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온라인 영어게임학습과 교실수업을 연계한 블랜디드 영어수업의 후행활동 유형과 학습자 영어수준이 중학교 영어학습자의 어휘 및 문법학습에 미치는 영향

Title
온라인 영어게임학습과 교실수업을 연계한 블랜디드 영어수업의 후행활동 유형과 학습자 영어수준이 중학교 영어학습자의 어휘 및 문법학습에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of the Post Blended Learning Activities and learner proficiency level on Korean Middle School Students' English Vocabulary and Grammar Learning
Authors
김보미
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
한종임
Abstract
성공적인 외국어학습은 학습자에게 목표 어에 대한 충분한 입력과 출력의 기회를 줄 때 가능하다. 최근 테크놀로지의 급속한 발달로 우리나라와 같은 EFL 상황에서도 영어에 노출되고 또 영어를 사용할 수 있는 기회가 온라인에서 열리고 있다. 학습자들은 영어 학습 강좌, 전화영어, 채팅, 이메일, 영화 등 무궁무진한 영어 학습 자원을 무료 혹은 유료로 이용할 수 있게 되었다. 이러한 시대적 흐름에 따라 교육인적자원부에서는 e-러닝을 활성화 하는 방안으로 사이버 가정학습 지원체제를 수립하였고 2005년부터 16개 시 · 도교육청에서 초 · 중 · 고교생을 대상으로 운영되고 있다. 하지만 사이버 가정학습 사이트에 대한 인지도와 교육현장에서의 활용도가 낮은데 그 이유로는 교실 수업과의 연계가 부족한 점이 지적(권성호, 2005; 박선호, 임혜숙, 2009; 박인우, 정한호, 2006)된다. 따라서 본 연구에서는 사이버가정학습에서 제공하는 온라인 자원을 오프라인 교실수업과 관련하여 효과적으로 활용할 방안을 모색하기 위해 온·오프라인 블랜디드 학습 후의 후행활동이 학습자들의 학습 효과를 높일 수 있는지를 알아보고자 한다. 블랜디드 학습은 오프라인뿐 아니라 온라인 개별 학습 또한 포함하므로 컴퓨터와 학습자 간의 상호작용으로 인한 학습효과를 교사가 파악하기 힘들다는 특징을 가지며, 학습자의 수준과 프로그램에 대한 몰입도가 학습효과에 상당한 영향을 미칠 수 있다. 따라서 온라인 학습에서 발생한 학습효과를 확인하고 학습결손을 보충하기 위한 후행활동은 블랜디드 학습의 효과를 증대시킬 수 있는 방안이 될 것이다. 블랜디드 러닝에서 학습자의 학습 효과를 극대화할 방안을 고려할 필요가 있다는 조성문과 김정남(2009)의 주장 또한 후행활동의 필요성을 지지한다. 외국어를 배우는 교실환경에서 언어 지도는 대게 직접적으로 이루어지는데 직접적인 언어지도 방법은 크게 암시적 지도와 명시적 지도로 나눠볼 수 있다(Ellis, 2009). 어휘와 문법학습 측면에서 암시적, 명시적 지도 방법에 대한 연구들이 이루어지고 있지만 어떠한 지도법이 더 효과적인지에 대해 상반된 결과가 나올 뿐 아니라 학습자 수준별로 효과적이라고 보고된 지도 방법에서도 일치된 결론을 맺지 못하고 있다. 이는 어휘와 문법학습에 대한 암시적 · 명시적 지도의 효과를 비교하는 더 많은 연구가 시행되어 어휘와 문법학습에 도움이 되는 지도의 유형을 검증하고, 학습자 수준에 따라 효과적인 지도방법이 달라지는지 또한 검증하여 보다 일관성 있는 결론을 도출할 필요가 있음을 시사한다. 본 연구의 온라인 학습도구로 활용된 영어게임은 어휘 및 문법학습을 위한 콘텐츠이므로 본 연구는 블랜디드 러닝을 통한 중학생 상 · 하위 학습자의 학업성취도(단어 및 문법) 향상을 위해 블랜디드 러닝의 후행활동으로 암시적 지도와 명시적 지도를 사용했을 때 후행활동의 어휘 및 문법학습효과를 검증하고, 후행활동과 학습자수준의 상호작용이 있는지를 검증하는 것을 목적으로 한다. 실험은 서울 소재 H 중학교에 재학하고 있는 상반과 하반 학생 80명을 대상으로 실시하였다. 피험자들은 두 그룹으로 나뉘는데 각각 블랜디드 학습 후 교사의 설명을 받는 상 · 하위 집단, 그림묘사활동을 통해 표현연습을 하는 상 · 하위 집단으로 구성되었다. 실험은 각 과 당 8차시에 걸쳐 진행되었는데 피험자들은 6차시 동안 전통적인 오프라인 교실수업을 받고 각 과에 대한 학습을 마친 뒤 7차시에 컴퓨터실로 이동하여 교실수업과 연계된 영어게임학습(‘영어게임스쿨’)을 개별적으로 학습하였다. 게임 학습 시 학습자들은 ‘학습일지’를 작성하면서 게임 학습의 내용을 점검하고 질문을 적고, 이를 교사에게 제출하였다. 교사는 ‘학습일지’를 바탕으로 보충학습이 필요한 부분을 점검하여 후행활동에 반영하였다. 블랜디드 학습을 마친 후 8차시에 각 후행활동 집단은 교사의 설명식 피드백을 받거나 학습자 간 그룹별 그림묘사활동을 하였다. 각 과의 후행 활동이 종료된 후 어휘와 문법평가를 실시하였다. 그리고 각 후행활동의 어휘 및 문법학습 효과에 대한 학습자의 반응과 태도를 알아보기 위하여 객관식과 주관식 설문을 병행하였다. 이 실험의 결과는 다음과 같다. 첫째, 두 후행활동이 어휘학습에 미치는 영향을 비교해 보았을 때 교사의 설명이 그림묘사활동보다 더 효과적인 것으로 나타났다. 이러한 결과는 암시적 어휘지도보다 명시적 어휘지도가 효과적인 블랜디드 학습의 후행활동으로서 작용할 수 있다는 것을 의미한다. 그러나 상위학습자에게는 두 후행활동의 유의미한 차이가 없었고 하위 학습자에게는 그림묘사활동보다 교사의 설명이 더 효과적이었다. 즉, 어휘를 학습하기 위한 후행활동으로 하위학습자에게는 명시적 어휘지도가 필요하다는 것을 의미한다. 둘째, 두 후행활동 중 문법학습에 도움이 되는 후행활동은 교사의 설명이었다. 이는 후행활동으로 문법을 지도할 때 암시적 지도보다 명시적 지도가 효과적이라는 것을 의미한다. 문법학습에서 후행활동 유형과 학습자 수준의 상호작용은 없는 것으로 나타나 상 · 하위 학습자 모두에게 교사의 설명이 효과적임을 알 수 있었다. 셋째, 비록 후행활동으로 교사의 설명을 제공하는 것이 그림묘사활동보다 어휘 및 문법학습에 효과적이었지만 학습자들은 두 후행활동의 효과를 비슷하게 인식하고 있었다. 이는 개방형 설문에서 나타나듯이 교사의 설명이 지루하고 재미가 없는 반면 그림묘사활동에서는 학습자가 배운 어휘 및 문법을 표현할 수 있는 기회를 가지는 등 학습자 주도의 활동을 하기 때문으로 해석할 수 있다. 본 연구의 결과에 근거하여 영어교육현장에 제언하는 바는 다음과 같다. 첫째, 교실수업과 연계한 영어 게임 학습 후 하위학습자에게 명시적인 어휘지도를 할 필요가 있다. 둘째, 영어 게임 학습을 이용하여 문법을 학습하는 경우 후행활동으로 명시적인 문법지도를 하는 것이 효과적이다. 셋째, 블랜디드 학습의 후행활동으로 명시적 지도를 할 경우 학습자 위주의 활동을 포함 시킬 필요가 있다. 학습자의 학습동기를 유발하면서도 학습효과를 극대화할 수 있는 블랜디드 러닝의 후행활동에 대한 연구가 활발히 이루어진다면, 무궁무진한 온라인 학습자원을 활용한 블랜디드 러닝의 활성화, 더 나아가서는 공교육 활성화를 기대해 볼 수 있을 것이다.;In recent years, the opportunities to learn English on-line have increased rapidly over the last few decades due to revolutionary development of the computer. Cyber home learning provides lots of contents that can be used to learn English on line; however, the contents are not be used in classroom because off-line classroom and on-line contents are not closely linked together. It is suggested to introduce blended learning that connects off-line and on-line learning in order to utilize the on-line resources. Successful blended learning considers how to maximize the learning effect of each individual student. On-line learning through computers can cause the learners to have different learning results coming from the students' different proficiency or eagerness. A post blended learning activity is an alternative to compensate for the different learning outcomes. Considering that the on-line content selected in this study is for learning vocabulary and grammar, and that there is little consensus about the efficacy of implicit and explicit instruction on vocabulary and grammar teaching, two post blended learning activities are designed based on implicit and explicit instruction respectively. Previous studies have not provided a consistent result which instruction is effective on vocabulary and grammar learning and which instruction helps low or high proficiency level students to learn vocabulary and grammar. The present study investigates the effects of the different types of post blended learning activities, interaction between the learner proficiency and the kinds of post activities on Korean middle school students' English vocabulary and grammar learning, and how the experimental groups recognize such effects. The subjects were 80 first graders at a middle school in Seoul. 40 students low and high level in half participated in a post blended learning activity, the teacher's explanation on the target vocabulary and grammar. The other 40 students described pictures in groups after they completed the on-line game learning. After the experiment, both groups' vocabulary and grammar abilities were examined through vocabulary and grammar tests. Also, a survey were conducted with the experimental groups to see how they recognized the effectiveness of the post activities on vocabulary and grammar learning. The major findings of the present study are as follows: first, the results showed significant effects of the teacher's explanation or explicit instruction on vocabulary learning. Also, there was an interaction effect between the learner proficiency and the kinds of post activities; it turned out that explicit explanation is more effective to the low-level students than to the high proficiency students. Second, from the grammar test, it was found that the teacher's explanation or explicit instruction contributed to the improvement of the participants' grammar scores. There was no interaction between explicit and implicit instruction and the students' low and high proficiency level. Therefore, the effective ways of grammar learning was explicit instruction regardless of the learners' proficiency. Third, both post activity groups replied the post activities helped them to learn the target vocabulary and grammar better. Low and high proficiency level students also replied two post activities had positive influence on vocabulary and grammar learning. However, a survey found that the teacher's explanation made the students bored and unmotivated to learn English because the students participation was not active. In conclusion, the present study proves that explicit vocabulary and grammar instruction is more efficient than the implicit vocabulary and grammar instruction as a post blended learning activity. In addition, in learning vocabulary after blended learning, the low-level learners need explicit instruction more than the high-level students do. Although this study found the effectiveness of explicit instruction over implicit teaching as a post blended learning activity, the students felt that both of two post activities helped their vocabulary and grammar learning. It yields an important implication: it is necessary to provide explicit instruction that promotes learners' active participation.
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