View : 39 Download: 0

과제의 복잡성이 한국어 어휘 습득에 미치는 영향

Title
과제의 복잡성이 한국어 어휘 습득에 미치는 영향
Other Titles
The effects of task complexity on vocabulary acquisition in Korean as a second language
Authors
채윤정
Issue Date
2010
Department/Major
국제대학원 한국학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Advisors
김영규
Abstract
본 연구는 구어 상호작용 과제 수행을 통해 한국어 어휘를 학습할 때 과제의 복잡성의 차이가 과제 수행 중에 발생하는 언어지식 에피소드(LRE)의 수와 어휘 습득 효과에 어떤 영향을 미치는지 알아보는 연구이다. 본 연구의 구성은 다음과 같다. Ⅰ장에서는 구어 상호작용을 통한 어휘 습득 연구와 과제 복잡성이 제2언어 산출 및 습득에 미치는 효과에 대한 연구의 흐름을 개관하였다. 그리고 한국어 교육에서 구어 상호작용을 통한 어휘 습득 연구가 많지 않다는 점과 과제가 한국어 습득에 미치는 영향에 대한 연구가 필요하다는 점을 들어 연구의 목적과 필요성을 기술하였다. Ⅱ장에서는 이론적 배경과 선행연구를 살펴보고 연구문제 및 연구가설을 도출하였다. 연구문제 1은 과제 복잡성의 차이가 과제 수행 중에 발생하는 LRE의 수에 어떤 차이를 가져오는지 알아보는 것이다. 선행연구의 결과에 비추어 과제 복잡성의 차이가 과제 수행 중 발생하는 LRE의 수에 아무런 영향을 미치지 않는다는 가설을 채택하였다. 연구문제 2는 과제 복잡성의 차이가 한국어 어휘 습득에 어떤 영향을 미치는지를 알아보는 것이다. 한국어 어휘 습득을 생산적 어휘 습득과 수용적 어휘 습득으로 나누고, 선행연구의 결과를 고려하여 과제 복잡성이 생산적 및 수용적 어휘 습득에 아무런 영향을 미치지 않을 것이라는 연구가설을 채택하였다. Ⅲ장에서는 연구 방법 및 절차에 대해서 기술하였다. 연구에 사용할 과제와 목표 어휘를 선정하고, 예비실험과 수정을 거쳐 본 과제와 연습용 과제 및 어휘 시험을 개발하였다. 중급인 연구 참여자 20명을 복잡한 과제 수행 집단과 단순한 과제 수행 집단으로 나누고, 각 집단의 참여자가 두 명씩 짝을 지어 과제를 수행하도록 하였다. 과제 수행이 끝난 직후에 즉시 사후시험을 실시하고 그로부터 1주일 후에 지연 사후시험을 실시하였다. 참여자들의 과제 수행 내용을 녹음, 전사하여 LRE의 발생을 분석하고 어휘 시험 점수를 통해 두 집단 간에 차이가 있는지 분석하였다. Ⅳ장에서는 연구 결과를 기술하였다. 연구 결과 첫째, 과제 복잡성의 차이에 따라 과제 수행 중에 발생하는 LRE의 수에는 차이가 없었다. 전체 LRE의 수는 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 없었고 LRE의 해결 비율도 유의미한 차이가 없었다. 그러나 기술통계 결과를 살펴보면 단순한 과제 수행 집단에서 LRE가 더 많이 발생했다는 것을 알 수 있었다. 특히 비 목표 어휘에 대한 LRE가 단순한 과제 수행 집단에서 2배 이상 많이 생산되었다. 그리고 단순한 과제 수행 집단이 복잡한 과제 수행 집단보다 바르게 해결된 LRE의 비율이 더 높았다. 둘째, 단순한 과제 수행이 한국어 어휘의 생산적 학습에 더 효과적이지만, 학습한 어휘의 유지에는 과제 복잡성의 차이에 따른 효과의 차이가 없었다. 생산 즉시 사후시험 결과 단순한 과제 수행 집단의 점수가 복잡한 과제 수행 집단의 점수보다 유의미하게 높았다. 지연 사후시험에서는 두 집단 점수 사이에 유의미한 차이가 없었다. 그러나 기술통계 결과 지연 사후시험에서도 단순한 과제 수행 집단의 점수가 더 높았던 것을 알 수 있다. 셋째, 과제 복잡성은 한국어 어휘의 수용적 학습에 영향을 미치지 않았다. 즉시 사후시험 및 지연 사후시험 결과 두 집단의 점수 사이에 유의미한 차이가 없었다. 그러나 기술통계 결과 즉시 및 지연 사후시험에서 단순한 과제 수행 집단이 더 높은 점수를 받은 것으로 드러났다. Ⅴ장에서는 연구 결과를 요약하고 본 연구의 제한점 및 본 연구가 한국어 교육에 시사하는 바를 기술하였다. 본 연구는 첫째, 한국어 교육에서 구어 상호작용을 통한 어휘 습득의 효과를 검증한 연구로써 의미가 있다. 다양한 시각에서 한국어 어휘 습득 연구 및 교수가 이루어지는 데에 일조하였다고 할 수 있다. 둘째, 한국어 교육에서 과제의 인지적 복잡성의 영향을 검증하고자 했다는 점에서 의의를 갖는다. 한국어 교육 현장에서 다양한 말하기 과제가 사용되고 있다는 것을 고려할 때 과제가 한국어 습득에 미치는 영향을 체계적으로 연구할 필요성이 있음을 제기하였다. 이후의 연구에서 과제의 복잡성이 학습자들 간의 상호작용과 한국어 습득에 어떤 영향을 미치는지를 살펴봄으로써 교육 현장에서 사용될 과제 선정 및 개발에 도움이 될 것을 기대한다. ;This study explores the effects of task complexity on the occurrence of Language-Related Episodes(LREs) and vocabulary acquisition in task-based learner-learner interaction. Chapter Ⅰ explains the purpose and necessity of this study. There have been a line of previous researches on the vocabulary acquisition through task-based learner-learner interaction and the effects of tasks on second language acquisition. However, no sufficient researches which use Korean as a target language have been done. Chapter Ⅱ reviews theoretical background and previous researches. The first part of the chapter looks through the theoretical background and previous researches which examine (a) the effects of learner interaction on the vocabulary acquisition, (b) the effects of task complexity on learner production, and (c) the effects of task complexity on second language acquisition. Secondly, two research questions are raised: (a) how task complexity affects the occurrence of LREs when participants perform the tasks, and (b) how task complexity