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교육 연극이 다문화가정 아동에 대한 초등학생들의 태도에 미치는 영향 연구

Title
교육 연극이 다문화가정 아동에 대한 초등학생들의 태도에 미치는 영향 연구
Other Titles
A Study about the Effect of Educational Drama on Elementary Schoolchildren’s attitude toward the Children from Multicultural Families
Authors
김서현
Issue Date
2011
Department/Major
국제대학원 한국학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Advisors
이해영
Abstract
본 연구는 교육 연극을 활용한 다문화교육 프로그램이 다문화가정 아동에 대한 일반 한국 초등학생들의 편견적 태도에 미치는 영향을 확인하는 것을 목적으로 한다. 교육 연극이 효과적일 수 있는 이유는 이것이 극적 체험의 생생한 현실감과 연극의 놀이적 성격에 착안하여, 효과적인 교육 수단으로서의 연극을 교육과 접목시킨 것이기 때문이다. 현재 체류 외국인 수가 전체 인구의 2.5%를 차지하는 한국사회지만, 한국인들은 외국인에 대해 폐쇄적인 태도를 지니고 있으며, 인종과 출신 국가에 따라 이중적인 태도를 보인다. 다문화가정 아동의 부모들 중 결혼이주여성과 외국인노동자들의 많은 수가 한국보다 경제 수준이 낮은 나라 출신으로 이 아동들에 대한 낮은 긍정적인 인식은 초등학생에게서도 보이고 있다. 그러나 학교 다문화교육은 동화주의에 입각하여 다문화가정 아동들을 대상으로 하는 한국어교육과 한국문화적응교육에 치중하고 있는 것이 현실이다. 한편에서 일반 초등학생 대상의 다문화적 인식과 태도를 함양하기 위한 프로그램 개발에 관한 연구들이 개별적으로 진행되고 있다. 그러나 그 연구들에서 다문화교육에 대한 개념 혼란을 보이고 있으며, 같은 학교, 같은 반에서 공부하는 다문화가정 아동들에 대한 일반 한국 아동들의 편견이나 고정관념을 해소하는데 도움이 되지 않을 가능성이 크다는 것은 해결해야 할 문제이다. 본 연구에서는 한국의 전래동화 “선녀와 나무꾼”에서 두 사람의 아이들이 하늘나라로 이주한 후의 학교 생활이 현재 한국사회의 다문화가정 아동의 학교 생활과 유사할 것이라는 데 착안하여 교육 연극 프로그램을 구성하여 초등학교 6학년 한 학급을 대상으로 진행하였다. 드라마 활동을 통해 다문화가정 아동들이 학교에서 부딪히게 되는 어려움을 직접 느껴보고 그에 대한 해결 방안들을 생각해 봄으로써 이 아동들에 대한 인식 변화를 목표로 하였다. 프로그램 참여 후에 아동들은 부모가 경제 수준이 낮은 나라에서 온 다문화가정 아동들에 대해 다음과 같이 인식 변화를 보였다. 첫째, 인지적 태도 중 긍정적인 인식은 높아졌지만, 부정적인 인식은 한쪽 부모가 한국인인 경우에 감소를 보였고, 양쪽 부모가 모두 한국인이 아닌 경우에는 부분적 감소를 보였다. 둘째, 정서적 태도는 인지적 태도만큼 변화 정도가 크지 않았다. 긍정적인 면에서“친해지고 싶다”고 한 응답이 증가 경향을 보였으며, 부정적인 면에서 온정적 태도가 많이 감소했지만, “불편하다, 피하고 싶다”는 느낌은 변화가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 관계적 거리감에서 일반 한국 아동들에게 보다 높은 거리감을 보이긴 했지만, 물리적 거리감과 관계적 거리감 모두 프로그램 참여 후 낮아졌다. 넷째, 프로그램이 참여 아동들의 사회적 거리감과 인지적 태도 변화에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 참여 아동들의 성별에 따라 인식 변화에 차이가 보였다. 남아들이 여아들보다 부모 출신국의 경제 수준이 낮은 아동들에 대해 긍정적인 태도 변화를 많이 보였다. 한편, 태도변화 결과와 프로그램 진행과정 중에 나타난 참여 아동들의 생각이나 의견을 통해 다음 다섯 가지의 내용이 학교 다문화교육에서 다루어져야 함을 알 수 있었다. 첫째, 학교 교사들을 대상으로 하는 교육 프로그램이 필요하다. 둘째, 일반 한국 아동들을 위한 편견해소와 다양성 수용능력 향상을 위한 교육이 장기적이고 지속적으로 이루어져야 할 필요성을 재확인했다. 셋째, 이중언어교육이 필요하다. 넷째, 한국어교육, 특히 학습 한국어교육이 필요하다. 다섯째, 다문화가정 아동의 부모들이 자녀의 학교 생활을 든든히 지원할 수 있도록 역량을 강화하는 교육 프로그램이 필요하다. 본 연구는 일반 한국 초등학생을 대상으로 하는 반편견 교육에서 교육연극이 효과적인 방법이 될 수 있음을 밝힌 것과 함께 다문화교육이 문화적 다양성에 대한 인식을 넘어 우리 안에 존재하는 “차이”를 수용할 수 있는 태도를 기를 수 있도록 장기적이고 지속적으로 이루어져야 함을 재확인하게 된 것으로 그 의의를 가진다 하겠다. ;This study is to see the effects of the multicultural education program constructed of educational drama activities on Korean schoolchildren’s prejudice against the children from the multicultural families. Educational drama is the approach that combines drama and education, taking notice on that drama has a feature of play, not of work, and gives the participants a vivid and realistic experience. This is why educational drama is effective method for anti-bias education. The foreign population comprises about 2.5% of the whole population of Korea, but it is said that the society is lack of multicultural awareness. Some studies have shown that Koreans have closed attitude against foreigners and treat them differently according to their ethnic origins and nationalities. Many of the married immigrant women and the migrant workers are from the countries whose economic statuses are lower than Korea. The images of their children are not positive among Korean schoolchildren. Although there are needs and wants of the multicultural education for the native Koreans who belong to the mainstream culture as well as for the foreign minorities, the school multicultural education is provided only to the children from multicultural families, focusing on teaching them Korean and helping them adapt to Korean culture. It is because the multicultural policy of Korean society is based on assimilation. On the other hand, individual researchers are arguing for the need of multicultural education and designing programs for the children from the native Korean families, which is a very positive phenomenon. However, there exist some misunderstandings about the multicultural education and some of the programs might not be useful for the schoolchildren to relieve the prejudice or bias against their multicultural counterpart. In this study, a class of 6th graders at an elementary school participated in the educational drama program which is designed to reduce the prejudice against and enhance the positive attitude toward the children from the multicultural families. The program is consisted of drama activities based on the old Korean tale “Seonnyeo(a fairy from heaven) and the woodcutter”. The story ends when the two people and their children moved to Heaven, but the drama of the program begins with the moment they arrived at Heaven. The participants get involved in constructing the school life of the children in Heaven. It will be like the one that the children from the multicultural families would have in Korea. It is expected that the participants promote positive attitude toward the children with multicultural family background by experiencing the difficulties that they may face and trying to find ways to relieve those troubles. After the program, the participants showed the changes in their attitude toward the children whose parents are from developing countries as below: first, the positive perception has increased while the negative perception generally decreased in case one parent was Korean. When both parents were not Koreans, they showed partial decrease. Second, there were slight changes in affective attitude. In positive way, more participants answered that they wanted to get close to the children from multicultural families and compassionate attitude was reduced. However, high percentage of the participants said that they still felt “uncomfortable” and wanted to avoid them. Third, after the program, the participants have been keeping bigger distance in making personal relationship with the children from multicultural families than with other Korean children, but, compared to the pre-survey result, they showed closer feeling toward the children from multicultural families in both physical and relational distance. Fourth, the program has a positive effect more on perception and social distance. Fifth, there is a gender difference in the change of the participants’ attitude. Overall, the boys showed more positive attitudes toward the children from the multicultural families than the girls. Meanwhile, it was possible to draw some suggestions for the future multicultural education from the participants’ thoughts and opinions. In the multicultural education programs, these should be included: 1) teacher education programs that enable school teachers to deal with the matters efficiently related to the children from multicultural families, 2) the programs for mainstream Korean children to help them relieve prejudice and embrace diversity, 3) bilingual education, 4) Korean education, specifically for studying/learning purpose, and 5) the programs that empower the immigrant parents to support their children’s school lives. This study demonstrated that drama techniques are efficient in anti-bias education. In addition, it is reassured that the multicultural education needs to be a prolonged and continuous practice in order for us to accept and appreciate the difference in our society. With these two points, this study gains its significance.
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