View : 725 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이은주-
dc.contributor.author정혜진-
dc.creator정혜진-
dc.date.accessioned2016-08-25T11:08:05Z-
dc.date.available2016-08-25T11:08:05Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.otherOAK-000000067025-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/188567-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000067025-
dc.description.abstractThe ability to communicate in English has been emphasized much more than before. Listening comprehension takes an important role in improving English communication competence because it is a basic skill of acquiring a foreign language. Therefore we need to research effective input methods to increase listening comprehension. The present study aims to investigate the effects of students' linguistic knowledge, background knowledge along with their proficiency level and see if direct repeated listening with those two variables has effects on English listening comprehension ability of Middle school students. Participated 68 middle school students were divided into two groups, 33 students in the control group and 35 students in repeated listening group. The control group and repeated listening group took the same tests for linguistic and background knowledge. Then, both group conducted the listening comprehension test at the same time. The control group listened the listening material once, and the repeated group participated in repeated listening. The findings obtained from this study can be summarized as follows. First, the results showed significant main effects for linguistic knowledge and background knowledge. Simple regression analysis also revealed that linguistic knowledge and background knowledge are highly correlated with the listening comprehension ability, and that linguistic knowledge is more affective factor than background knowledge. These results imply that listening comprehension process the students use can be explained by the interactive theory of listening comprehension, and suggest that linguistic knowledge and background knowledge should be highly considered valid constructs for listening comprehension test. Secondly, in the listening comprehension test the students of the repeated listening group outperformed the students of the control group. Also, it was found that repeated listening helped all the students improve listening comprehension ability regardless their comprehension proficiency level. Therefore this result supports various previously conducted researches that showed the usefulness of repeated listening activities. Thirdly, linguistically high proficiency level students showed the most high advancement in score through repeated listening activity. While linguistically low-level students couldn't be affected by repeated listening due to their lack of linguistic knowledge. However, linguistically low-level group was found to take advantage of additional information provided by repetition to increase their background knowledge. It leads us to assume that repetition would be effective for listeners to use top-down process in that they can compensate for their lack of linguistic knowledge. In addition, the students who have lower-level background knowledge achieved better results in the repeated listening than their counterparts. This also supports the use of repeated listening activities to make the imput more comprehensible by providing additional information. In other words, students who have comprehension problem at first listening can focus on linguistic details or background knowledge which they need to understand the text during second listening. In short, all of the subjects, regardless of their proficiency level, can utilize the repeated listening activity to facilitate the strategies to overcome listening difficulties. Based on the findings of this study, pedagogical and theoretical implications and recommendations for further researches were presented.;듣기에 영향을 미치는 요인은 세 유형으로 분류할 수 있다(choi, 1994). 