View : 779 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor차영순-
dc.contributor.author박소현-
dc.creator박소현-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:12Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:12Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.otherOAK-000000060469-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/186058-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000060469-
dc.description.abstract현대는 언어나 문자에 의해 정보가 교류되는 시대를 지나 사진이나 영상에 의한 전달기능이 강화된 이미지의 시대이다. 대중매체를 통해 생산된 이미지들은 시각의 변화를 주도하고 있으며 사람들은 수많은 시각적 이미지를 접하면서 살아가고 있다. 이러한 사회․문화적 변화로 성인뿐만 아니라 학생들에게 자신이 살아가고 있는 사회와 환경에 대한 이해가 필요하게 되었다. 가상의 세계인 이미지의 홍수 속에서 살아가는 학생들에게 비판적으로 수용할 수 있는 안목을 형성해주어야 하며 이를 읽고 해석하고 재생산해내는 능력은 미술교육에서 소홀히 다룰 수 없는 부분이다. 학생들은 많은 정보량에 익숙해 있지만 창의적인 발상과 자신의 개성을 표현하는 데에는 어려움을 느끼고 있으므로 스스로 생각하는 힘을 기르고 확산적 사고를 통한 독창적인 아이디어의 생성에 대한 연습이 필요하다. 창의적 발상법인 마인드맵은 한 가지 아이디어에서 가지를 치는 방법으로 발산적 사고를 도우며, 시각적 사고를 확장시켜 나갈 수 있다. 다른 노트정리 기술과는 다르게 그림을 직접 그려 넣거나 색을 첨가하는 등의 시각적 도구를 활용한 방법으로 마인드 맵 자체가 드로잉의 의미가 있기 때문에 미술 수업에 활용될 수 있는 적절한 도구이다. 따라서 본 연구는 마인드맵을 활용한 미술수업을 초등학교 4학년에게 실시함으로써 학생들의 창의적 표현력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 것에 목적이 있다. 이를 위하여 창의적 발상법과 창의적 표현력에 대해 이론적 고찰을 한 후 실험연구를 진행하였다. 연구대상은 전남 고흥군 O초등학교 4학년 통제집단 28명, 실험집단 28명으로 총 56명이며 2010년 4월 12일부터 4월 23일 사이에 실험 수업이 진행되었다. 실험집단의 수업은 본 연구자가 제작한 마인드맵을 활용한 미술수업을 적용하여 6차시로 진행되었으며 통제집단은 일반적인 미술수업을 적용하여 5차시로 진행되었다. 평가는 수업 결과물인 표현작품을 대상으로 하여 로웬펠드(1993), 김춘일(1999)의 창의성 구성요소, 김성동(2001)의 초등학교 미술과 예시평가도구와 용재현(200 8)의 연구를 참고하여 제작한 창의적 표현력 평가도구로 본 연구자와 현직교사 2인을 포함한 총 3인이 평가하였다. 자료 분석 방법으로는 수집된 자료를 바탕으로 통계처리를 하였으며 통계는 SPSS(Statistical Package for Social Science) v.12.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 마인드맵을 활용한 미술수업을 적용한 결과, 주제표현 영역의 하위 요소인 융통성, 독창성, 재정의에서 모두 두 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 마인드맵을 활용한 미술수업을 적용한 결과, 표현방법 영역의 하위 요소인 유창성, 조직하는 능력, 재구성에서 모두 두 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 셋째, 마인드맵을 활용한 미술수업을 적용한 결과, 조형요소와 원리 영역의 하위 요소인 색과 형태를 종합하는 능력, 구도를 이루는 요소를 종합하는 능력에서 모두 두 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 넷째, 마인드맵을 활용한 미술수업을 적용한 결과, 표현재료와 용구 영역의 하위 요소인 독창성, 재정의에서 모두 두 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 결론적으로, 마인드맵을 활용한 미술수업이 학습자의 창의적 표현력에 긍정적인 영향을 미친다고 할 수 있다. 이처럼 본 연구는 마인드맵을 미술수업에 적용한 결과 창의적 표현력에 미치는 영향에 관하여 알아봄으로써 초등미술교육 현장에서 마인드맵의 활용 범위를 확장시키기 위한 발판을 만드는 데 의의를 갖는다.;We are living in an era of visual communication where we no longer exchange information through language and letters but through pictures and images. These images are generated by mass media and people are living their lives with numerous visual images. This change of social and cultural environment has demanded not only adults but also students to have deeper understanding of the society and the environment that they are living in. In the midst of living in flooding images that form an imaginative world, students need to be trained to build capacity for a critical perspective. Art education can not be overlooked for their ability to read, interpret and re-interpret such matters. Students are familiar with handling huge amount of information but not used to expressing their own individuality. Thus, practice is needed to create unique ideas by wide-ranged way of thinking. Mind-map, one of the creative ways of thinking, is a method that encourages to branch other ideas from one to help radiative way of thinking and extend visual way of thinking. Unlike other learning method such as note-taking, this method is suited to apply in art lessons as it uses visual tools like drawing and coloring. Therefore, this research has its purpose on evaluating the effects of mind-map method on 4th grade elementary school students' creative expression skills. Experiment was followed after a theological reflection on creative way of thinking and creative expression skills. 28 students in control group and 28 students in experimental group from 56 4th grade students from O elementary school at Jeon-nam Ko-heonggun were put into test lessons from 12th to 23rd of April in 2010. The experimental group's art lesson was held 6 times applying the mind-map method that the researcher has designed for the class and the control group received a normal art lesson for 4 times. For the evaluation of the lesson outcomes, the researcher and two other current teachers used creativity elements by Rorrenfiled in 1993 and Choon Il Kim in 1999 and a creative expression evaluation tool was produced referred to Sung Dong Kim's Elementary Art and adumbrative evaluation tool in 2001 together with Jae Hyun Yong's research in 2008. Statistical treatment was used for data analysis with selected database and SPSS(Statistical Package for Social Science) v.12.0 package was used for statistics analysis. The results of the research are as follows. First, the experimental group that applied the mind-map method showed meaningful difference statistically than the control group in the category of flexibility, originality and re-definition which are subordinate factors of subject expression. Second, the experimental group that applied the mind-map method showed meaningful difference statistically than the control group in the category of fluency, controlling ability and reconstruction which are subordinate factors of expression method. Third, the experimental group that applied the mind-map method showed meaningful difference statistically than the control group in the category of ability to integrate color and shape and ability to compose which are subordinate factors of formative element and principle. Fourth, the experimental group that applied the mind-map method showed meaningful difference statistically than the control group in the category of originality and re-definition which are subordinate factors of expression materials and tools. In conclusion, art lesson that applied the mind-map method had a positive effect on learner's creative expression skills. By applying mind-map method to art lessons and demonstrating the effect on creative expression skills, this research has its significance for being a stepping-stone for expanding the future use of mind-map method.-
dc.description.tableofcontentsⅠ.서론 1 A.연구의 필요성 및 목적 1 B.연구의 내용 및 방법 3 Ⅱ.이론적 배경 4 A.창의적 발상법 4 1.창의적 발상법의 개념 및 유형 4 2.마인드맵의 개념 및 특징 7 B.창의적 표현력 15 1.창의적 표현력의 개념 및 구성요소 15 2.초등학교 4학년의 창의적 표현력 19 3.창의적 표현력 향상을 위한 마인드 맵 활용의 교육적 의의 21 Ⅲ.연구방법 26 A.연구대상 및 절차 26 1.연구대상 26 2.연구절차 30 B.연구도구 31 1.수업도구 31 2.평가도구 43 C.자료 처리 및 분석 46 Ⅳ.연구결과 및 논의 48 A.연구결과 48 B.논의 57 Ⅴ.결론 60 참고문헌 62 부록 65 ABSTRACT 98-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent15643226 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title초등학교 4학년 미술수업에서 창의적 발상법이 창의적 표현력에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle마인드맵을 중심으로-
dc.title.translatedThe Effects of Art Class Using the Creative Thinking Method on Creative Expression of 4th grade elementary students: Focused on the Mind-Map-
dc.creator.othernamePark, So Hyun-
dc.format.pageix, 100 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 미술교육전공-
dc.date.awarded2010. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE