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국제결혼 이주여성의 자기효능감 증진을 위한 집단 피아노 연주 활동 사례 연구

Title
국제결혼 이주여성의 자기효능감 증진을 위한 집단 피아노 연주 활동 사례 연구
Other Titles
Effects of Group Piano Playing on International Marriage Immigrant Women's Self-Efficacy : A Case Study
Authors
우현정
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정현주
Abstract
오늘날 한국사회에 두드러진 '국제결혼 이주여성의 급증' 현상으로 각 분야에서는 국제결혼 이주여성에 관한 연구가 활발하게 이루어지고 있다. 그러나 대부분의 연구들은 이들의 심리사회적 문제 현황에 치중되어 있을 뿐 이들이 문제 상황을 해결하는 주체자로 서 있을 수 있도록 역량강화를 돕는 양질의 심리․정서적 지원 프로그램 개발 및 그 효과성에 관한 연구는 매우 미비한 실정이다. 이에 본 연구에서는 심리‧정서적 지원 프로그램의 일환으로 집단 피아노 연주 활동 프로그램이 국제결혼 이주여성들의 자기효능 감에 어떠한 영향을 미치는 지 알아보고자 하였다. 이를 위해 서울에 소재한 N 다문화 지원 기관에서 본 프로그램을 지원하였으며 연구 참여에 동의를 표한 국제결혼 이주여성 5명을 대상으로 10주간 주 1회 10회기의 집단 피아노 연주 활동 프로그램을 실시하였다. 집단 피아노 연주 활동 프로그램은 기본적인 음악 요소에 대한 탐색 단계와 난이도에 따른 선곡을 연주하는 중간 단계, 그리고 창작곡 연주와 기존 곡 연주를 발표하는 종결 단계로 구성되었다. 그리고 자기효능 감에 영향을 미치는 네 가지 정보원인 성취경험, 대리경험, 언어적 설득, 정서적 각성을 통해 성취감, 자신감, 문제해결능력, 만족감을 경험하도록 단계별 목표가 제시되었다. 본 연구의 연구 방법에는 양적 연구 방법과 질적 연구 방법이 합쳐진 혼합적 연구 방법 설계가 사용되었는데, 양적 연구 방법으로는 프로그램 실시 이전과 종결 이후 대상자들에게 자기효능 감 척도 검사를 실시하였고, 질적 연구 방법으로는 연구자가 규명한 조작적 정의 즉, 자기효능 감과 관련된 네 가지 범주에 따라 세션 관찰 비디오와 대상자들의 프로그램 참여보고서를 내용 분석하였다. 연구 결과, 대상자들의 자기효능 감 척도 검사 평균 점수는 비 모 수 검증 결과 유의도 수준 .05에서 통계적으로 유의미함을 나타냈으며, 질적 내용 분석에서도 세션 초기보다 세션 후기에 대상자들의 자기효능 감이 언어적‧행동적 측면에서 긍정적으로 변화하였음을 보여주었다. 따라서 이상의 연구 결과는 국제결혼 이주여성들의 자기효능 감을 증진시키는 데에 집단 피아노 연주 활동 프로그램이 효과적인 중재도구로서 가능성이 있음을 보고하고 있다.;The purpose of this study is to examine the effectiveness of the group piano playing program which was a part of psycho-emotional support program, on international marriage immigrant women's self-efficacy. For this case study, five international marriage immigrant women from "N Multi-culture Supporting Agency" were selected and agreed to participate in the study. The group piano playing program was implemented for ten sessions and each sessions took place once a week for ten weeks. The group piano playing program was divided into three stages; first, exploring basic elements of music; second, playing selected pieces depending on their levels of difficulty; third, presenting pieces that were created in the group or played in the previous sessions. In each stage, through four sources; performance accomplishment, vicarious experience, verbal persuasion and emotional arousal; influencing the self-efficacy, four targeted goals; a sense of accomplishment, self-confidence, problem-solving abilities and a sense of satisfaction; were presented to promote the self-efficacy. In order to examine the effects of self-efficacy on the participants, both quantitative and qualitative methods were used as a mixed methods research design. First, pretest and posttest were conducted on participants to examine the self-efficacy quantitatively. Second, through analyzing each session by visual observations, verbal and behavioral reactions were categorized into four factors to examine the self-efficacy qualitatively and additionally, written reports by participants from each session were categorized as well to investigate together. As a result, the participants' self-efficacy average score was statistically significant (p< .05). Also, qualitative analysis of participants' verbal and behavioral response showed positive changes in their level of self-efficacy. Therefore, the results of this study suggest that the group piano playing can facilitate as an effective intervention to promote the self-efficacy on international marriage immigrant women.
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교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
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