View : 756 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor채정현-
dc.contributor.author정상희-
dc.creator정상희-
dc.date.accessioned2016-08-25T11:08:29Z-
dc.date.available2016-08-25T11:08:29Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.otherOAK-000000068579-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/186563-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000068579-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 2002학년도부터 2011학년도까지 10년간의 가정과 ‘임용시험 문항’(이하 ‘총 문항’이라 칭함)을 대상으로 분야별 출제 비율 분석, 평가 내용 요소(이하 ’평가 요소‘라고 칭함)에 따른 문항 분석, 임용 상세화 기준 개발 이전과 이후의 분야별 평가 내용 요소를 비교·분석하는데 있다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 가정과교육학 분야의 분석 결과 총 문항 중 30.9%의 비중을 차지했으며, 최근에는 35%의 출제 비율을 보이고 있다. 평가 요소별 출제 비율을 보면 ‘가정과 교수·학습 방법의 실제’(33.2%)가 가장 높았으며, ‘가정과교육의 본질’(3.2%)은 가장 낮았다. 상세화 기준 이전에는 ‘가정과 교육과정의 이해’(35.1%)와 ‘가정과 교수ㆍ학습 방법의 실제’(34.5%), ‘가정과 평가 방법과 실제’(20.1%)에 편중되어 출제되었으며, 상세화 기준 이후에도 가정과교육과정의 이해(23.2%), 가정과 교수ㆍ학습 방법의 실제(31%), 가정과 평가 방법과 실제(17.2%)의 평가 요소들이 여전히 큰 비중을 차지하였으나, ‘가정과교사의 전문성’(14.2%)과 ‘가정과 교수·학습 자료개발 및 활용’ (7.1%)의 비중이 크게 상승하면서 그 편중 정도는 상세화 기준 이전에 비해 현저히 완화되었다. 둘째, 식생활 분야의 분석 결과 총 문항 중 17.5%의 비중을 차지했으며, 최근에는 15%의 출제 비율을 보이고 있다. 평가 요소별 출제 비율을 보면 ‘조리원리 실습’(26.1%)이 가장 높았으며, ‘식생활 문화’(3.7%)는 가장 낮았다. 상세화 기준 이전에는 ‘조리원리 및 실습’(23.5%)과 ‘영양과 영양소’(19.4%)의 출제 비율이 높았으며, 상세화 기준 이후에도 ‘조리원리 및 실습’(32.9%)은 강세가 유지되었다. 그러나, ‘영양평가 및 교육’, ‘식품저장 및 가공’, ‘식생활 문화’에서는 상세화 기준 이후에 오히려 한 문항도 출제되지 않아, 미출제된 평가 내용 요소를 포함한 고른 문항 출제가 요구된다. 셋째, 의생활의 분야의 분석 결과, 총 문항 중 15%의 비중을 차지했으며 최근에는 12.5%의 출제 비율을 보이고 있다. 평가 요소별 출제비율을 보면 ‘의복 관리’(25.1%)와 ‘의복 및 생활용품 제작’(25.1%)가 가장 높았으며, ‘의복의 선택과 자기표현’(3.0%)은 가장 낮았다. 상세화 기준 이전에는 ‘의복 관리’(29.4%), ‘의복 및 생활용품 제작’(22.4%), ‘의복재료의 이해’(21.2%)에서 많은 문항이 출제되었으나, 상세화 기준 이후에는 이전에 미출제 평가 내용 요소였던 ‘의복과 환경’(19.7%), ‘의복의 선택과 자기표현’(11.5%), ‘복식문화’(21.3%)의 출제 비율이 높아져, 전반적으로 고르게 문항이 출제되고 있었다. 넷째, 주생활 분야의 분석 결과, 총 문항 중 11%의 비중을 차지했으며 최근에는 12.5%의 출제 비율을 보이고 있다. 평가 요소별로는 ‘주거생활문화의 이해’(22.5%)가 가장 높고, ‘주거실내디자인의 이해’(10.7%)은 가장 낮았다. 상세화 기준 이전에는 ‘주거의 계획과 선택’(23.6%), ‘주거환경과 관리’(21.8%), ‘주거생활문화의 이해’(20%)에 편중되어 문항이 출제되었다. 이러한 현상은 대체로 상세화 기준 이후에도 이어졌으나, ‘주거생활문화의 이해’(27.1%), ‘주거환경과 관리’(20.3%)와 함께 그동안 비중이 작았던 ‘주거와 사회’(27.1%)‘의 비중이 높아지고, 기존에 많이 출제되던 ‘주거의 계획과 선택’(10.2%)의 비중이 크게 감소하였다. 다섯째, 소비생활 분야의 분석 결과, 총 문항 중 12.4%의 비중을 차지했고, 최근에는 12.5%의 출제 비율을 보이고 있다. 평가 요소별 출제 비율을 보면 ‘가정자원관리’(34%)가 가장 높았으며, ‘생애설계와 가정복지’(0%)에서는 전혀 출제되지 않았다. 상세화 기준 이전에는 ‘가정자원관리’(45.5%)와 ‘소비자교육’(30.3%)에서 거의 모든 문항이 출제되었으나, 상세화 기준 이후에는 ‘가계경제의 이해와 재무관리’(40.6%)와 ’소비자 교육’(25.4%)에서 많은 문항이 출제되고 있었다. 여섯째, 가족생활 분야의 분석 결과 총 문항 중 13.3%의 비중을 차지했고, 최근에는 12.5%의 출제 비율을 보이고 있다. 평가 요소별 출제 비율은 ‘가족에 대한 이해와 가족의 변화’(23.8%)가 가장 높았고, ‘결혼과 가족발달’(2%)은 가장 낮았다. 상세화 기준 이전에는 ‘가족에 대한 이해와 가족의 변화’(25%), ‘부모 됨과 부모역할’(20.8%)에서 많은 문항이 출제되었으나, 상세화 기준 이후에는 ‘가족에 대한 이해와 가족의 변화’(21.3%)와 ‘가족관계와 가족문제’(21.3%)에서 많은 문항이 출제되었다. 또한, 기존에 출제되지 않았던 ‘결혼과 가족발달’(6.6%)에서도 새롭게 문항이 출제되어, 평가 요소별로 고르게 출제하려는 노력을 엿볼 수 있었다.;The purpose of this study was to investigate the trends of HE exam questions through analyzing the examination items for secondary Home Economics(HE) teaching certification. from 2002 to 2011, and thereby to analyze the ratio of questions in each field and questions according to evaluation content elements (hereinafter is called 'evaluation elements'), and to make a comparative analysis on evaluation content elements in each field before and after the development of the teacher employment detailed standards. The results of the study were as follows. First, regarding the analysis on pedagogy of HE course, it accounted for 30.9% of the total questions, and recently, it increased to 35%. Regarding the ratio of questions by each evaluation element, 'practice of teaching and learning methods for HE course'(33.2%) had the highest ratio, and 'essence of the education of HE' (3.2%) had the lowest ratio. Before the development of the detailed standards, questions focused on 'the understanding of educational curriculum of HE course' (35.1%), 'practice of teaching and learning methods for HE course (34.5%)', and 'practice of evaluation methods of HE course' (20.1%). After the development of the detailed standards, 'the understanding of educational curriculum of HE course' (23.2%), 'the practice of teaching and learning methods for HE course (31%)', and 'the practice of evaluation methods of HE course' (17.2%) were still emphasized, but 'speciality of teachers of HE course' (14.2%) and 'development and utilization of teaching and learning materials for HE course' (7.1%) noticeably increased in weight. As a result, the disproportionate emphasis on some questions remarkably decreased after the development of the detailed standards. Secondly, regarding the analysis on eating habits, it amounted to 17.5% of the total questions, and recently reached 15%. With regard to the ratio of each evaluation element, 'cooking theory and practice' (26.1%) had the highest ratio, and 'culture of eating habits' (3.7%) had the lowest ratio. Before the development of the detailed standards, 'cooking theory and practice' (23.5%) and 'nutrition and nutrients' (19.4%) had the highest ratio, and even after the development of the detailed standards, 'cooking theory and practice' (32.9%) remained high. What was noticeable was that no questions in evaluation elements of 'nutrition evaluation and education', 'food preservation and processing', and 'culture of eating habits' were ever made after the development of the detailed standards. In this respect, questions in every evaluation element were required to be made evenly. Thirdly, regarding the analysis on clothing habits, it accounted 15% of the total questions, and recently reached 12.5%. With regard to the ratio of each evaluation element, ‘clothing management ’(25.1%) and ‘production of clothing and living necessaries’(25.1%) had the highest ratio, and ‘selection of clothing and self-expression’(3.0%) had the lowest ratio. Before the development of the detailed standards, many questions were made in the elements of ‘clothing management’(29.4%), ‘production of clothing and living necessaries’(22.4%), and ‘the understanding of clothing materials’(21.2%), whereas, after the development of the detailed standards, the elements of ‘clothing and environment’(19.7%), ‘selection of clothing and self-expression’(11.5%), and ‘clothes culture’(21.3%) where no questions were made before, increased in weight, so questions were evenly made in every evaluation element. Fourthly, regarding the analysis on housing life, it accounted for 11% of the total questions, and recently reaches 12.5%. With regard to each evaluation