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관계증진을 위한 음악치료에서 장애아의 비장애 동생의 경험에 대한 사례연구

Title
관계증진을 위한 음악치료에서 장애아의 비장애 동생의 경험에 대한 사례연구
Other Titles
A Case Study about a Child's Experience in Music Therapy for the Improvement on Relationship with His Brother Who Has Asperger's Syndrome
Authors
김은혜
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
권오연
Abstract
본 연구의 목적은 장애아동의 비 장애 동생이 형과의 관계증진을 위한 음악치료에 참여하면서 어떠한 경험을 하는지에 대하여 심층적으로 살펴보는 것이다. 연구자는 질적 단일사례 연구방법을 통해 참여자의 경험에 대한 심층적인 이해와 발견을 도모하였다. 연구 참여자는 만 5세 남아(이하 아동)와 아스퍼거 장애를 가진 그의 형 만 7세 남아(이하 형)였다. 아동이 형과의 관계증진을 위한 음악치료에 형과 함께 참여하면서 무엇을 경험 하는 지와 형과의 관계적 맥락 안에서 어떠한 변화가 있을지에 대해 알아보고, 음악치료 안에서 일어나는 현상과 사건 안에서 아동의 경험의 본질을 알고자, 수집된 자료는 Giorgi의 현상학적 연구 분석 방법 절차에 따라 분석되었다. 수집된 자료의 분석 결과를 통해 아동이 장애 형과 함께 참여하는 음악치료에서의 경험의 본질은 다음의 6가지로 도출되었다: (1) 형에 대한 부정적 감정, (2) 형과의 의사소통의 부재, (3) 형에 대한 양가감정, (4) 형과의 관계 증진, (5) 형에 대한 긍정적 감정, (6) 형과의 긍정적인 의사소통의 경험이다. 아동은 장애아 형과 함께 참여하는 음악치료의 전반부에서는 형에 대한 질투, 형을 향한 분노, 형을 향한 불만, 형에 대한 무시, 형과의 의사소통 부재로 인한 좌절과 분노를 경험하였다. 이러한 경험은 형에 대한 부정적 감정과 형과의 갈등과 형과의 의사소통의 부재라는 경험을 초래하였다. 하지만 음악치료 회기가 후반부로 갈수록 아동은 형에 대한 관심과 의식의 증가, 형에 대한 수용과 인정, 형을 향한 애정, 그리고 형과의 의사소통을 경험하며 점차적으로 형과의 긍정적 관계 형성을 하게 되었다. 결과적으로 아동은 형과의 관계 증진, 형에 대한 긍정적 감정, 그리고 형과의 긍정적인 의사소통을 경험하게 되었다. 이러한 결과를 통하여 장애아의 비 장애 동생이 형과의 관계증진을 위한 음악치료에 참여하는 동안 형에 대한 부정적 감정이 긍정적 감정과 관계의 증진으로 변화되었음을 알 수 있었다. 또한 형과 함께 하는 음악과 놀이 그리고 상호작용의 경험을 통해 형과의 효과적인 의사소통의 부재를 경험하던 아동이 형과 긍정적인 의사소통과 대화를 통한 타협을 할 수 있게 되었다. 본 연구는 국내 음악치료 연구 분야에서 거의 다루어지지 않았던 음악치료를 통한 장애아와 비 장애 동생의 형제관계 증진에 대한 연구이다. 본 연구는 장애아 형과의 관계 속에서 어려움을 겪는 비 장애 동생의 감정 및 형에 대한 태도의 변화를 상세하게 기술한 사례연구라는 점과, 장애아동의 비 장애 형제자매에 관한 연구 및 프로그램을 위한 기초자료의 역할을 한다는 점에서 연구의 의의가 있다.;The purpose of this case study was to look into a child's experience of participating in music therapy activities with his brother who has special needs. The participants were a five-year-old boy (hereinafter referred to as “child”) and his seven-year-old brother with Asperger's Syndrome (hereinafter referred to as “brother”). Phenomenological research analysis method was used for this research, with the purpose to know the essence of the experience that the child and his brother with special needs experienced together in music therapy with his brother who has Asperger's Syndrome. The collected data were analyzed by the steps of the phenomenological analysis method which Giorgi offered. The result derived 6 essence of experience, which are, 1) negative affects towards brother, 2) problem in the communication with brother, 3) ambivalent affects towards brother, 4) improvement in the relationship with brother, 5) positive affects towards the brother, and 6) experience of positive communication with brother. At the first half of the therapy program, the child experiences jealousy, anger, discontent, ignorance toward the brother and the absence of communication with brother. This experience brought negative affects towards brother and conflict and absence of communication with brother. However, as the music therapy sessions went on, at the last half of the therapy program, the child showed interest and consciousness of his brother, acceptance and recognition towards brother, positive affects toward brother, and positive communication with brother. In the end, the child and his brother experienced positive relationship in all of the latter part of music therapy sessions. As a result, the child experienced improvements in the relationship with brother, positive affects towards brother, and positive communication with brother. In conclusion, music therapy brought forward the positive affects of the child towards his brother and through music, play, and interaction, the child and his brother could take chance to communicate effectively and positively. By this result, it is concluded that a child and his brother with special needs can establish and improve positive relationship by participating in music activities. Also, the present study has special meaning and significance that it was focused on the brotherhood of a child and his brother with special needs. This kind of topic is not well documented in music therapy, so the present study may be useful as the ground research that may be used for the appropriate intervention and program for children with siblings with special needs.
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