View : 26 Download: 0

사이버대학생의 성취목표지향성, 과제가치, 학교지원에 의한 만족도, 성취도 예측

Title
사이버대학생의 성취목표지향성, 과제가치, 학교지원에 의한 만족도, 성취도 예측
Other Titles
Prediction of Satisfaction and Achievement of Cyber University Students by the Achievement Goal Orientations, Task Value and School Support
Authors
구수진
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 교육공학전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
주영주
Abstract
정보통신의 발달과 지식기반사회에서 평생교육에 대한 필요성의 증가로 사이버 교육은 양적, 질적으로 성장하고 있다. 이에 사이버대학은 2001년 설립 된 이래로 빠른 속도록 성장해 가고 있으며, 일반 오프라인 대학과는 달리 경제적 또는 개인적인 사정으로 고등교육 기회를 상실한 성인들에게 기회를 제공하는 평생교육, 재교육, 계속교육기관으로서 역할을 하고 있다. 사이버대학생은 20대부터 60대 이상까지 연령이 다양하며, 상대적으로 직장인의 비율도 높고, 각자 다른 목표를 갖고 입학을 하고 있다. 특히 사이버대학에서는 학점과 관련된 모든 강의가 온라인으로 진행되고 학습자가 학습의 주체가 되어 스스로 학습을 통제해 나가야 함으로, 학습성과를 높이기 위해서 학습자의 동기 측면이 중요하다. 이에 본 연구에서는 관련 선행연구 분석을 통해 학습자의 동기 변수로 성취목표지향성, 과제가치, 학교지원을 설정하였고, 학습성과 변수로 만족도와 성취도를 설정하였다. 본 연구의 목적은 사이버대학생의 성취목표지향성, 과제가치, 학교지원이 만족도, 성취도를 예측하는지 살펴보는데 있으며 연구목적을 달성하기 위한 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 사이버대학생의 성취목표지향성(숙달접근목표, 숙달회피목표, 수행접근목표, 수행회피목표), 과제가치, 학교지원(교수(운영자) 지원, 동료 지원, 학교 분위기)은 만족도를 예측하는가? 2. 사이버대학생의 성취목표지향성(숙달접근목표, 숙달회피목표, 수행접근목표, 수행회피목표), 과제가치, 학교지원(교수(운영자) 지원, 동료 지원, 학교 분위기)은 성취도를 예측하는가? 연구 목적을 달성하기 위하여 S 사이버대학을 선정하고, 2010학년도 2학기 정신건강론 과목에 등록한 학생들을 대상으로 수행하였다. 각 변수를 측정하기 위해 웹서베이를 실시하였으며, 설문지는 기존 선행연구에서 타당성과 신뢰성을 인정받은 도구를 번안, 번역하여 사용하였다. 설문조사를 통해 얻은 130명을 대상으로 분석을 실시하였다. 결과 분석 시에는 먼저 측정도구의 신뢰도를 확인하기 위해 문항내적일관성신뢰도(Cronbach's α)를 측정하였다. 다음으로 수집된 자료의 기술통계분석과 상관분석을 실시하였으며, 학습동기 변수와 학습성과 변수의 예측 관계를 검토하기 위해 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 사이버대학생의 성취목표지향성(숙달접근목표, 숙달회피목표, 수행접근목표, 수행회피목표), 과제가치, 학교지원(교수(운영자) 지원, 동료 지원, 학교 분위기)은 만족도를 예측하는지 살펴본 결과, 과제가치와 학교지원에서 학교 분위기가 만족도를 유의미하게 예측하였고, 네 가지 성취목표와 학교지원에서 교수(운영자) 지원과 동료 지원은 만족도를 예측하지 못하였다. 둘째, 사이버대학생의 성취목표지향성(숙달접근목표, 숙달회피목표, 수행접근목표, 수행회피목표), 과제가치, 학교지원(교수(운영자) 지원, 동료 지원, 학교 분위기)은 성취도를 예측하는지 살펴본 결과, 성취목표지향성에서 숙달접근목표, 학교지원에서 동료 지원이 성취도를 유의미하게 예측하였고, 성취목표지향성 중 숙달회피목표, 수행접근목표, 수행회피목표와 과제가치, 학교지원 중 교수(운영자) 지원, 학교 분위기는 성취도를 예측하지 못하였다. 후속 연구에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 국내 S 사이버대학에 재학 중인 130명에게 설문조사를 실시하여 결과를 제시하고 있으며, 하나의 과정을 편의표집하여 진행하였기 때문에 연구결과를 일반화하는데 어려움이 있다. 그러므로 다른 과목이나 타 사이버대학 과목에서도 같은 결과를 얻게 되는지 연구가 이루어져야 할 필요가 있다. 둘째, 본 연구는 성취목표지향성, 과제가치, 학교지원, 만족도를 측정하기 위해 연구대상자들이 자기보고식(self-report) 설문지에 응답한 자료를 통해 변수 간의 관계를 추정하였다. 자기보고식 설문지는 다양한 관점에서 개개인의 개인차 정도를 추론하고 설명하기 위한 자료를 수집하기 위해 가장 널리 사용되는 방법이나, 수집된 자료가 연구대상자의 주관적인 판단에 의존하고 있으므로 설문 결과에만 의존한 연구결과 도출이 갖는 근본적인 한계를 갖는다. 따라서 다양한 검사 방법을 통해 본 연구 결과를 재확인할 필요가 있다. 셋째, 본 연구에서는 학습성과 변수로 만족도, 성취도만을 선정하였으나 이외에도 학습지속의향, 학습에 대한 태도, 몰입정도, 참여도 등 다양한 지표를 학습성과 변수로 활용할 수 있다. 넷째, 성취도 측정에 있어서 중간고사로 객관식 시험의 결과 평가로만 한정되어 있기 때문에, 정확한 성취도가 측정되지 않았을 수 있다. 한 과목 전체를 이수하고 평가된 전체 점수로 성취도를 측정할 필요가 있다.;The cyber education is quantitatively and qualitatively being growing due to the development of information & communication and the need of lifelong education in a knowledge-based society. Hence, a cyber university that has been founded in 2001 is currently undergoing rapid growth. Unlike offline universities, the cyber university plays a role of providing lifelong education, reeducation and continuous education to adults which don't have a chance to take higher education because of economic pain or personal problems. The cyber university students matriculate into the university with different goals since the age of them ranges from 20 to over 60 and many of them are office workers. In particular, the motivation of learners is important to improve learning outcomes since all classes in the cyber university are given online and hence, the learners have to control learning for themselves. Therefore, this research regarded the achievement goal orientations, the task value and the school support as parameters of motivation, and satisfaction and achievement as parameters of learning outcomes. This research investigates how the achievement goal orientations, the task value and the school support of cyber university students predict the satisfaction and achievement. The details to achieve the objective are as follows: 1. Can the satisfaction be predicted by the achievement goal orientations (mastery-approach goal, mastery-avoidance goal, performance-approach goal, performance-avoidance goal), task value and school supports (professor(operator) support, colleague support and school mood) of cyber university? 