View : 608 Download: 0

체육수업에서의 오이리트미 적용 가능성 탐색

Title
체육수업에서의 오이리트미 적용 가능성 탐색
Other Titles
Exploratory study on the application of Eurythmy in physical education class
Authors
김은혜
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경숙
Abstract
본 연구는 오이리트미의 교육적 가치를 재조명하여 체육수업에 적용할 수 있는 가능성을 찾아보고, 이를 바탕으로 실제 수업 현장에서 활용할 수 있는 프로그램을 구성하여 제시하는데 목적이 있다. 문헌연구를 통해 슈타이너와 발도르프 교육에 대해 이해하고 오이리트미의 개념과 의미, 구성요소, 교육적 가치 등을 살펴보고 이를 바탕으로 실제 수업 현장에서 활용 되어 질 수 있는 프로그램을 구성하였으며, 면담을 통하여 슈타이너 또는 발도르프 관련 교육에 참여한 경험이 있는 현직체육교사 3인과 발도르프학교 교사 2인의 의견을 수렴․분석하였다. 이상의 연구 방법과 절차를 통하여 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 프로그램은 문헌연구를 바탕으로 제7차 개정 교육과정에서 중학교 1학년 체육교과영역에서 표현활동 단원을 중심으로 접근을 시도해 보았다. 표현활동 단원은 창작표현으로 신체활동에 나타나는 심미 표현의 특성과 유형을 이해하고, 다양한 표현 방법을 습득하여 창작 및 발표하고, 자신 및 타인의 작품을 감상하면서 심미적 태도의 개념을 이해하고 실천하는 단원으로 먼저, 오이리트미에 대해 이해하고 오이리트미를 통한 심미표현의 창작원리 → 창작 → 발표 → 감상 등 총 7차시로 프로그램을 구성하였다. 둘째, 본 연구에서 제시한 오이리트미를 활용한 체육수업프로그램의 적용 가능성에 대하여 조사한 결과 슈타이너 또는 발도르프 관련 교육에 참여한 경험이 있는 현직체육교사 3인과 발도르프학교 교사 1인은 적용 가능성에 대해 긍정적인 견해와 표현활동의 적합하다고 하였으며, 발도르프학교 교사 1인은 오이리트미의 원리와 의미를 잘 알지 못하는 체육교사들이 교육했을 경우, 교육적 효과를 가질 수 없다는 측면에서 불가능하다는 의견을 제시하였다. 셋째, 프로그램의 내용과 구성에 대해 예술 활동과 학문 활동의 통합된 교육내용 구성으로 학생들의 사고력이 활발히 이루어질 수 있는 면에서 긍정적이고 프로그램의 활용 시 학생들에게 협동심과 정서적인 측면에서 학생들에 긍정적인 효과를 나타낼 수 있다고 보았으며, 지속적인 연습을 통해 집중력과 의지력을 기르는데 도움이 되며, 더 나아가 언어와 음악의 예술성을 체험할 수 있다는 의견이 있었다. 넷째, 본 프로그램의 실제 수업 현장에서의 활용 가능성에 대해서는 약간의 수정 및 보완 작업을 거친다면 실제 현장에서 활용되어질 수 있으리라 보았다. 다섯째, 본 프로그램의 개선점 및 보완점에 대해 교사들은 프로그램의 운영시간을 늘리고, 흥미로운 주제를 활용하여 무관심을 보일 수 있는 학생들이 적극적으로 참여하게 유도하며, 다양한 소재와 소재에 따른 수업 환경의 조성해야한다고 제안하였다. 이와 같은 결과를 통하여, 오이리트미를 활용한 수업프로그램을 일반학교 교사들과 발도르프학교의 교사들이 우리나라의 교육실정에 맞게 재구성하고 재해석하여 프로그램의 개발과 구체화를 위한 단계적인 연구가 체계적으로 이루어진다면 향후 오이리트미 교육적 효과를 극대화 시킬 것이라고 사료된다.;In this study, the educational value of Eurythmy is shed the new light for identifying a possibility that Physical education classes could be applied. Based on this, it is aimed to consist of programs that could be utilized in the field on the spot. In Eurythmy teaching program, Steiner or Waldorf education through literature review is discussed. The concept and meanings, components, and the educational value of Eurythmy are mentioned. Accordingly, it consisted of programs that could be utilized in the real field. Through interviews, the opinions are accepted that three of current physical education teachers who had an experience that participated in Steiner or Waldorf education and two Waldorf school teachers. Through methods and procedures of the study, the following results are obtained. First, on the basis of the documentary study, Eurythmy teaching program attempts to concentrate on expression at a middle school physical education activity in the 7th revised educational curriculum. The expression activities and the type of aesthetic expression appear in the learning of physical activities. The work of creation and announcement finds the expressive method which is various and appreciates the understandings. The learning about the Eurythmy and a program with the total seven at the time of creation principls, creation, announcement, and sentiment of the aesthetic expression leads to the Eurythmy. Second, in this study of proposed Eurythmy physical education program about Feasibility Physical Education, Steiner and Waldorf who have experience in education in the current three of physical education teachers and Waldorf school teacher had a positive outlook about the possibility. Appropriate activities in the area of physical education activities that the opinion is expressed. A teacher of Waldorf School suggests that it is impossible to have the educational benefit if students were educated by a PE teacher who is ignorant of the principle and meaning of Eurythmy. Third, Program details and organization are considered to represent students the positive results in terms of their cooperations and emotions when they take the arts activities and academics for the integrated education. Through a continuous practice, it is critical to cultivate concentration and willpower. Furthermore, it is also suggested that the experience of language and the artistry of the music could be learned. Fourth, in terms of utilizing this program in the field, there should be some minor modifications and supplements, so it is applied on the spot. Fifth, in order to improve and supplement this program, teachers should expand the length of the time. In addition, utilizing an interest topic helps the indifferent students actively participate and they also propose a variety of teaching materials and the improvement of the environment. In conclusion, the educational effect of Eurythmy will be maximized if the teaching programs that use Eurythmy are modified to suit a Korean education. Furthermore, regular school teachers and Waldorf school teacher should develop and refine a systematic study.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE