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과학관 전시물과 교육프로그램 분석 및 활용 방안

Title
과학관 전시물과 교육프로그램 분석 및 활용 방안
Other Titles
Analysis of Science Museum Exhibit and Educational program for Development of applicational strategies : The case of National Daegu Science Museum
Authors
이민선
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최경희
Abstract
과학관은 과거에서부터 시작된 과학기술의 발전과정을 보여주는 역사적 발자취이며 미래의 과학기술이 나아가야 할 비전을 제시해 주는 기관으로서 현재의 과학기술 사회를 살아가고 있는 사람들에게 과학 지식과 과학 관련 볼거리를 제공해주며, 과학과 기술과 사회와의 관계를 인식시켜주는 온 국민의 올바른 과학 문화 형성을 위한 교육의 장이다. 본 연구의 목적은 2011년 개관 예정인 국립대구과학관을 사례로 전시물과 교육프로그램의 내용을 조사·분석함으로써 현재의 과학과 교육 과정과 연계가 잘 되어 있는지 살펴보고자 한다. 또한 과학관 교육프로그램의 특징을 알아보고, 교육프로그램이 전시물과 관련된 부분을 찾아 이를 통해 국립대구과학관의 전시물 과 교육프로그램을 학교에서 과학 교과의 교수-학습을 하는 데 있어서 적극적으로 활용할 수 있도록 하는 것이다. 본 연구는 문헌조사와 선행연구 분석 및 정보통신매체(Internet)를 통해 수집한 정보를 분석하였다. 기존의 과학관과 관련된 여러 논문들과 교육과학기술부의 정책연구 보고서들을 참고로 하여 자료를 수집하고, 국립대구과학관의 운영프로그램과 홈페이지의 정보를 통하여 연구를 진행하였다. 국립대구과학관은 '자연과 사람, 과학기술과 사회와의 관계성 이해를 통해 남녀노소 모두가 과학 문화를 감정으로, 감각으로, 활동으로 즐기며 내일의 과학 문화를 생산하자'는 목적으로 2011년 설립되어질 국내 최초의 한국형 산업과학기술관이다. 국립대구과학관은 IT, 한의학, 섬유, 광학 등과 같은 지역 중점 산업과 과학기술이 적극 반영되어 영남지역을 대표하는 과학관으로 자리 잡게 될 것이다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 국립대구과학관의 상설전시관 1, 2의 환경누리, 자연과 사람, 나도 과학자, 에너지누리, 산업 속 과학기술, 생활 속 과학기술 전시관에 전시된 총 205개의 전시물을 분석해 본 결과, 교육 과정과 많은 관련이 되어 있었다. 전시관의 주제 별로 차이가 있지만 전체적으로 가장 많이 관련된 교과는 물리다. 다음으로는 지구과학 교과가 많이 관련되어 있었고, 생물 교과도 생태계와 관련된 내용이 전시물과 많이 연관되어 있었다. 가장 적게 관련되어 있는 교과는 화학이었다. 또한 전시물 중에는 과학기술의 발전에 대한 긍정적인 면만 소개되어 있는 것이 아니라, 그에 따라 나타나는 지구 온난화 현상이나 무분별한 에너지 사용으로 인한 에너지 고갈 문제 등 사회적으로 이슈가 되는 내용들도 많이 다루고 있었다. 즉, 학생들이나 일반 관람객들이 과학기술 발전에 대해 무조건적 수용이 아닌 비판적으로 수용할 수 있도록 전시물이 구성되어 있었다. 국립대구과학관의 교육프로그램은 대부분이 전시물과 연관되어 전시물 관람을 수반하는 프로그램으로 구성되어 있었다. 프로그램의 종류도 다양했는데, 학생들을 대상으로 하여 단체 관람을 위한 자기주도관람을 위한 활동지부터 과학을 좋아하고 잘하는 우수 집단을 위한 프로그램까지 다양한 프로그램이 있었다. 이에 더불어 장애인이나 노인들, 지역 공부방 학생들과 같은 소외계층을 위한 프로그램도 개발되어 있었으며, 과학관 현장학습을 위해 학생들을 인솔하는 교사들을 위한 교사연수 프로그램도 있었다. 국립대구과학관의 전시물과 교육프로그램의 구성을 알아보고 현재 교육 과정과의 관련성을 분석한 본 연구의 결과는 교사들이 과학관의 전시관 관람과 교육프로그램을 과학 교과의 교수-학습에 적극적으로 활용할 수 있는데 기초 자료로 제공될 수 있을 것이며, 2009 개정 교육 과정에서 강조 되고 있는 창의적 체험활동의 효율적인 운영에 일조할 수 있을 것이다. 또한 과학관을 활용하는 수업을 통하여 초, 중등 과학 수업의 질도 높일 수 있으며 학생들의 과학에 대한 관심과 흥미를 높여 주어 최근 문제가 되고 있는 이공계 기피 현상까지도 해소할 수 있을 것으로 기대된다.;Science museum shows the progress of science technology and its historical footsteps providing a vision of future science technology to the people living in the present society of science technology by offering them to scientific knowledge and science-related information. It is also a field of education which helps people to recognize the relationship of the society and science technology, which informs science-culture of all people. The purpose of this study is to research and analyze the relevance between the science curriculum and the exhibits and educational programs of Daegu National Science Museum which will be opened in 2011. This study also searched the educational features of Science Museum's education programs as well as the relationship between the programs and the exhibits so that it can be actively used for science classes among schools. This study collected and analyzed information from previous studies, Internet and by literature research. Data was collected from articles related to science exhibitions, policy reports from the ministry of education, and from the homepage web site and the administration program of National Daegu Science Museum. Daegu National Science Museum will be the first Korean Industrial Science and Technology Museum founded in 2011 with the purpose of 󰡐nature and human, nurturing science-culture by understanding the relationship between science technology and society and enjoying science-culture through emotions, senses, activities󰡑. Daegu National Science Museum will be the leading museum in the YoungNam province by applying the region's main industrial areas which are IT, oriental medicine, textile, optical science. The results of this study are as follows. By analysing 205 exhibits displayed in Daegu National Science Museum's permanent exhibition hall 1 and 2, they were generally related to the curriculum, except the exhibits related to the field of oriental medicine and textile. Although there were difference between the themes of each halls, the most related subject was Physics, following by Earth science and Biology which deals with the ecosystem. The least related subject was chemistry. Among the exhibits, it did not only represent the positive effects of advanced science technology but also the upcoming serious problems we are facing, such as global warming and energy depletion due to indiscriminate use of energy. Thus, the program was constructed for the students and visitors to accept information of science technology with a critical point of view. Daegu National Science Museum's educational program was generally related with the exhibits and the program involved touring the exhibits. There are various programs such as 'activity sheet for self-directed viewing' for group viewing students, for science gifted group, for a neglected class include disabled or elderly peoples and teacher training program for guide a group of students. The result of this study will provide teacher with useful information that they can use the exhibition in the Science Museum and educational programs to teach science. This study will contribute to efficient operation of 'creative experience activitiy' that has been emphasized in the '2009 revision curriculum'. The class which using Science Museum can improve the quality of science class and draw student's interest. It will lead to some decrease in avoiding natural sciences of engineering.
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