affects productive and receptive vocabulary acquisition. Research hypotheses followed from the research questions: task complexity affects neither on the occurrence of LREs nor the productive and receptive vocabulary acquisition. Chapter Ⅲ describes research methodology and procedure. The research procedure consists of three phases: (a) to develop the tasks and tests for the experiment, (b) to conduct the experiment, and (c) to analyze the collected data from the task performances and tests. First, the tasks and tests are developed. In this study, a picture description task and Vocabulary Knowledge Scales(VKS) are used. Target words were selected from the words which was supposed to be used to complete the task. Vocabulary knowledge scales(VKS) were developed for immediate and delayed posttest. A pilot test has been conducted before the experiment. Second, 20 intermediate-level of participants have performed the task and taken VKS. Participants were divided into two groups―simple task group and complex task group―randomly and performed the tasks in pairs. The simple group were given ordered pictures; non-ordered pictures are given for the complex group. Those task performances are recorded for data analysis. Participants have taken the posttest immediately after completing the treatment task and the delayed posttest one week after. The result of the research are discussed in Chapter Ⅳ. First, task complexity has no effects on the occurrence of LREs. The number of LREs occurred in each group are not significantly different. The resolution of LREs shows no significant differences, either. However, descriptive statistics indicates that LREs were produced more by the participants in the simple group than by those in the complex group. The simple group produced LREs of non-target vocabularies twice as much as the second group did. Second, task complexity affects the productive acquisition of Korean vocabulary. The simple task group outperformed the complex task group on the immediate posttest. However, in the delayed posttest, no significant differences are found between the two groups, although the simple group's score is higher than that of the complex group according to descriptive statistics. It means that task complexity has no effects on the recall of the productive vocabulary knowledge. Finally, no effects of task complexity on receptive vocabulary acquisition are observed. No significant differences were found between the scores of the two groups on the immediate and delayed posttest. Again, descriptive statistics shows that the simple group did better on the two posttests. Chapter Ⅴ summarizes the results and states the implications for teaching Korean as a second language. This study is the first one which has tried to examine the effects of task complexity on oral vocabulary acquisition in the field of teaching Korean as a second language. It has not only contributed to conducting researches for Korean vocabulary acquisition through learner-learner interaction but also proposed the necessity of investigating the effects of tasks on acquisition of Korean as a second language. It is more important when considering that tasks are frequently used in classrooms and textbooks. Investigating the effects of tasks could contribute to selecting and developing materials for teaching Korean as a second language.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
국제대학원 > 한국학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE