korean Men's Makeup Based on the Analysis of the 2000-2010 Newspaper Reports-
dc.creator.othernameAn, Jin Kyung-
dc.format.pageix, 75 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 가정과교육전공-
dc.date.awarded2011. 2-
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