첫째, 구두담화문 요인으로 발화속도, 강세, 억양, 리듬, 분절과 휴지, 통사․어휘의 난이도, 정보의 잉여도 등이 있다. 둘째, 청자요인으로 배경지식의 정도, 기억력, 언어능력 및 예측능력 등이 있으며 셋째, 언어 외적 요인으로 화자의 표정이나 몸짓, 시각자료의 활용도 등이 있다. 본 연구에서는 우리나라 중학생들을 대상으로 듣기 이해에 영향을 주는 여러 가지 요소 중, 구두담화문 요인에 해당하는 정보의 잉여도와 청자요인에 해당하는 배경지식의 정도, 그리고 언어적 지식이 학습자들의 영어 듣기 이해도에 유의미한 영향을 미치는지 통합적으로 살펴본다. 구체적으로는 학습자의 언어적 지식에 해당하는 어휘․문법지식과 배경지식의 수준이 영어 듣기 능력을 어느 정도 설명할 수 있는지, 입력 자료를 두 번 들려주는 반복듣기가 학습자의 어휘․문법지식과 배경지식 수준에 따라 듣기 이해력에 어떤 영향을 주는지 살펴보고 듣기 이해력의 향상에 도움을 줄 수 있는 교수 방법은 무엇인지 생각해본다. 이와 같은 연구 목적을 위해 중학교 2학년 2개 반, 68명을 대상으로 실험이 진행되었다. 어휘․문법지식 측정과 배경지식 측정은 두 반이 동일하게 진행되었고, 듣기평가는 한 반은 한번듣기, 다른 한 B반은 반복듣기가 이루어졌다. 어휘․문법지식 측정자료는 어휘시험과 문법시험이 혼합된 형태이며, 배경지식 측정자료는 듣기평가에 사용된 텍스트에 관한 배경 지식을 묻는 문항으로 구성하였다. 듣기평가에 쓰인 10개의 지문은 다양한 주제로 이루어진 대화문으로 설명형 5지문, 논증형 5지문을 선정하였다. 본 연구를 통해 나타난 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생의 어휘․문법지식과 배경지식은 듣기능력에 유의미한 영향을 미치며, 듣기능력과의 상관관계는 어휘․문법지식이 배경지식보다 더 큰 것으로 나타났다. 이러한 어휘․문법지식과 배경지식이 듣기능력에 미치는 영향에 관한 발견은 듣기 이해의 과정과 밀접한 관련이 있다. 듣기 이해는 언어지식에 바탕을 둔 상향식 과정이 중요한 역할을 하지만 상향식 과정과 하향식 과정이 동시에 발생하는 즉, 상호작용 과정으로 설명할 수 있다는 것이다. 구체적으로 어휘․문법지식, 배경지식의 수준과 듣기능력과의 관계를 살펴본 결과 어휘․문법지식 상위학습자의 배경지식과 듣기능력에 유의미한 상관관계가 있음이 밝혀졌다. 이는 어휘․문법지식 상위 집단이 하위 집단보다 언어적 지식이 더 뛰어나기 때문에 배경지식을 사용할 여력이 남아 하향식 과정을 더 사용하는 것으로 해석할 수 있다. 또한 배경지식 하위 학습자의 어휘․문법지식과 듣기능력 사이에 높은 상관관계가 발견되었는데, 이는 배경지식 하위 학습자들이 내용에 대한 이해부족을 보충하기 위하여 어휘와 문법지식에 의존한 상향식 전략을 더 사용하기 때문이다. 둘째, 반복듣기를 통해 학습자들은 한번 듣기에 비해서 유의미한 듣기능력의 향상을 나타냈다. 더욱이 영어 듣기능력 상위학습자와 하위학습자 모두 반복듣기를 통해 비슷한 수준의 평균점수의 향상을 보였다. 이와 같은 결과는 듣기 이해력을 향상시키는 입력 조절 방법으로 반복듣기가 효과적으로 사용될 수 있음을 검증하는 것이다. 셋째, 어휘․문법지식, 배경지식의 수준과 반복듣기의 영향을 통합적으로 살펴본 결과 반복듣기를 통해 가장 긍정적인 영향을 받은 집단은 어휘․문법지식 상위 학습자로 나타났다. 어휘․문법지식 하위 학습자는 어휘와 문법지식, 즉 언어적 지식의 부족으로 다른 학습자들에 비해서 반복듣기에 크게 영향을 받지 못했다. 하지만 이러한 언어적 지식의 부족을 대신하여 배경지식에 대한 잉여정보를 얻기 위한 수단으로 반복듣기를 활용했다. 또한 배경지식 상위 학습자들에 비해 배경지식 하위 학습자들이 반복듣기를 통해 유의미한 점수 향상을 보였다. 종합적으로 반복듣기는 배경지식에 대한 잉여정보를 제공하여 듣기 이해도 향상에 도움을 주는 방법으로 사용될 수 있다는 점을 발견했다. 이러한 세 가지 변인-어휘․문법지식, 배경지식의 수준, 반복듣기-이 듣기능력에 유의미한 영향을 미친다는 사실이 확인됐지만 세 가지 변인의 상호작용 효과는 모두 무의미한 것으로 나타났다. 본 연구결과가 영어 교육 현장에 주는 교육적 시사점을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 영어 듣기 교육에서 상향식 과정과 하향식 과정에 대한 교육을 동시에 실시해야 한다는 점이다. 구체적으로는 어휘․문법지식 상위 집단에게는 하향식 과정에 관한 교육을, 하위 집단에게는 상향식 과정에 관한 교육을 실시하는 것이 효과적일 것이다. 둘째, 반복듣기가 교실에서 듣기능력의 수준에 관계없이 듣기능력 향상을 위한 방법으로 유용하게 쓰일 수 있겠다. 특히 반복듣기는 학습자의 수준별로 자신의 한계를 보충하기 위한 듣기전략을 연습하는 유용한 연습방법으로 사용될 수 있다는 것을 확인하였다. 따라서 학습자가 반복듣기를 통하여 잉여정보를 활용하는 전략을 지도하는 방법이 도움이 될 것이다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. 이론적 배경 3 A. 듣기의 중요성 3 B. 듣기의 과정 4 C. 듣기 이해에 영향을 미치는 요인 8 D. 듣기 자료 유형(genre) 10 E. 선행연구 12 1. 어휘·문법 지식이 듣기에 미치는 영향 12 2. 배경지식이 듣기에 미치는 영향 13 3. 반복듣기가 듣기에 미치는 영향 15 Ⅲ. 연구 방법 18 A. 연구 문제 18 B. 연구 대상 19 C. 연구 자료 20 1. 어휘·문법지식 측정 자료 20 2. 배경지식 측정 자료 21 3. 듣기 평가 22 가. 듣기 자료 22 나. 듣기 문항 24 D. 실험 절차 및 자료 분석 방법 26 1. 두 실험 집단의 동질성 검증 26 가. 두 실험 집단의 사전 듣기평가 동질성 검증 26 나. 어휘·문법지식 동질성 검증 27 2. 실험 실시 29 3. 실험 절차 29 4. 자료 분석 도구 31 E. 연구의 제한점 31 Ⅳ. 연구 결과 및 논의 32 A. 중학생의 어휘·문법지식과 배경지식이 영어듣기에 미치는 영향 32 1. 중학생의 어휘·문법지식이 영어듣기에 미치는 영향 32 2. 중학생의 배경지식이 영어듣기에 미치는 영향 34 3. 중학생의 어휘·문법지식, 배경지식의 수준과 영어듣기의 상관관계 35 B. 반복듣기가 중학생의 영어듣기에 미치는 영향 38 1. 한번듣기와 반복듣기의 듣기평가 점수 비교 38 2. 영어듣기 수준별 반복듣기의 영향 38 C. 중학생의 어휘·문법지식, 배경지식에 따른 반복듣기의 영향 40 1. 중학생의 어휘·문법지식 수준별 반복듣기의 영향 40 2. 중학생의 배경지식 수준별 반복듣기의 영향 43 3. 중학생의 어휘·문법지식, 배경지식의 수준과 반복듣기가 영어듣기에 미치는 상호작용 45 Ⅴ. 결론 49 참고문헌 53 부록 57 ABSTRACT 71-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent967681 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title한국 중학생의 어휘∙문법지식 및 배경지식의 수준과 반복듣기가 영어듣기에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA study of the effects of linguistic knowledge, background knowledge, and repeated listening on English listening comprehension by Korean middle school EFL learners-
dc.creator.othernameJung, Hye Jin-
dc.format.pagexii, 72 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 영어교육전공-
dc.date.awarded2011. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE