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단어 분석 전략과 문맥 단서 활용을 통한 한자어 접미사 교육이 비한자권 학습자의 어휘력 향상에 미치는 영향

Title
단어 분석 전략과 문맥 단서 활용을 통한 한자어 접미사 교육이 비한자권 학습자의 어휘력 향상에 미치는 영향
Other Titles
The influence of the use of Word Part Strategy and the Context Clue Method, in the teaching of suffixes of Chinese characters, on the increase in the vocabulary of people without knowledge of Chinese characters
Authors
정선영
Issue Date
2010
Department/Major
국제대학원 한국학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Advisors
김영규
Abstract
어휘 교육은 언어 교육에서 비교적 체계적인 교육이 이루어지지 못한 분야이다. 그러나 어휘에 대한 시각이 어휘의 창조성이나 능동성으로 변화하면서 언어교육에서도 어휘 교육의 중요성이 인식되기 시작하였다. 어휘는 독립적으로 사용된다기보다는 사회의 유의미한 맥락 속에서 다른 어휘와 관계를 가지며 사용된다. 따라서 어휘는 언어 학습에서 중요한 부분을 차지하는 것이므로 체계적으로 가르쳐야 할 필요성이 있다. 정호성(1999)의 표준국어대사전의 어종별 통계에 따르면 한자어가 사전에 등재된 전체 어휘의 58.6%를 차지하고 있다. 유미상(2008)에 따르면 초급에서 고급으로 갈수록 한자어의 비중이 높아지고, 한자어 파생어 비중 역시 급격히 증가한다는 것을 알 수 있다. 따라서 효율적인 한자어 교육과 파생어 교육은 한국어 학습자의 어휘 학습을 용이하게 할 수 있다. 본 논문은 비한자권 중급 한국어 학습자 7명을 대상으로 한자어 파생어 교육의 효과를 살펴본 연구이다. 특히 단어 분석 전략과 문맥 단서 활용을 통한 한자어 접미사 교육이 비한자권 학습자의 어휘력 향상에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보았다. 유미상(2008)에서 선정한 한자어 접사에서 15개의 한자어 접미사를 선정하여 이를 총 5차시 수업에서 교수하였다. 사전 시험 및 사후 시험 결과 한자어 접미사 수업이 학습자들의 어휘력 향상에 유의미한 영향을 미쳤다. 또한 학습자들의 어휘 학습 태도에도 긍정적인 영향을 미쳤다. 본 논문에서는 단일집단 사전-사후 검사 설계(one group pretest-posttest design)를 사용하였다. 이 실험 설계법은 통제 집단을 설정하지 않고, 하나의 실험 집단을 대상으로 사전 시험과 사후 시험을 실시하는 방법이다. 따라서 두 전략을 통한 한자어 접미사 교육이 학습자의 어휘력 향상에 긍정적인 영향을 주었다는 경향만 밝힐 수 있었다는 것이 연구의 한계점으로 남는다.;Compared with other parts of language education, the teaching of vocabulary has been done in a less than systematic way. However, as ideas about vocabulary have changed to emphasize creativity and the active use of words, recognition of the importance of vocabulary in language education is beginning to be appreciated. Rather than using vocabulary independently, it is used within a meaningful context in society where it is connected with other vocabulary. It follows that vocabulary in language study has an important role and so it is essential that it is taught in a systematic way. According to the statistics of Hoseong Jeong’s Standard Korean Language Dictionary type classification (1999), 58.6% of total Korean language comes from Chinese characters. Consequently, the efficient teaching of Chinese charaters and their derivatives, will allow students of Korean language to study vocabulary more easily. This paper examines the effectiveness of the teaching of derivatives using seven intermediate Korean language students, who are unfamiliar with Chinese characters, as the subject of the study. In particular, through the use of the Word Part Strategy and the Context Clue Method, the effect Chinese character suffix education would have on the size of the vocabulary of students from backgrounds who were unfamiliar with Chinese characters was investigated. Out of Misang Yu’s (2008) selected Chinese characters, fifteen Chinese character suffixes were chosen and taught over a period of five classes. The result of testing taken before and after teaching show that the Chinese character suffix class led to a significant increase in a student’s vocabulary. Furthermore, it had a positive influence on the student’s attitude towards the learning of vocabulary. The paper uses the one group pretest-posttest design. The experiment design procedure did not control for the selection of the participants but used the method of investigating one experimental group’s pre and post test results. Therefore, the results of the research show that through the use of two different strategies, the teaching of the suffixes of Chinese characters has a positive influence on the increase in a student’s vocabulary ability.
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