2. Can the achievement be predicted by the achievement goal orientations (mastery-approach goal, mastery-avoidance goal, performance-approach goal, performance-avoidance goal), task value and school supports (professor(operator) support, colleague support and school mood) of cyber university? In order to achieve the objectives of this research, S cyber university was selected and the tests had been performed to the students registered to Psychiatric Health course, second semester, 2010. The web-based survey was used to measure the each variable, and the questionnaires for this survey had been modified and translated from the recognized tools of their validity and confidency from previous researches. The survey was performed and analyzed by 130 subjects. At first for the analysis of the results, the internal consistency reliability(Cronbach's α) was measured to confirm the confidency of tools. descriptive statistics and correlation analysis of the collected data had been performed, and the regression analysis was accomplished to investigate the prediction relationship between learning motivation variables and learning outcome variables subsequently. The major findings of this study are as follows. First, the result of the first question that the achievement goal orientations(mastery-approach goal, mastery-avoidance goal, performance-approach goal, performance-avoidance goal), task value and school supports (professor(operator) support, colleague support and school mood) of cyber university predicts the satisfaction, showed that task value and school mood among school supports predicted the satisfaction significantly, but the achievement goal orientations, the professor(operator) and colleague supports did not. Second, by the result of the investigation about the second question that the achievement goal orientations(mastery-approach goal, mastery-avoidance goal, performance-approach goal, performance-avoidance goal), task value and school supports(professor(operator) support, colleague support and school mood) of cyber university predicts the achievement, mastery-approach goal among achievement goal orientations, the colleague supports among school supports predicted achievement significantly. The mastery-avoidance goal, performance-approach goal, and performance-avoidance goal of achievement goal orientations, task value, professor(operator) support of school supports and school mood did not. Based on the findings, further research is suggested as follows. First, this research was limited to be generalized by the convenience sample of one course of domestic S cyber university and 130 subjects who had been attended to the course. Therefore the other courses of other cyber universities should be included to find out the similar results of this research. Second, this research used self-report survey method to measure the achievement goal orientations, task value, school supports and satisfaction, so that the relations of variables was estimated. Although the self-report survey is the most widely used method to collect data of explaining personal differences in the various viewpoints, the collected data depends on the subjects so the corresponding results have inherent limitation. Therefore this research should be confirmed by the various investigation methods. Third, the research selected the satisfaction and achievement as the learning outcome variables, but the other variables, such as the persistence, attitudes for the learning, the degree of immersion and participation, could be the learning outcome variables. Fourth, only the objective test and participation measured as midterm-test are not enough to estimate achievement. It needs to measure the academic achievement by evaluating after fully completing one course.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육공학·HRD전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE