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세계시민 육성을 위한 환경미술교육프로그램 연구

Title
세계시민 육성을 위한 환경미술교육프로그램 연구
Other Titles
Environmental Art Education to Empower Students as Global Citizens-Focused on Elementary Grade 4, 5, 6 Students
Authors
서윤진
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
노용
Abstract
20세기 후반에 걸쳐 시작된 교통과 통신, 지식과 정보, 그리고 과학의 발전은 전 세계를 하나의 지구촌으로 만드는 계기가 되었다. 이러한 변화와 더불어 자연환경도 세계화, 지구화되고 있으며 이제 일부 지역 또는 국가 개발은 그 지역을 넘어 지구 생태계 전체에 영향을 끼치고 있다. 이렇듯 세계화가 진행됨에 따라 지구촌에서 일어나고 있는 여러 문제들도 더 이상 한 개인 또는 한 국가만의 문제가 아닌 전 세계가 함께 풀어가야 할 과제가 되었다. 이런 사회적 요구는 기존의 개인중심이나 국가중심의 사고를 넘어 지속가능한 사회, 함께 협력하며 돕고 사는 세상을 위해 구체적으로 필요한 것을 가르칠 수 있는 교육에 대한 필요성을 제기하고 있다. 특히 세계화가 더욱 심화되면서 초,중,고 학생들은 한국이라는 국경을 넘어 세계시민으로 살아가기 위해 이에 대한 지식 및 태도, 의식함양을 위한 교육이 필요하다. 이에 초등학교 미술교육에서도 그 필요성을 인지하고, 교육적 측면의 일환으로 지구촌의 다양한 문제들 중 현재 중요하게 부각되고 있는 환경문제와 환경 보존에 그 중심을 둔 세계시민육성을 위한 환경미술교육프로그램을 개발 하게 되었다. 본 논문의 Ⅱ장인 이론적 고찰에서는 본 연구자가 3년간 근무하고 있는 E 초등학교 교육과정의 성격과 특성 및 내용에 대해 고찰하고, E 초등학교에서의 환경교육과정을 분석하여 세계시민육성을 위한 환경미술교육 프로그램과의 연계성을 고려하였다. 또한 세계시민교육과 환경교육 그리고 지구촌 환경운동에 대해 살펴보았으며, 2007년부터 2010년 사이를 기준으로 하여 E 초등학교 4, 5, 6학년 미술교육에서 나타난 환경미술교육 관련 내용을 분석하였다. III장에서는 세계시민 육성을 위한 환경미술 지도를 실현하기 위해 세계시민교육 및 환경미술교육과 관련하여 미술과 중심 주제 통합이 가능한 교과의 단원들을 살펴보고 연구대상 학교의 초등학교 4, 5, 6학년별 교육과정내용을 분석하였다. 이를 토대로 본 연구에서는 '환경 보존'이라는 대주제 아래 <함께 사는 지구, 멸종위기의 동식물 보호: 4학년>, <친환경 도시 디자인: 5학년>, <지구촌 환경문제 및 환경보존 캠페인: 6학년>의 3개의 소주제로 세계시민육성을 위한 환경미술프로그램을 개발하고 지도방안을 구성하였으며 실행에 옮겼다. 연구대상은 서울특별시 서대문구에 위치한 E 초등학교의 4, 5, 6학년이며, 한 학년에 4학급 120명씩 총 360명을 대상으로 2010년 8월 말부터 11월 첫째 주까지 약 10주간에 걸쳐 40분 수업 총 24차시로 진행되었다. 각 학년별 주제에 맞게 수업목표를 정하였으며, 단원계획과 차시계획을 수립하며 학습 자료들을 제작하였다. 또한 각 단원별 지도 방안은 약 2달 반가량의 24차시로 구성하였고, 프로그램 실행 결과에 따른 평가 내용 및 방법을 제시하여 타 초등학교 현장에서도 적용할 수 있도록 하였다. 본 연구 프로그램개발을 위해 Engelson & Yorkers(1994)가 제시한 <위스콘신 주의 환경교육과정> 및 주제중심 교과통합접근법을 기본 틀로 선택하였고, 세계시민교육 및 환경교육, 환경미술교육 관련 영상자료들과 국내외 학술지 및 연구 논문, 다양한 프로젝트들, 관련 웹사이트들을 참고 하였다. 연구 주제와 관련하여 현재 활발하게 활동하고 있는 대표 학자들과 운동가들에 대한 내용 및 연구자가 직접 경험한 해외 관련 사례 또한 조사하여 본 연구에 포함하였다. 이번 프로그램의 개발 및 연구는 경력 10년 이상인 4, 5, 6학년 교육부장 담당교사 3인, 경력 5년 이상인 과학교사 1인, 그리고 연구대상 학교의 교감, 수석 선생님이 감수하였으며, 그 중 환경미술교육부분은 경력 5년 이상의 미술교사 2인과 미술교육 전문가 1인이 감수 하였다. <함께 사는 지구, 멸종위기의 동식물 보호: 4학년>은 학습자가 다양한 시청각 자료를 통하여 인간과 자연이 상호적인 공존관계에 있음을 알며, 자연 생태계평형의 중요성을 인식하도록 하였다. 또한 자연 생태계의 파괴원인 및 해결방안에 대해 함께 나누며 생명의 소중함과 아름다움을 느끼고, 이를 다양한 색과 형태로 표현 할 수 있게 하였다. 특히 이 단원에서는 우리가 사용하고 남은 재활용품들을 활용하여 동식물들을 만드는 방법에 대해 배우고 이와 관련하여 학습자들은 학교와 가정에서 자신이 관심 있어 하는 멸종위기의 동식물을 직접 조사하고 만드는 방법을 연구하고 계획할 수 있다. 또한 각 학급에서 북극, 사막, 바닷속, 숲, 정글 등 각 지역별로 학습자들을 모둠으로 엮어 관련 배경을 협동하여 제작함으로써 세계시민으로서의 협동능력과 토의, 의사 결정 그리고 환경문제에 대한 경각심 및 자연 환경보호의 능력을 기르게 했다. 더 나아가 학습자가 학교의 틀을 넘어서 가정에서도 부모님과 함께 위의 주제에 대해 관심을 가지고 함께 학습할 수 있는 데에 중점을 두었다. <친환경 도시 디자인: 5학년>은 학습자들이 점점 심해져 가는 도시 환경문제로 인해 도시의 인공 환경과 자연 환경의 균형 잡힌 조화가 필요함을 인식하고, 다양한 시청각 자료들을 통해 국내 및 세계 여러 선진국에서 행해여 지는 친환경 도시 설계 및 건축물 설계의 필요성과 그 의의 및 성과에 대해 배우도록 하였다. 또한 자연 환경과 인공 환경의 형과 색의 조화 및 균형, 변화 등을 통해 아름다움을 느끼며 이를 바탕으로 어린이 친환경 도시 설계자 또는 건축물 설계자가 되어 미래의 친환경 도시 계획 및 건축물 디자인을 통해 도시의 인공 환경과 자연 환경과의 조화를 이해하도록 하였다. 그리고 상상력을 동원하여 자연 친환경적 환경 설계 능력을 길러 학습자의 주변 환경에 대해 친환경 적으로 생각해 보고 접근할 수 있게 하였다. <지구촌 환경문제 및 환경보존 캠페인: 6학년>은 지구촌에서 일어나고 있는 여러 가지 다양한 문제들 중 가장 심각하게 대두되고 있는 환경 문제에 대해 조사하고 문제 해결 방법을 모색하며 이를 통해 자연 환경 보존을 위한 인류 공존의 지혜를 배우는 것에 목적을 두었다. 미술교과에서는 환경포스터그리기, 환경보존을 위한 나만의 발명품 만들기, 환경보존을 위한 지구본 만들기 등 다양한 방법으로 지구촌 환경보호에 대해 표현함으로써 학습자들이 세계시민으로서 현재 지구가 처한 환경 문제의 심각성을 깨닫고 나아가 해결에 참여하려는 자세를 가지도록 하였다. 본 연구자는 초등학교 4, 5, 6,학년을 중심으로 세계시민육성을 위한 환경미술교육프로그램을 연구하고 개발하여 실행한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 본 연구를 통해 미술교과의 미적체험, 표현, 감상뿐만 아니라 조사, 분류, 토의, 협동 활동, 의사결정, 가치 탐구, 인터넷 활용, 사례연구, 감동감화, 다짐, 실천 등의 다양한 방법의 학습을 구안할 수 있었다. 이를 바탕으로 학습자가 타 교과의 지식을 미술과 표현 활동에 적극적으로 활용하여 보다 체계적이고 효과적인 활동을 가능하게 하였다. 둘째, 미술교과를 중심으로 한 주제중심 통합적 접근의 환경미술교육을 통하여 기존 지식 중심의 환경교육이 지구촌 환경보존에 관한 작품을 직접 제작 해 보며 서로의 작품 감상을 통해 환경보존에 대한 실천을 다짐하는 실천중심교육으로 변함을 확인하였다. 즉, 세계시민 육성을 위한 전인적 환경미술교육 지도가 가능함을 보여주는 교육적 효과가 있었다. 셋째, 본 연구는 학습자에게 개인, 국가중심에서 나아가 지구촌 환경 문제에 관하여 관심을 가지고 생활 속에서 환경보존을 실천해 볼 수 있도록 유도하며, 이를 미술교과에서의 표현활동인 환경보존 관련 작품제작을 통해 표현할 수 있는 유의미한 기회를 제공하였다. 또한 본 연구는 학습자들은 자라나는 세계시민으로서의 환경문제의식 및 창의적 문제해결력에 대해 폭 넓은 안목과 다양한 표현활동의 시발점을 구축할 수 있었다. 결론적으로 세계시민육성을 위한 환경미술교육프로그램 연구는 초등학교 4, 5, 6학년 학생들에게 지구촌 환경에 대한 학습자의 의식 변화와 올바른 가치관을 길러주는 계기가 되었으며, 자라나는 세계시민으로서 지구촌 사회에서 환경보존과 관련하여 선한 영향력을 미치는 리더 육성에 유의미한 영향을 미쳤다고 할 수 있겠다.;The world has become a global village because of the development of science, technology, and transportation, one which has no boundaries and where everyone needs to work together. The world is facing a situation in which everyone needs to make an effort to create a better life and a better future by recognizing each others differences and understanding cultures and values across the regional boundaries. Therefore, everyone needs to see a solution to overcome the problems and conflicts. The most severely rising issues today are the environmental problems such as climate change, global warming, tsunamis and other natural disasters, and endangered species. Our modern day society demands eco-awareness and eco-conscious actions from the people that are members of our global village. It is especially important to teach Global Citizenship Education to elementary school level children because they are in the process of forming the attitudes and characteristics that will affect them throughout their whole lives. Teaching Global Citizenship Education to children will help them have a better understanding of how the world works and what they need to be aware of to cope with the challenges they will encounter in their lives. The children are the ones who will lead this world and design our future. This emphasizes the need to teach Global Citizenship Education in elementary level art. This paper will focus on the educational aspect of environmental protection and preservation which is the most often arising issue today, instead of other global issues such as war, child labor, and poverty. It aims to develop an Environmental Art Education Program to empower students as global citizens. To accomplish this aim, part II of this paper I have studied, from a theoretical view, the characteristics and curriculums of E elementary school where I have been teaching for the last three years. I looked at environmental education in E elementary school to make a connection with environmental art education and to empower students as global citizens. I analyzed environmental art education, including Global Citizen Education, Environmental Education, and a Global Environmental Campaign, in the 4th, 5th and 6thgrade from 2007 through 2010. In chapter III of this paper, to fulfill the teaching method of environmental art education to empower students as global citizens, I looked for the subjects which can be related to this study and analyzed E elementary school curriculum based in the 4th, 5th and 6th grades. I developed an environmental art education program to empower students as global citizens and constructed guide principles under the main theme of environmental preservation and protection. This was carried out with three sub themes; Living together in the world, protecting endangered species-4th grade, Eco-friendly city design- 5th grade, and Global environment issues and environmental protection campaign-6th grade. The subjects of this research are 4th, 5th, and 6th graders of Elementary school in Seodaemungu, Seoul. The research group consists of 4 classes of 30 students per grade for a total of 360 students. From August 24, 2010 to November 19, 2010, the Environmental Art Education was applied to the experimental group for 10weeks, with a total of 24 classes of 40 minutes each. I set a goal for each lesson which was appropriate to each grade level. I also established a unit plan and made study materials. Each lesson plan contains 24 classes for teaching over a two and a half month period and