View : 133 Download: 0

통합교육을 받는 지적장애 중학생의 학교스트레스 감소를 위한 음악놀이활동

Title
통합교육을 받는 지적장애 중학생의 학교스트레스 감소를 위한 음악놀이활동
Other Titles
Music play activities to decrease school stress for intellectually disabled middle school students in inclusive education
Authors
양지선
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정현주
Abstract
현재 우리나라의 통합교육은 물리적 통합에 초점이 맞추어져 있어 통합교육이 추구하는 긍정적인 결과를 산출하지 못하고 있다. 특히 일반학교에 통합된 지적장애 학생은 학교 내에서 지속적인 사회적 거부․무시․고립을 당해 왔으며 그로 인한 학교스트레스는 부적응과 문제행동을 발생시키는 악순환을 초래했다. 이에 본 연구는 통합교육을 받는 지적장애 중학생의 학교스트레스를 감소함으로써 학교 적응을 도모하고자 음악놀이활동을 실시하였다. 연구 대상자는 C 중학교에 재학 중인 지적장애 여학생 3명으로, 학교생활에 대한 스트레스가 많으며 질문지의 내용을 이해하여 자신의 의사를 제시할 수 있는 학생을 최종 대상자로 선정하였다. 본 연구에서는 지적장애 중학생의 스트레스 감소를 위한 음악놀이활동을 도입, 전개, 종결의 3단계로 구성하여 주 2회씩 총 12회기로 진행하였다. 1단계 도입에서는 치료사와 대상자들 간의 긍정적인 관계 형성 및 동기유발을 목표로 하였고 2단계 전개에서는 상호작용 및 자기표현 증진을 통해 만족감, 자신감 및 성취감이 향상되도록 하였으며, 3단계 종결에서는 학교스트레스 감소 및 역량 강화를 목표로 대상자가 자신의 변화를 확인하도록 구성하였다. 본 연구는 음악놀이활동이 통합교육을 받는 지적장애 중학생의 학교스트레스 감소에 미친 영향을 알아보기 위해 양적 연구와 내용 분석을 실시하였다. 양적 연구는 학교스트레스 척도(이순영, 2009)를 사용하여 대상자들의 사전․사후 점수 결과를 비교하여 분석하였다. 또한 내용 분석을 위해 매 회기 녹화된 대상자들의 반응을 발췌하여 녹취록을 작성하고, 이를 바탕으로 단계에 따른 대상자들의 언어적․음악적 반응의 변화를 분석하였다. 본 연구의 결과는 첫째, 음악놀이활동에 참여한 지적장애 중학생의 학교스트레스 점수는 시행 전과 비교하여 시행 후에 감소되었다. 둘째, 음악놀이활동을 시행하는 동안 대상자의 회기별 언어적․음악적 반응을 서술하고 분석한 결과, 개인차가 있었으나 시행 전보다 학교스트레스가 감소했음을 알 수 있었다. 이와 같은 연구 결과는 음악놀이활동이 일선 학교의 특수교육 현장에서 지적장애 중학생의 스트레스 감소를 위한 전문적인 중재 프로그램으로 활용될 수 있음을 시사한다.;Inclusive education, these days, focuses on physical integration that it is not able to produce positive results. Especially, intellectually disabled students who are integrated in mainstream, has been isolated, ignored and rejected continuously and made vicious circle for the intellectually disabled students to have school stress and maladjustment. The purpose of this study is to decrease school stress of intellectually disabled middle school students in order for the students to adjust at school better through 12 sessions of music play activities. The subjects were selected from 'C' middle school in Bucheon City, three students who are intellectually disabled in inclusive class, shows lots of school stress, can understand questionnaire and suggest their intentions. This study is formed in three stages, introduction, development, conclusion, with music play activities to decrease stress for intellectually disabled middle school students, and they are as follows: Introduction - Building up positive correlations among participants and therapist and motivation. Development - Improving self-confidence, satisfaction and sense of accomplishment through interaction and developing self- expression. Conclusion - Feeling self-changes through decreased school stress and empowerment. In this study, School stress scale (Lee, soon young, 2009) has been utilized to measure the effects of music play activities decreasing stress of intellectually disabled middle school students. The quantitative analysis has been conducted before and after the therapy and they are analyzed. For content analysis, participants' responses were recorded each session and compared through the stage. The results of this study were as follows. First, the school stress of the participants was decreased comparing before and after the sessions. Second, after analyzing verbal expression, lyrics and behavioral distinct of participants of each sessions, school stress has been decreased. Therefore, this study suggest that music play activities can be used as one of the mediation program in decreasing stress of intellectually disabled middle school students at special education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE