View : 657 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor노용-
dc.contributor.author최나리-
dc.creator최나리-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:03Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:03Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.otherOAK-000000060357-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/185965-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000060357-
dc.description.abstract현재 21세기 정보화 사회 속에서 우리 인간은 스스로 수많은 선택을 주체적으로 해야 한다. 이러한 환경 속에서 미술은 문제 해결력을 강화하는 방향을 지향하고 장르와 매체를 넘고 교과의 경계를 넘어서 실제적 삶과 통합되어 운영되어야 할 필요가 있다. 또 정보화 사회에서의 미술교육은 개방적, 협동적 태도가 길러지도록 고려되어야 한다. 따라서 본 연구자는 학교교육에서 미술과 과학과의 통합적 접근을 통해 그 방향을 제시하고자 한다. 창의성 신장과 전인적 인격형성, 협동력 증진을 위한 미술과 과학의 통합교육은 두 교과의 연계된 학습내용을 통해 상호관련성을 찾으며 학습자들이 학습내용을 더욱 풍부하게 경험하게 되고 자기 주도적인 학습능력을 키울 수 있으며 전인적이고 창의적인 사고와 학습에 대한 흥미를 유발시켜 능동적인 학습을 유도할 수 있다. 본 연구는 미술과 과학과를 협동학습모형으로 통합교육을 했을 경우 중학교 2학년 학생들의 학습동기와 학업성취도에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 이러한 목적을 위해 이론적 배경으로 중학교 교육과정에서의 통합을 고찰하여 통합교육과정의 개념과 유형, 미술과 통합적 접근의 의의를 살펴보았으며, 미술과의 교과특징과 과학과의 교과특징을 분석하여 미술과 과학의 통합적 기초에 대해 고찰하였다. 또 통합교육의 토대가 되는 협동학습모형에 대해 고찰하고 이를 바탕으로 본 연구자가 통합적 교수-학습 프로그램을 개발하여 실험집단에게 적용하였다. 본 연구자는 포가티(Fogarty, 1991)의 통합교육의 모형 중 실로 꿰어진 모형을 선택하였고 협동학습모형 중에서는 D.Johsnson과 R. Johsnson(1975)의LT(Learning Together)모형을 토대로 본 연구에 알맞게 개발하여 제작하였다. 연구대상은 서울시 영등포구에 위치한 Y중학교의 2학년 2개의 학급 총 70명을 대상으로 2010년 4월 1일부터 4월 29일 까지 실험집단 35명, 통제집단35명으로 나누어 수업하였다. 실험대상으로 선정된 학급은 총 7차시에 걸쳐 본 연구자가 설계한 미술과 과학과의 협동중심통합수업 프로그램을 실시하였고 통제집단은 5차시에 걸쳐 전통적인 미술과 교수-학습 프로그램을 실시하였다. 각 집단의 학습동기와 학업성취도는 각각의 검사지를 통하여 사전과 사후를 비교·분석하였다. 그 평가 결과를 통해 미술과 과학과의 협동중심통합수업 프로그램을 실시한 실험집단과 전통적인 미술과 교수-학습 프로그램을 실시한 통제집단을 비교하여 유의미한 차이가 나타나는지 검증하고자 수집된 자료의 통계처리는 SPSS v.18.0 통계 패키지 프로그램을 활용하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미술과 과학과의 협동중심통합수업 프로그램을 실시한 실험집단의 학습동기는 0.78 증가하였고 전통적인 미술과 교수-학습 프로그램을 실시한 통제집단의 학습동기는 0.07 증가하였다. 실험집단이 약 11배의 더 높은 증가를 보여 미술과 과학과의 협동중심통합수업 프로그램이 학습동기의 향상에 영향을 미쳤다는 것을 알 수 있다. 둘째, 미술과 과학과의 협동중심통합수업 프로그램을 실시한 실험집단이 전통적인 미술과 교수-학습 프로그램을 실시한 통제집단에 비해 학업성취도의 평균에서 4.60 더 높게 나오고 약 4배의 더 높은 증가를 보여 학업성취도 향상에 효과가 있었음을 알 수 있다. 결론적으로 미술과 과학과의 협동중심통합수업 프로그램은 학생들의 내적 동기를 높여 능동적으로 학습할 수 있도록 하며, 학습에 대한 흥미를 가져 학습동기를 향상시킬 수 있었다. 또한 문제해결력에 도움을 주어 창의적인 미술활동이 가능해지고 폭넓은 사고의 기능으로 과학적 개념을 습득하는데 있어 더욱 용이하여 미술과 과학의 학업성취의 증진에 영향을 미쳤다. 이러한 결과는 미술과 과학과의 협동중심통합수업 프로그램이 중학교 2학년 학생들의 학습동기와 학업성취도의 향상에 영향을 미쳤음을 나타낸다. 본 연구는 미술과 과학교과 뿐 만 아니라 다양한 교과의 통합적 교수-학습에 대해 긍정적인 방향을 제시하며 앞으로 더욱 많은 교과에서 통합적 교수-학습에 대한 연구와 지도의 활성화를 위한 기초자료로서 의의를 둔다. 21세기를 살고 있는 학습자들이 통합적 교수-학습을 통하여 더욱 효과적이고 의미 있는 교육적 성과를 얻길 바라며 미술이 타 교과와 더욱 적극적으로 다양하게 통합되어 학교교육현장에서 활용되어 지기를 바란다.;The 21st century that we are living in is an information-oriented society which calls human to make numerous choices independently. In this environment, art needs to give direction to strengthen problem solving ability and to integrate with practical lives by overcoming genre, media and curriculum. Plus, art education needs to consider open and cooperative attitude in such information-oriented society. Therefore, this research is aimed to give direction to school education by approaching with integration of art and science. By carrying out lessons that relate both art and science, learners can experience plentiful study materials to find mutual correlation and develop self-oriented learning ability. Through this integrated education that improves creativity and holistic personality and cooperation, learners are guided with interest to actively participate in study. This study has its purpose on finding the effect of integrated learning model of art and science as a cooperative learning model on students' learning motivation and achievement. To reach the goal of this research, integrated education's concept, types and approach to art integration are reviewed by reflecting an integration in middle school education curriculum as a theological background. Also, after reflecting a cooperative learning model which bases the integrated education, the researcher applied integrated teaching program to the experimental group. The model of webbed thread was chosen among the integrated education models established by Fogarty in 1991, and Learning Together Model by D. Johsnson and R. Johsnson in 1975 was selected as cooperative learning model and developed to apply to this study. 35 students were each put into a control group and an experimental group out of 70 students from two 2nd grade classes from Y middle school located in Seoul Yeongdeongpo from 1st to 29th of April in 2010. The cooperation-oriented integration program that the researcher has designed for this study was applied to the selected group for 7 times and the control group received traditional art teaching program for 5 times. Each group's learning motivation and achievement was compared through the ex ante-ex post evaluation sheet. With the result, SPSS v.18.0 package was used to verify meaningful differences between the experimental group and the control group. The results of this research are as follows. First, experimental group with the cooperation-oriented program of art and science showed 0.78 higher academic motivation and the control group showed 0.07 increase. The experimental group's improvement of learner's motivation was 11 times higher than that of the control group's, showing a clear influence on improving motivation. Second, experimental group with the cooperation-oriented program of art and science received 4.60 higher score on average than the control group in learning achievement and showed four times higher increase in improvement of learning achievement. In conclusion, the integrated education program of art and science guided students to actively enjoy and participate in studying by elevating their motivation. Plus, it proved its effect on improving learning achievement by helping problem solving ability to make creative art activity possible and learn scientific concepts with extended way of thinking. This result displays that the cooperation-oriented integration program gave a positive effect on 2nd grade middle school students. This research has its meaning on providing a positive direction on art and science curriculum as well as diverse curriculum's integrated teaching and to encourage research and guidance in more curriculums in the future. More learners in the 21st century are hoped to accomplish more effective and meaningful educational success through this integrated teaching program so that art can be applied more actively with other subjects in diverse way.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 목적 1 B. 연구의 내용 및 방법 3 Ⅱ. 이론적 배경 4 A. 통합교육의 이해 4 1. 통합교육의 의미와 필요성 4 2. 통합교육의 유형과 특징 7 B. 중학교 미술과에서의 교과통합 11 1. 미술과와 과학교과의 이해 11 2. 미술과와 과학교과와의 통합수업의 의의 14 C. 협동학습 17 1. 협동학습의 정의 및 특징 17 2. 미술과 협동학습의 유형 20 Ⅲ.연구방법 24 A. 연구대상 및 절차 24 B. 연구도구 27 1. 평가도구 27 2. 수업도구 29 C. 자료 처리 52 Ⅳ. 연구결과 및 논의 55 A. 연구결과 55 1. 학습동기에 미친 영향 55 2. 학업성취도에 미친 영향 58 B. 논의 61 Ⅴ. 결론 64 참고문헌 67 부록 71 ABSTRACT 108-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent18296092 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title중학교 2학년 미술·과학교과의 통합수업이 학습동기와 학업성취도에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle협동학습모형을 중심으로-
dc.title.translatedA Study on the Effects of Integrated Education of Art and Science on Learning Motivation and Academic Achievement : On the subject of cooperation learning model-
dc.creator.othernameChoi, Na Ree-
dc.format.pagex, 110 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 미술교육전공-
dc.date.awarded2010. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE