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사회계층에 따른 부모의 여가인식, 여가동기, 여가태도가 중학생 자녀의 여가인식 형성에 미치는 영향

Title
사회계층에 따른 부모의 여가인식, 여가동기, 여가태도가 중학생 자녀의 여가인식 형성에 미치는 영향
Other Titles
The study of leisure awareness, leisure motivation, and leisure attitude of the parents from different social stratum and its influence to their children's development in leisure awareness
Authors
김수현
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
원형중
Abstract
본 연구는 사회계층에 따른 부모와 자녀의 여가관과 여가활동의 계층적 차이를 규명하고 자녀의 여가인식 형성에 미치는 영향을 알아보았다. 이를 통하여 자녀의 여가관이 성인기까지 올바르게 지속되는 데 부모는 여가초기모델로서의 중요성을 인지시키고 부모는 자녀의 여가인식과 활동에 있어 여가 문화 형성의 질적, 양적 향상을 도모하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 2010년 서울지역 중학교 4곳을 방문하여 500부의 설문지를 배포한 후, 중학생 248명, 그의 부모 248명을 대상으로 총 496부의 설문지를 최종분석에 사용하였다. 본 연구에서는 사회계층에 따른 부모의 여가인식, 여가동기, 여가태도, 여가활동이 자녀의 여가인식과 여가활동에 미치는 영향 관계를 알아보기 위해 ‘여가인식’, ‘여가동기’, ‘여가태도’ 척도를 이용하였으며, 자료 분석을 위한 주요 통계기법은 요인분석, 빈도분석, 카이검증, 교차분석, 일원변량분석, 회귀분석을 실시하였다. 위와 같은 연구방법과 절차를 통하여 얻은 결과를 종합해 보면 다음과 같다. 첫째, 사회계층에 따른 부모의 여가 인식, 여가동기, 여가태도에는 부분적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 보다 자세한 분석을 위해 사후비교 분석결과 여가인식의 상층과 중층 간의 건강유지, 자기실현, 가족지향 세 요인은 계층적 차이를 보였으며 상층과 하층, 중층과 하층간의 차이는 없었다. 여가동기에서는 사회적, 휴식적 요인이 계층에 따라 유의한 차이를 보였고 이 또한 사후비교 분석결과 휴식적 요인에서 중층과 하층간의 차이를 알 수 있었다. 사회적 요인에서는 상층과 중층, 중층과 하층간의 차이가 나타났으며 중층집단이 상층집단보다 사회적요인의 여가동기가 높다는 결과를 보였다. 여가태도는 인지적, 정서적 요인에 유의함을 나타났으며 상층과 중층간의 인지적 요인의 유의함과 상층과 중층, 중층과 하층, 상층과 하층 간 정서적 요인의 유의함을 나타냈다. 마지막으로 사회계층별 부모의 여가활동에도 차이를 보였으며, 세 개의 계층집단모두 현재하고 있는 활동은 스포츠 활동이었다. 상층집단의 경우 관람활동, 취미․교양활동, 학습활동, 기타활동, 사교 활동 순으로, 중층은 취미교양활동, 학습활동, 사교활동, 관람활동, 기타활동 순으로 여가활동을 하며 하층집단은 관람활동, 취미활동, 기타활동, 사교활동 순으로 나타났다. 또한 사회계층별 부모가 선호하는 여가활동을 분석한 결과 상층집단은 취미교양활동, 스포츠 활동, 관람활동, 학습활동, 사교활동, 기타활동 순으로 응답하였으며 중층집단은 스포츠 활동, 관람활동, 취미교양활동, 사교활동을 원한다고 답하였다. 하층집단은 관람활동, 스포츠 활동, 사교활동, 학습활동, 오락 활동 순으로 여가활동을 원하는 것으로 나타났다. 둘째, 사회계층별 학생의 여가인식과 활동의 차이를 분석한 결과 사회계층별 학생의 여가인식 요인에 부분적으로 유의함이 나타났다. 유의함이 나타난 요인은 건강유지와 자기실현으로 사후분석 결과 건강유지는 중층과 하층, 하층과 상층에 각각 차이를 보였으며 자기실현의 경우 상층과 중충, 상층과 하층, 중층과 상층에 따른 차이를 나타냈다. 사회계층에 따른 자녀의 여가활동을 분석한 결과 상층집단의 자녀들은 학습활동, 스포츠 활동, 오락․관람․사교활동, 휴식활동 순으로 여가생활을 하고 있으며 중층집단의 자녀는 관람활동, 스포츠 활동, 학습활동, 오락 활동, 취미교양․사교활동 순으로 나타났다. 하층 집단의 자녀는 관람활동, 오락․취미교양, 학습활동, 스포츠․사교활동, 휴식활동의 여가활동을 하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 사회계층별 부모가 자녀에게 권장하는 여가활동과 자녀가 선호하는 여가활동의 차이에서는 상층, 중층, 하층의 모든 계층에서 부모는 자녀에게 스포츠 활동을 권장한 반면에 모든 계층의 자녀들은 취미교양활동을 선호하였다. 상층의 부모는 취미교양활동, 사교활동 순으로 나타났으며, 자녀의 경우 오락 활동, 스포츠 활동, 학습활동․사교활동, 관람활동 순으로 응답하였다. 중층의 부모는 취미교양활동, 사교활동, 관람활동, 학습활동을 자녀에게 원했으며 자녀는 스포츠 활동, 사교 활동, 오락․관람활동을 선호하였다. 하층의 부모는 사교활동, 관람활동, 취미교양활동, 학습활동으로 응답한 반면에 자녀는 스포츠 활동, 관람활동, 오락 활동, 학습․사교활동, 휴식활동 순으로 응답하였다. 또한 부모가 권장하는 여가활동에 대해 모든 계층의 부모들은 오락 활동과 휴식활동을 권장하지 않는다고 하였다. 이에 따른 상층의 자녀들은 휴식활동, 중층의 자녀들은 휴식활동과 학습활동은 선호하지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 부모의 여가인식, 여가동기, 여가태도가 자녀의 여가인식에 미치는 영향관계를 알아보았으며 부모의 여가인식의 건강유지, 자기실현, 가족활동요인과 여가동기의 사회적요인, 여가태도의 정서적 요인이 자녀의 여가인식 형성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구를 종합해 본 결과, 사회계층에 따른 부모의 여가관과 여가활동과 자녀의 여가인식, 여가활동의 계층적 차이를 발견하였으며, 부모의 여가관은 자녀의 여가인식 형성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 부모는 현재 자신이 하고 있는 활동이나 선호하는 여가활동을 자녀에게 권장하고 있었으며 자녀의 활동 유형 선호와는 차이를 보였다. 부모의 여가의인식과 태도는 과거보다 성숙되고 발전된 면모를 보이며 활동적이고 적극적인 여가활동을 하는 반면에 자녀는 학업과 과외활동으로 인해 현재 단조롭고 소극적인 여가활동하고 있지만, 여가에 대한 인식과 선호하는 활동의 결과를 볼 때 적극적이고 자기 개발적인 활동을 원하는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 부모는 계층적 요인이 주는 여가관과 활동에 대해 인지하고 자신의 여가를 되돌아보며, 자녀의 여가에 대한 생각과 욕구에 관심을 가지고 적극적인 자세로 자녀의 올바른 여가관을 형성하는데 노력해야 할 것이다.;This study focused on close inquiry of the parent and children's leisure view points and activities among different social stratum and the effect it has on the development of children's leisure awareness. The objective of the study is to elevate the qualitative and quantitative aspects of proper leisure education system along with providing evidence and support to emphasize the importance of parents, who are the fundamental role model for their children in development of leisure awareness and leisure activity. For this research, subjects were randomized to students and their parents in four different junior high schools in Seoul. Survey questionnaire were used to 250 junior high school students and 250 of their parents. 4 surveys were omitted for inappropriate answering and final 248 of students and 248 of their parents survey were used for analysis. The following is the outcome of the analysis. First, parent's leisure awareness, leisure motivation, leisure attitude, and leisure activity showed notable difference according to their social stratum. Under the leisure awareness category, self-accomplishment factor showed significant difference between the social stratums. The discrepancy between the high and the middle social stratum group regarding the health management, self accomplishment, and family orientation factors were notable, while the high and the low, middle and the low social stratum group's discrepancy was not. In leisure motivation category, difference in social and relaxation factor were notable between the high, middle and the low social stratum. Social category showed difference between the high and the middle, middle and the low social stratum along with explanation of the middle social stratum group being more motivated by the social factor than the higher social stratum. In leisure attitude category, emotional factor was the only factor with difference among all three social stratum. When post analyzed, the high and the middle social stratum difference were found to be influenced by the awareness factor. Leisure activity among the parents were different according to the social stratum. Sports activity was the most participated leisure activity from all three stratum groups. For high social stratum group, sports activity was followed by viewing activity, hobby and cultural arts, learning activity, and social interaction. In middle social stratum, hobby and cultural arts, learning activity, social interaction, and viewing activity was followed in order. In low social stratum, viewing activity, hobby, and social interaction was distinct. In analyzing the desired leisure activity of the parents, the high social stratum group preferred hobby and cultural arts, sports activity, viewing activity, learning activity, and social interaction in order. The middle social stratum group showed desire in sports activity, viewing activity, hobby and cultural arts, and social interaction, when in the low social stratum group viewing activity was preferred the most followed by sports activity, social interaction, learning activity, and recreation. Second, analysis of the difference in student's leisure awareness and leisure activity according to the three social stratum has been studied. Health management and self accomplishment factors regarding leisure awareness were notable. Post -analysis indicates health management factor showing discrepancy between the middle and the low, low and the high social stratum while self accomplishment factor seem to be different in the high and the middle, high and the low social stratum. Results in analysing the leisure activity of children in all three social stratum, the high social stratum group answered sports activity as number one followed by recreational activity, viewing activity, social interaction, other activities, hobby and cultural arts. In the middle social stratum group, hobby was the number one activity followed by social interaction, learning activity, and recreational activity in order. In the low social stratum group viewing activity was ranked the highest with recreational activity, hobby, learning activity, sports activity, social interaction, and other activities. Third, comparison has been made between leisure activities the parents encouraged their children to participate in and the leisure activities the children actually preferred. In all three social stratum, sports activity was the most encourage leisure activity by the parents. However, among the children irrelevant to the social stratum, hobby and cultural arts activity was most preferred. In high social stratum group, parents preferred hobby and cultural arts, social interaction after sports activity, while their children next to hobby and cultural activity, preferred recreation activity, sports activity, learning and social activity, and viewing activity the last. In middle social stratum group, parents answered hobby and cultural arts activity, social interaction, viewing activity, and learning activity the last, while the children preferred sports activity, social interaction, recreation activity, and viewing activity the last. After sports activity, the parents in the low social stratum group encouraged the children to participate in social interaction, viewing activity, hobby and cultural arts followed by learning activity. The children of the low social stratum preferred sports activity, viewing activity, recreation activity, learning and social interaction, followed by relaxation. It is noteworthy that parents from all three social stratum does not encourage their children in recreation activity nor relaxation as leisure activity. Also children in high social stratum does not have interest in relaxation, while children in middle social stratum also showed no interest in relaxation along with learning activity. Fourth, examination on the parent's leisure awareness, leisure motivation, and leisure attitude in each level of social stratum and the relationship of the effect it has on the children's leisure awareness has been explored. Overall, factors such as health care, self-attainment, and family activity in the parent's leisure awareness category, social factor in leisure motivation category, along with emotional factor in leisure attitude category did have an influence on the development of leisure awareness in their children. In conclusion, difference between the parent's leisure view points and leisure activity and the children's leisure awareness and leisure activity according to the social stratum were discovered, along with the fact that the parents leisure view point did have an effect on the development of the children's leisure awareness. The parents currents leisure activity or their preference were encouraged to their children while the difference in the parent's and the children's preferred form of activity existed. The parent's leisure awareness and attitude were matured and developed compared to the past and participated in active and positive activity. On the other hand due to the load of academic study, currently the children were participating in simple and passive activity. But looking at the leisure awareness and the preferred activity of the children, they were looking forward to more active and developmental activity. As concluded from above, the parent's realization of the leisure view point and leisure activity according to the social stratum is an absolute factor to be looked over at while parent's concern and interest in their children's leisure awareness and desire plays an important role in the children's development of leisure view points.
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