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체육교사의 의사소통에 따른 여자고등학생의 체육수업만족도

Title
체육교사의 의사소통에 따른 여자고등학생의 체육수업만족도
Other Titles
Level of Satisfaction in Physical Education of Female High School Students According to Methods of Communication Used by Physical Education Teachers
Authors
박서진
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경숙
Abstract
본 연구는 체육교사 의사소통 유형에 대한 여자 고등학생의 지각과 체육수업 만족도에 대해 파악하여 체육교사의 의사소통 유형이 체육수업 만족도에 어떤 영향을 주는지를 알아보고, 체육수업의 효율적인 목표달성에 가장 바람직한 체육교사의 의사소통 유형이 무엇인가를 규명하는데 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 서울시에 위치하고 있는 고등학교 7개교에서 무작위로 추출된 653명의 여자 고등학생들을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 이중 불성실하게 설문지를 수행하였거나 답변이 누락, 이중 기입된 설문지 13부를 제외하고 실제 분석에 사용된 자료는 총 640부였다. 체육 교사의 의사소통 유형을 알아보기 위해 강재원(1995)이 제작한 설문지를 사용하였는데, 교사의 의사소통유형을 경청태도와 의사전달태도로 각각 나눈 분류 방식에 따라 의사소통 유형을 4가지로 분류하였다. 또한 학생들의 체육수업 만족도를 알아보기 위해 박세영(1993)이 제작한 수업 만족도 검사를 사용하였고, 수업 만족도를 내용별로 4가지로 구분하여 조사하였다. 자료 분석에는 의사소통 유형의 빈도와 수업 만족도에 대한 평균과 표준편차를 산출하였고, 학년에 따라 교사 의사소통 유형을 지각하는데 있어서 빈도에 차이가 있는지 알아보기 위해 4가지 유형에 대해 X2-test 검증을 실시하였다. 학년에 따라 수업만족도에 차이가 있는지 알아보기 위해 4가지 수업만족도 내용별로 t-검증(t-test)을 실시하였고, 교사의 의사소통 유형에 대한 지각이 수업만족도에 어떻게 영향을 주는지 파악하기 위해 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 이상과 같은 연구과정을 통해 얻어진 연구결과를 토대로 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 여자 고등학생들은 체육교사가 비수용 명령 유형(54.4%)의 의사소통 유형을 가장 많이 사용하는 것으로 지각하였으며, 그 다음으로 수용 촉구 유형(22.5%), 수용 명령 유형(14.5%), 비수용 촉구 유형(8.6%)의 순서로 나타났다. 이러한 결과는 본 연구 대상인 여자 고등학생들이 체육교사의 의사소통에 대하여 학생들의 의견을 수용하려 하지 않으면서 교사의 의사를 강요하려는 일방적인 방식을 사용한다고 지각하는 경우가 더 많다는 것을 보여준다. 둘째, 체육교사의 의사소통 유형에 대한 여자 고등학생의 지각이 학년별로 차이가 나는지 살펴보면, 1학년 학생에 비해 2학년 학생이 수용 촉구, 수용 명령, 비수용 명령 유형으로 지각하는 빈도가 유의미하게 더 높았다. 이는 체육교사가 일방적이고 강요적인 의사소통 방식을 사용한다는 지각 뿐만 아니라 수용적이고 자율적인 의사소통 방식을 사용한다고 지각하는 경우도 증가한 것으로, 여자 고등학생들이 체육교사와 긍정적인 쌍방적 의사소통을 주고받고 있다는 점을 알 수 있으며 이러한 방식의 상호작용을 보다 촉진하는 것이 필요하다. 셋째, 여자 고등학생의 체육수업 만족도를 조사한 결과, 교수행동만족, 체육환경만족, 체육성적만족, 운동능력 만족도에서 모두 평균점수가 3점(‘보통이다’) 미만이었다. 이는 체육수업에 대한 만족감이 보통보다 다소 낮은 수준이며, 체육교사가 수업에 대한 만족도를 보다 높일 수 있도록 수업을 운영할 필요가 있음을 보여준다. 넷째, 체육수업의 만족도에서 여자 고등학생들이 학년별로 차이가 나는지 살펴보면, 교수행동만족, 체육환경만족, 운동능력만족에서 모두 1학년에 비해 2학년이 만족도가 유의미하게 낮았고, 체육성적만족에서는 학년별 차이가 나타나지 않았다. 1학년 학생들에 비해 2학년 학생들은 교사의 교수행동과 체육환경 및 자신의 운동능력에 대한 만족도가 저조하므로, 체육수업에 대한 전반적인 만족도도 저하되는 것으로 보인다. 또한 체육성적에 대한 만족도가 학년에 따라 차이가 없었지만, 평균점수가 3점 이하로 ‘보통’ 정도의 만족도에 미치지 못하므로 1,2학년 여자 고등학생들 모두 체육성적에 대해 만족하지 못한다고 볼 수 있다. 여자 고등학생들은 1학년에 비해 2학년이 되면서 체육수업에 대한 만족도가 저하되는 경향을 보이므로, 체육교사는 2학년 수업 운영에 있어서 보다 학생의 만족도를 높일 수 있는 교수행동을 계획하고 수행하며, 체육 수업에 적합한 도구와 환경을 조성하고 학생들의 운동 능력이 향상될 수 있도록 수업을 관리할 필요가 있겠다. 다섯째, 체육교사의 의사소통 유형이 체육수업 만족도에 미치는 영향을 살펴본 결과, 교수행동만족, 체육환경만족, 체육성적만족, 운동능력만족에서 모두 수용 촉구 유형으로 지각한 경우 만족도가 가장 높았고 비수용 명령 유형으로 지각했을 때 만족도가 가장 낮았다. 여자 고등학생들은 체육교사가 학생의 의견을 능동적으로 수용하고 촉구를 통해 자발적인 행동을 고취시키는 의사소통을 한다고 지각할 때 수업에 더욱 만족하였으며, 교사의 의견을 강요하거나 명령을 하는 의사소통 유형으로 지각할 때 수업에 가장 만족하지 못하였다. 교수행동과 체육환경, 체육성적 및 운동능력에 대한 만족도 내용에서 모두 수용 촉구 유형으로 지각한 경우 만족도가 가장 높았으므로, 교사의 의사소통 유형은 교사와의 직접적인 상호작용의 범위를 넘어서서 수업 전반에 대한 만족에 영향을 주는 것을 알 수 있다. 이와 같이 체육교사의 의사소통 유형과 학생의 체육수업 만족도의 관계는 상당히 밀접하다. 특히, 체육교사가 수용적인 경청태도와 촉구적인 의사전달태도를 사용한다고 지각하는 학생이 교수행동과 체육환경, 체육성적 및 운동능력의 모든 영역에서 만족하는 것으로 나타났다. 이와 같이 교사가 수업 시간에 학생들과 주고받는 의사소통 유형은 학생들의 수업 만족도에 영향을 주고 있으므로, 체육 교사가 학생들의 수업 만족도를 높이기 위해서는 수업 시간에 학생들과 어떻게 의사소통하는지를 검토하고 보다 수용 촉구적인 방식을 사용하도록 하는 것이 중요하다. 종합적으로 살펴보면 여자 고등학생들은 체육교사의 의사소통을 비수용 명령 유형으로 지각한 경우가 가장 많았으며, 체육 수업에 대한 만족도가 높지 않은 것으로 나타났다. 그러므로 교사는 학생과의 원활하고 수용적이며 쌍방향적인 의사소통을 향상시키기 위해서 더욱 관심을 기울여야 할 것이며, 학생들의 수업 만족도를 높이고 효율적인 수업 목표 달성을 위해 집중적이고 효과적인 의사소통 교육이 필요할 것이다.;The purpose of this study is to clarify the perception and level of satisfaction felt by female high school students in relation to physical education according to the different methods of communication used by physical education teachers in order to determine the effect of the difference of the method of communication in physical education on the level of satisfaction as regards physical education and establish the most appropriate method of communication to be adopted physical education teachers in order to achieve the objective of physical education. The study was conducted based on surveys completed by 640 female high school students from the 653 surveys distributed to female high school students selected randomly from seven high schools situated in Seoul. 13 surveys were disregarded for reason of incompleteness of the answers provided. The survey questions made by Kang Jae Won (1995) was used for the purposes of determining the methods of communication used by physical education teachers according to which the method of communication was classified to four types according to attentiveness and the method of delivery. Furthermore, in order to determine the level of satisfaction perceived by students as regards physical education the survey sheet made by Park Sae Young (1993) was used whereby the satisfaction level was classified into four types according to the content. The data was analysed by way of calculating the average and the standard deviation of the frequency of occurrence of the type of communication and the level of satisfaction, and in order to determine whether there was a difference in the perception according to the year of the student the X2-test verification method was adopted. Inorder to determine whether there was a difference in the level of satisfaction according to the year of the student, this study adopted the t-test method according to the content of the four types of levels of satisfaction and in order to determine how the perception as regards to the method of communication affects the level of satisfaction the one-way ANOVA test was used. The results from this study by way of the methods as described above can be summarized as follows. First, it was established that female high school students felt that physical education teachers adopted non-attentive and commanding communication the most (54.5%), and then attentive encouraging type communication (22.5%), attentive commanding type communication (14.5%), non-attentive and encouraging type communication (8.6%). It follows that female high school students considered that in many cases physical education teachers would force their opinions on the students rather than taking the student’s voices into account. Secondly, as regards whether the type of communication is perceived differently according to the grade of the student, it was established that second year students had a tendency to consider that the method of communication to be attentive encouraging type communication, attentive commanding type communication and non attentive and commanding type communication than first year students. This showed that there was a significant rise in the number of students not only where they considered that physical education teachers are less attentive and more commanding but also the number of students that the method of communication was more attentive and liberal and proved that female high school students and physical education teachers were engaged in reciprocal communication and such method of communication should be encouraged. Third, as regards the level of satisfaction felt by female high school students, levels of satisfaction as regards method of teaching, learning environment, physical education grades and athletic ability scored on average below three points (‘normal’). This established that the level of satisfaction as regards physical education was below average and there is a need for physical education teachers to adopt methods to manage their class that would improve the satisfaction level. Fourth, in relation to the question of whether there is a difference in the level of satisfaction as regards physical education according to the year of the student in question it was established that second year students were more dissatisfied than first year students as regards three areas - levels of satisfaction as regards method of teaching, learning environment, and athletic ability - but there was no difference in relation to satisfaction level in relation to grades. It follows that lower level of satisfaction felt by second year students in relation to method of teaching, learning environment and athletic ability leads to a general lower level of satisfaction as regards physical education. Also, despite the fact that there was no difference in the level of satisfaction in relation to grades, since it was established that the average point was below three, it can be concluded that both first and second year students are not satisfied with their physical education grades. Since it has been established that the level of satisfaction tends to fall as first year students move on to their second year in high school physical education teachers must plan and manage their classes so as to cultivate an environment more suitable for physical education and improve the athletic ability of students. Fifth, it has been established that in all four areas - levels of satisfaction as regards method of teaching, learning environment, physical education grades and athletic ability - students showed the highest level of satisfaction where the students perceived the type of communication to be attentive and encouraging, whereas students showed to be most dissatisfied where they perceived the method of communication as non-attentive and commanding. It follows that female high school students felt more satisfied when they perceived that the physical education teacher adopted means of communication which was more attentive and encouraged voluntary participation whereas they felt most dissatisfied where they felt that the teacher was forcing his/her opinion or commanding. It was established that levels of satisfaction as regards method of teaching, learning environment, physical education grades and athletic ability tended to be highest where students felt that the teacher was attentive and encouraging. Therefore the method of communication affects not only the interaction between the student and the teacher but also the overall level of satisfaction as regards the class. In sum, the method of communication adopted by the teacher and the level of satisfaction felt by the student is closely related. It was proved that the student showed the highest level of satisfaction in all four areas - levels of satisfaction as regards method of teaching, learning environment, physical education grades and athletic ability - where he/she felt that the teacher was more attentive and encouraging when communicating with them. It follows that physical education teachers should be more aware of how he/she communicates with the students in class and when communicating to be more attentive and encouraging in order to improve the level of satisfaction felt by the students. In conclusion, female high school students proved in most cases to perceive communication to be non-attentive and showed a low level of satisfaction as regards their physical education. Therefore, in order to improve lucid communication between the teacher and the student, the teacher must pay more attention to the interaction between the teacher and the student and it is necessary to focus on training teachers in communication skills in order to improve the level of satisfaction of students and the achievement of objectives of the education.
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