an evaluation guide so that other teachers can refer to it when they prepare to teach the class. I used Curriculum Planning in Environmental Education, Milwaukee, Wisconsin: Wisconsin Department of Public Instruction, which has been introduced by Engelson, D.C. & Yockers, D.H., 1994, and theme-centered subject integration as the basis for developing the Environmental Art Education Program. I also referred to various multi-media resources, related projects, dissertations nationwide and abroad, and related websites. In this paper I have also included my personal and career experience which is related to this study. This project development and research was conducted under the supervision of the 3 head teachers in each grade with over 10 years career experience each, a science teacher with over 5 years experience, E elementary schools vice principal, E elementary schools head teacher, and in the area of environmental art education, art teachers with over 5 years career experience and one art education expert. theme makes students aware of the endangered species and the causes behind it. The students are exposed to different species with various attractive colors and shapes through educational broadcasting and audio visuals. They experience the beauty of natures various species and feel sorry for the way nature has become. Students hope for survival despite environmental destruction and renewed prosperity of these endangered species through this program. theme makes students consider their living environment and acknowledge the importance of Eco-friendly city plans and building designs. They also appreciate the beauty of the harmony between the natural and artificial environment. The students will make their own eco-friendly city plan and buildings to help them understand the Eco-friendly concepts. theme, students investigate ongoing problems around the world, search for answer to these problems, and suggest solutions by creating inventions. The students realize the importance of eco-conscious action through the group activity of making globes which represent an environmental protection campaign. The summary of the research results is as follows. First, the Environmental Art Education program encourages individual and nation-centered students think globally and focus on environmental issues that affect the whole world. They have a chance to make an invention to solve the environmental problems. Second, students have a chance to share their opinions about environmental issues and its protection through the appreciation of each others artwork. Third, by using the integrating method of environmental art education we can experience various education activities such as experience of art, expression, appreciation, inquiry, argument, classification, promises to protect the environment, and teaching. Through this method, students can combine knowledge from other subjects with art education and participate in the program more effectively as a growing global citizen. Finally, from the result of this study, I could see that the students would establish proper attitudes toward the global environment by being global citizens. The most severely rising environmental issues like climate change, global warming, tsunamis and other natural disasters and endangered species are a most urgent matter that needs to be solved by all the people of this world. In conclusion, the study on Environmental Art Education to Empower Students as Global Citizens developed eco-awareness and eco- conscious actions and had a positive influence on the students as growing global citizens. Further studies on Environmental Art Education to empower students as global citizens must be done so that students can have kindness, a proper attitude, and a loving heart toward our environment and make the world a better place for the next generation.
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