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음악치료사의 임상불안과 대처방안에 대한 연구

Title
음악치료사의 임상불안과 대처방안에 대한 연구
Other Titles
A study on Music Therapists' Clinical Anxiety and Coping Strategy
Authors
이지연
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정현주
Abstract
This study is about music therapists' clinical anxiety and coping strategy. For this, researcher tried to find out the factors of the cause of the music therapists' clinical anxiety such as performance anxiety, relationship anxiety and musical performance anxiety, and the coping strategies toward the clinical anxiety. For this study, 86 of music therapists form the National Music Therapist Association's were surveyed except for the inadequate surveys total of 81 surveys were included in the final analysis. The following summarizes the results of the analysis. First, the music therapists' clinical anxiety ranks highly in the order of relationship anxiety, musical performance anxiety and performance anxiety. The uncooperative reactions and attitudes of the clients were highly affective on the therapists' relationship anxiety. Improvising during the session was ranked highly among the factors of musical performance anxiety. Observations of the representatives of each agency caused the performance anxiety. Second, out of three categories of the child-only-session, adult-only-session, and child-adult-session, relationship anxiety scored most highly in the child-only-session and adult-only-session, while the musical performance anxiety did in the child-adult-session. But the meaningful differences were rarely showed in the study according to the different client groups. Third, the therapists with less than five years of clinical experience had high musical performance anxiety, while the therapists with longer than five years of experiences had more on the relationship anxiety. The results of the study on the experience in differences showed meaningful consequences on the clinical anxiety. Fourth, the coping strategies are more frequently in the field of realities as follows; to think about the cause of the anxiety for performance anxiety; to ask for the behavior modification to the clients with relationship; and to memorize the lyrics before the session starts for musical performance anxiety. Out of these three strategies, to think about the cause of the anxiety were the mostly used coping strategy. This study stands on studying the current experiences of the music therapists to find the cause of clinical anxiety and the coping strategy. As the consequence of this study, music therapists' personal growth as well as professional growth is expected through current music therapist and music therapist to be.;본 연구는 음악치료사의 임상불안과 대처방안을 조사하기 위한 것이다. 음악치료사의 임상불안의 원인인 수행불안, 관계불안, 연주불안의 요인과 이에 따른 대처방안에 대하여 알아보고자 하였다. 본 연구를 위하여 전국음악치료사협회의 음악치료사를 대상으로 설문조사를 실시하였고 총 86명이 참여하였다. 결측 설문을 제외한 총 81부를 최종 분석하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 음악치료사의 임상불안은 관계불안, 연주불안, 수행불안 순으로 나타났다. 관계불안에서는 내담자의 비협조적 반응과 태도로 나타났고 연주불안에서는 즉흥적 음악 제공, 그리고 수행불안에서는 기관담당자의 세션 참관으로 인한 불안으로 나타났다. 둘째, 음악치료 대상자에 따른 임상불안은 아동세션과 성인세션을 진행하는 치료사의 경우 관계불안 점수가 가장 높게 나타났고 아동과 성인세션을 모두 진행하는 치료사의 경우 연주불안 점수가 가장 높게 나타났다. 치료 대상자에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않기 때문에 음악치료사들은 치료 대상자에 따라 임상불안 정도에는 차이가 없는 것으로 보여 졌다. 셋째, 임상경력에 따른 임상불안의 요인은 5년 미만의 경우 연주불안의 점수가 높게 나타났고 5년 이상은 관계불안 점수가 높게 나타났다. 임상경력에 따른 임상불안은 통계적으로 유의한 차이를 보이기 때문에 음악치료사들은 임상경력에 따라 불안의 정도가 다르게 나타나는 것으로 보여 졌다. 넷째, 임상불안 대처방안의 결과로는 수행불안에 대한 대처방안은 불안함에 대하여 생각하기, 관계불안에 대한 대처방안은 내담자의 행동수정 요구하기, 연주불안에 대한 대처방안은 세션 시작 전 가사 외우기로 나타났다. 임상불안의 대처방안 중에서 자신의 불안함에 대하여 생각하는 것이 가장 높은 점수로 나타났다. 본 연구는 음악치료사의 임상불안의 원인을 찾고 대처방안이 무엇인지에 대하여 음악치료사들의 현재의 경험을 바탕으로 살펴보았다는데 의의가 있다. 본 연구의 결과는 예비음악치료사들과 음악치료사들간에 서로 소통하며 자기 성찰과 치료사로써 뿐만 아니라 개인으로 성장할 수 있는 도구가 될 것을 기대한다
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교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
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