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인도네시아인 한국어 학습자의 부정 표현 사용 양상 연구

Title
인도네시아인 한국어 학습자의 부정 표현 사용 양상 연구
Other Titles
(The) Study about Korean Negation Usage by Indonesian Learners of Korean
Authors
황후영
Issue Date
2010
Department/Major
국제대학원 한국학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이해영
Abstract
본고는 한국어 학습자가 표현하고자 하는 의미를 한국어에서 어떤 형태로 실현하는지 알아보기 위해, 인도네시아인 한국어 학습자를 대상으로 부정 표현 사용 양상을 살펴본 연구이다. I 장에서는 연구의 필요성과 목적에 대해 기술하고 이와 관련된 선행 연구를 정리한 뒤 학습자의 한국어 부정 법에 대한 이해 부분과 표현 부분으로 나누어 연구 문제를 도출하였다. 연구 문제-1은 한국어 부정법의 문법 지식을 점검하는 문제였다. 부정 법에 대한 학습자의 문법 지식을 점검하고 주어진 문항 유형별 특이한 점이 있는지 확인하였다. 학습자의 부정 표현 양상은 연구 문제-2를 통해 점검하고자 하였다. 연구 문제-2는 인도네시아인 한국어 학습자들이 모국어 부정 표현을 어떻게 한국어로 실현시키는지 그 양상을 확인하는 것이다. 이를 위해 인도네시아어 부정문을 듣고 한국어로 말하는 과제를 시행하였다. 듣고 말하기 과제는 부정 소 별로 실현되는 부정 표현을 구분하여 빈도를 계산하였다. II장에서는 이론적 배경에 대해서 살펴보았는데, 먼저 부정의 개념과 부정 법에 관련해서 한국어와 인도네시아어 부정 표현 실현 방법 그리고 두 언어를 비교하여 살펴보았다. 한국어와 인도네시아어 모두 어휘적 부정법과 통사적 부정 법을 사용한다. 그리고 제2언어 습득에 모국어 영향에 대한 이론을 살펴보았다. III장은 연구 방법에 대해서 기술하였다. 피험자 선정 기준, 연구 대상, 자료 수집 방법으로 사용된 문법 성 판단 과제와 듣고 말하기 과제의 구체적인 내용, 그리고 예비 실험과 본 실험으로 진행된 연구 절차와 분석 방법이 제시되었다. IV장에서는 인도네시아인 한국어 학습자의 부정 표현 사용 결과 분석과 논의 점을 제시하였다. 문법 성 판단 과업 질문지에 나타난 부정 표현 사용과 듣고 말하기 과제의 부정 표현 사용 양상으로 나누어 제시하였다. 문법 성 판단과제의 어휘적 부정 표현 '아니다', 모르다', '없다' 표현 사용 양상을 확인하고, 통사적 부정 표현은 '안' 부정, '못' 부정, '말다' 부정을 중심으로 살펴보았다. 듣고 말하기 과제의 부정 표현 양상은 한국어 어휘 부정 표현에 대응하는 통사적 부정 소를 살펴보았다. 구성은 체언 부정 소 'bukan'(아니다)과 'tidak tahu'(모르다), 'tidak ada'(부재)와 'tidak punya'(무소유)로 이에 대응하는 부정 표현 실현 결과를 확인하였다. 통사적 부정 표현 실현을 확인하기 위하여 '안' 단 형 부정 제한 용언의 부정 표현, 'belum'('아직 안', '아직 못') 부정 표현, 명령형 부정 'jangan', 정도 부사 'kurang', 빈도 부정 소 'jarang' 에 대응하는 부정 표현과 이중 부정 실현을 확인하였다. 그리고 부정 소와 양태 부사의 결합으로 실현되는 부정 표현 사용 양상을 양태 '의향', '소망', '바램', '의도'/'의지', '추측', '의무', '무능력', '불허'를 중점으로 살펴보았다. 부정양태 부사는 'sama sekali'(전혀,도무지), 'tidak begitu'(별로, 그다지), ‘sedikitpun'(조금도), ‘siapapun', 'apapun'(아무도, 아무것도)에 대응 표현 실현 결과를 확인하였다. 그리고 본고에서는 인도네시아인 한국어 학습자의 부정 표현 사용 양상에 나타난 오류의 일부분은 VanPatten(2007)의 제2언어 습득 입력 처리 원칙의 개념을 통해 설명하였다. 마지막으로 V장에서는 본고의 결과를 정리하고 본고의 의의 및 제안 점을 기술하였다. 본고는 다음과 같은 점에서 의의를 가진다고 할 수 있다. 첫째, 제2언어 습득과 관련하여 입력처리 이론이 실제 적용된 증거를 제시하였다. 둘째, 인도네시아어 권, 말레이시아 권, 브루나이 권 한국어 학습자의 부정 표현 교육에 활용할 수 있는 기초적인 자료를 제공한다. 본고의 제안 점 은 학습자의 수준별 교수․학습 자료를 제공하기 위해서는 세부화 한 부정 표현 연구가 향후 필요하다는 것이다.;The purpose of this study is to investigate the usage of Korean negation sentence by Indonesian who stay in Korea. In this paper, Korean negative sentences which expressed by Indonesian are analysed. This investigation started from the assumption that even a Korean learner speaks well-formed Korean sentence, it doesn't mean that he or she express correctly in form and meaning together. In many cases Korean learners speak grammatically well-formed but inappropriate with their purpose or intention. Korean and Indonesian has different syntax structures and it influences on their Korean negation expression. It is difficult for Indonesian learners to understand syntax and semantic structure of Korean negation, and they are prone to make mistakes in its usage. One of the reason that there are difference not only in syntax structure but also in pragmatic as well as the difference of cultural background between Korean and Indonesian. The subject of this investigation consists of two parts. The first subject is to check the understanding of Korean negation systems by Indonesian learners. And the second research subject is to check and analyze the usage of Korean negation by Indonesian learners of Korean. For the first subject, a grammar understanding test provided to check how the Indonesian learners of Korean understand and use the Korean negation in writing. The questions consist of Korean lexical negation 'ebda', 'anida', 'moreda', and syntactic negation 'an', 'mot', 'malda'. For the second subject of this research, the subject matter is divided into four sub-matters as (1) the meaning of negation in L1 sentence and the learners expression in L2 matches or not, (2) the type of L2 negation forms used by learners to express L1 negation, (3) the type and causes of the errors in using Korean negation, and (4) how and what the learners express if they couldn't express L1 negation to Korean negation. For the second subject, the data are collected by the listening-speaking task. In this task, the learners listen L1 negation sentences and he or she speaks in Korean negation sentences immediately. To minimize the personal interpretation to given sentences, the same contextual or situation meaning also given to the task participants. The research object is Indonesian negation including (1) verbal and adjectival negation 'tidak', (2) noun, pronoun, numeral negation 'bukan', (3) imperative negation 'jangan', and also (4) negative adverbial 'belum', 'kurang', 'jarang', (5) negative modality adverbial as 'tidak sama sekali', 'tidak begitu', 'sedikitpun', 'siapapun', 'apapun'. The data are analyzed and classified into negation types and frequency of use is calculated. Also the learners errors have been described per type and some of them compared with principles in VanPatten(2007). The result of analysis negation usage by Indonesian shows that, firstly in grammar understanding task, the learners made errors because they tend to transfer L1 negation system to L2, so verbal and adjectival negation 'an' are used in front of nouns. In syntactic negation expression, mostly negation 'an' used in wrong places. Indonesian hasn't single morpheme to express negation 'mot' in Korean. So, the usage of negation 'mot' is significant to know the learner's competence of Korean negation. The learners ability of understanding and ability of expression L2 shows different phenomena. In listening and speaking task occurred different phenomena than grammar understanding task. Firstly, the errors of using lexical negation 'ebda' hasn't occurred in listening and speaking task. But others occurred as well as in grammar understanding task. And when the learners listen L1 sentence but they don't know how to express L1 negation in L2, they usually use a form which has similar meaning with L1 negation. Also, the learner tend to avoid the complicated or difficult words and structure, so some expressed the L1 negation sentence in positive one in L2. Indonesian negation 'belum' is divided into 'an' and 'mot' in Korean negation usage. Except the advanced learners, most of the participants in this research couldn't express 'mot' negation correctly. The reason is not only L1 influence, but also they just focused on L1 negation form even the reason why they should use 'mot' negation given. Another Indonesian negation 'kurang' which has meaning of 'lack' or 'insufficiency' showed different phenomena. The learners haven't used one single negation as 'an', but the combination of 'an' and adverbial 'jogem', 'belro' etc. together. It means that the learner consider primary the meaning of L1 negation when they express negation in L2. In negation of modality usage, most of learners expressed the sentence which well-formed in L2 but inappropriate meaning L1 sentence. Modality system of Korean and Indonesian is different. In Indonesian, modality is expressed in lexical, but in Korean modality are expressed by lexical, syntactic, and idiomatic expression. In other words, negation of modality expression more difficult to Korean learners. Without understanding of Korean grammar the learners couldn't use the negation of modality correctly in form and meaning appropriately. In some cases, especially related the learners culture, they tend to interpreter L1 sentence based on their experience in their culture than what the sentence say. What this paper shows is that usage negation expression by Indonesian is influenced by L1 negation system. Especially the elementary and intermediate level learners made lots of L1 negation transfer to L2 by parsing. The interference of L1 in L2 has occurred not only in L2 structure but also in vocabulary and type of sentence used. In the conclusion, the significance of this thesis and suggestions given. It is thought that this thesis shall be meaningful in following aspects. Firstly, the result of this research partly put forward evidence to support the input process of the second language acquisition theory that called input process. Secondly, this research has contributed to developing negation education providing the result therefore basic reference materials. The results of this study might be applied to the Korean language education for foreigners, especially Indonesian, Malay and Brunei learners of Korean.
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