element, ‘the understanding of housing life culture’(22.5%) had the highest ratio, and 'the understanding of housing interior design’(10.7%) had the lowest ratio. Before the development of the detailed standards, questions focused on ‘Housing planning and selection’(23.6%), ‘housing environment and management’(21.8%), and ‘the understanding of housing life culture’(20%). Such a tendency has continued even after the development of the detailed standards, but together with ‘the understanding of housing life culture’(27.1%) and ‘housing environment and management’(20.3%), ‘housing and society’(27.1%)‘ which had low ratio increased in weight, whereas ‘house planning and selection’(10.2%) which had high ratio sharply decreased in weight. Fifthly, regarding the analysis on daily life as a consumer, it accounted for 12.4%, and recently reaches 12.5%. With regard to the ratio of each evaluation element ‘management of domestic resources’(34%) had the highest ratio, and ‘planning of entire life and domestic welfare’(0%) had the zero ratio. Before the development of the detailed standards, ‘management of domestic resources’(45.5%) and ‘consumer education’(30.3%) covered almost all questions, but after the development of the detailed standards, many questions are being made in the elements of ‘the understanding of domestic economy and financial management’(40.6%) and ’consumer education’(25.4%). Sixthly, regarding the analysis on family life, it accounted for 13.3% of the total questions, and recently reaches 12.5%. With regard to the ratio of each evaluation element, ‘the understanding of family and the changes in family’(23.8%) had the highest ratio, and ‘marriage and the development of family’(2%) had the lowest ratio. Before the development of the detailed standards, many questions were made in the elements of ‘the understanding of family and the changes in family’(25%), and ‘being a parent and roles of parents’(20.8%), but after the development of the detailed standards, ‘the understanding of family and the changes in family’(21.3%) and ‘family relationship and issues’(21.3%) have high ratio. In addition, ‘marriage and family development’(6.6%) in which no questions were made before has some ratio, so it was considered that a trial to prepare questions evenly in every evaluation element was being made.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구 문제 3 Ⅱ. 이론적 배경 4 A. 중등 교원 임용 제도의 의의 및 기능 4 B. 중등 교원 임용 제도의 변천과정 5 C. 중등 교원 임용시험의 특징 7 D. 「가정」평가 영역 및 평가 내용 요소 11 E. 중등교원 임용시험에 대한 연구 21 Ⅲ. 연구 방법 27 A. 연구 대상과 표집 방법 27 B. 연구 과정 27 Ⅳ. 연구 결과 및 해석 28 A. 가정과교육학 분야 28 B. 식생활 분야 34 C. 의생활 분야 39 D. 주생활 분야 43 E. 소비생활 분야 48 F. 가족생활 분야 53 Ⅴ. 결론 및 제언 58 참고문헌 63 ABSTRACT 65-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1000111 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title중등 「가정」 교사 임용시험 문항 분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle평가 영역별 평가 내용 요소를 기준으로-
dc.title.translatedAn Analysis of Examination items for Secondary Home Economics Teaching Certification : Focusing on evaluation content elements of Home Economics-
dc.creator.othernameJung, Sang Hee-
dc.format.pageviii, 67 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 가정과교육전공-
dc.date.awarded2011. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE