View : 1070 Download: 0

지체장애아동을 대상으로 한 음악교과의 음악치료교육적 교수·학습 지도안 개발

Title
지체장애아동을 대상으로 한 음악교과의 음악치료교육적 교수·학습 지도안 개발
Other Titles
Development of Music Therapeutic Teaching Plan for Physical Handicapped Children in Special School
Authors
이영애
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정현주
Abstract
특수학교에 다니는 대부분의 지체장애 아동들은 신체적·지적·언어적으로 일반 교육과정을 수행하는 데에 어려움을 지니고 있으며, 음악 교과의 경우에도 학생과 교사 모두는 학습이나 지도상의 문제를 겪고 있다. 음악교육은 목표를 성취하는 과정에서 정해진 목표에 도달하도록 요구하기에 많은 경우 좌절과 포기를 초래하기 쉽다. 반면, 음악치료교육적인 활동에서는 아동이 부담 없는 환경에서 자신의 감정을 표현하거나 음악활동에 참여하도록 하기 때문에 아동의 강점과 약점을 분명히 파악하여 음악교수의 목표와 방법을 수정하여 제시함으로써 성취감과 자신감, 장애로 인한 동기 저하 등에서 회복할 수 있도록 도울 수 있다. 본 연구는 음악치료적 접근을 통하여 가창영역의 활동에서는 인지 및 언어표현력 향상을, 기악활동영역에서는 대·소근육 기능 강화, 자기표현증진, 상호 작용의 기회 제공, 감상활동에서는 긴장 이완 및 정서적인 발달 도모 등과 같은 음악치료교육목표를 성취할 수 있도록 음악 수업 시간에 직접 적용할 수 있는 교수·학습 지도안을 개발하고자 하였다. 대상은 음악교과 이해도가 40%이상, 말렛을 사용하여 리듬악기를 연주할 수 있는 상지 기능을 가지고 있으며 하지마비나 언어장애 유무와는 상관없이 상호작용이 가능한 아동을 대상으로 초등학교 저학년 중에서 2학년과 고학년 중에서 5학년의 두 개 학년으로 한정지었다. 대상 학년 별로 각각 5차시 분량의 교수·학습 지도안을 개발하였으며 각 차시의 지도안은 국민공통기본교육과정의 음악교과 내용을 기본으로 하여 음악치료교육 목표를 재설정하였다. 도입, 전개, 정리 단계로 구성하되 도입이나 정리 단계에서는 교과서 제재곡과 별도로 활동의 시작과 정리에 알맞은 인사 노래나 준비활동 곡을 창작하여 사용하였다. 활동 시 교과서에서 제시하는 악기를 지체장애 아동의 입장에서 보다 연주가 용이한 악기로 대체하여 사용함으로써 좀 더 음악치료적인 활동과 목표에 근접할 수 있는 기반을 마련하고자 하였다. 개발된 교수·학습 지도안은 음악치료사 및 특수교사 각각 3인에게 2차에 거쳐 평가와 피드백을 받아 내용을 수정·보완하는 과정을 거쳤다. 개발된 교수·학습지도안에 대하여 평가자들은 5점 기준 리커트 척도로 수업목표, 수업내용, 지도안의 활용성이나 차별성 등의 평가 항목과 관련하여 1차 평가에서는 평균 3.6을 부여하였고, 피드백에 의한 수정·보완 후의 2차 평가에서는 평균 4.3의 긍정적인 평가를 하였다. 항목별로 살펴보면 음악치료사들은 실제 현장에서의 활용성, 활동 내용의 구조화, 음악치료교육적인 목표 항목과 관련하여 평균 4.3 이상의 평가를 하였고, 특수교사는 기존 교사용 지도서와의 차별성, 학습자료의 적절성, 재설정된 음악치료교육 목표의 적합성에 평균 4.7이상의 평가를 하였다. 반면 평가자들은 수업활동내용과 목표와의 관련성, 악기 선택의 적절성, 결과보다는 과정지향적 성격 등의 평가항목에서 다른 항목에 비해 다소 낮은 평가를 하였다. 본 연구의 주제는 교수·학습지도안 개발로 대상 학생에게 적용하는 절차를 포함하지 않았다. 개발된 교수·학습지도안을 통하여 관련서비스로서 방과 후 활동이나 치료지원 영역에서 제공 되어지던 음악치료를 실제 정규 수업 시간에 접목함으로써 보다 효율적인 교수·학습을 가능하도록 할 수 있을 것이다. 특수학교 특정 학년의 교수·학습 지도안 개발에 한정되었지만 향 후 개정 교육과정이 전 과정으로 확대 적용되면 이에 발맞추어 초등학교 전체 학년 대상 지도안 개발의 밑거름이 될 수 있고, 실제 적용과 관련한 현장 연구들도 이어져야 할 것이다.;As most of the physical handicapped children who are attending a special school have physical, intellectual, linguistic difficulty in taking courses of general education curriculum, both the students and teachers are having problems learning or teaching in music curriculum. Because music education needs to reach a certain goal, it results in frustration and give-up easily. However this whole process has significance in the perspective of music therapy, the child can express their own feelings or participate in music activities freely. As a result, identifying the child's strengths and weaknesses can help to recover accomplishment and self-confidence, poor motivation due to disabilities. This research would develop a guidance plan for teaching-learning. It can be applied directly in music lessons throughout music therapeutic access to achieve educational goals of music therapy such as expressive language and perception enhancements in singing area, strengthening voluntary muscles, promoting self-expressions, providing opportunities for interactions in instrumental activities area, promoting relaxation and emotional development in appreciation activities. The target was limited two elementary classes that one is lower class(2nd grade) and the other is higher class(5th grade). It is only for the child who can understand music curriculum over 40% and interact someone regardless of language disability or paraplegia. Also, their upper extremity must be able to enables them to play rhythm instruments with mallet. Through the research, we have developed the guidance plan for teaching-learning for 5 sessions(1session is composed of 40minutes). Each guidance has been reset based on the music subject of National education for music therapy. It is composed of three stages : introduction, development, conclusion. In stages from introduction to conclusion, greeting songs or warm-up songs is used. By using instrument which is easy to play for physically disabled children, we will set a foundation for music therapeutic activities and goals. To review the validity of the guidance plan for teaching-learning, each three music therapists and special teachers modified and completed the contents for two times by evaluation and feedback. For developed guidance plan, assessors gave an average rating of 3.6(which is related to assessment such as course objectives, course contents, capabilities and distinction of guidance) based on 5 points Likert scale. In the 2nd evaluation, they modified and completed it by feedback, so they gave average rating of 4.5 on the plus side. By topic, music therapists assessed it over average 4.3 in connection with utilization in the field, structured activities, music therapy education goals. Special teachers assessed it over average 4.7 in connection with difference from the existing guidance, adequacy of learning materials, suitability of reset music therapy education goals. On the other hand, assessors gave lower ratings compared to other topic in the relevance of class activities and objectives, adequacy of selected instruments, the process-oriented rather than results. The subject of study is developing a guidance plan for teaching-learning. However, it doesn't include the procedure applied to the target students. Traditionally, the music therapy has been provided for after school activities or treatment support as related services. But through the developed guidance for teaching-learning, it enables effective teaching-learning by applying the music therapy to regular classes. Even though the study is limited in developing the guidance for particular grade of one special school, this can be the basis of developing the guidance. Field studies must be contiguous with regard to applicability.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE