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뇌병변 장애아동의 자기표현능력을 위한 음악치료 활동의 비교 연구

Title
뇌병변 장애아동의 자기표현능력을 위한 음악치료 활동의 비교 연구
Other Titles
A comparative research on the effects of music therapy on the self expression ability of children with brain lesions : Focusing on instrument playing, song making, and music therapy play
Authors
손성민
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이인용
Abstract
사람들은 누구나 타인과 더불어 살아가며 서로간의 의사소통을 필요로 한다. 하지만 뇌의 손상으로 인해 신체, 인지, 언어 등의 장애를 갖고 있는 뇌병변 장애아동들은 의사소통을 위한 자기표현에 부족함이 있으며, 이로 인해 다른 사람들과 긍정적인 관계 형성을 맺는데 어려움을 겪는다. 이에 본 연구는 뇌병변 장애아동에게 언어적·비언어적 자기표현능력을 향상시킬 수 있는 악기연주, 노래 만들기, 음악치료 놀이극의 음악치료 활동을 실시하여 대상자들에게 각 활동들이 어떠한 효과를 미치는지 알아보고자 하였다. 본 연구는 서울시에 소재하고 있는 S특수학교에 재학 중인 뇌 병변 장애아동 3명을 대상으로 하여 약 30분씩 총 12회기에 걸쳐 그룹 세션으로 진행되었다. 음악치료 프로그램은 총 3단계로 구성되었는데 악기연주활동의 1단계(2-4회기), 노래 만들기의 2단계(6-8회기), 음악치료 놀이극의 3단계(10-12회기)로 진행하였다. 매 세션은 인사노래로 시작하여 각 회기 별 목표에 따라 활동을 진행하였고 마침노래로 세션을 마무리하였다. 음악치료 프로그램이 대상자들의 자기표현능력에 미치는 영향을 측정하기 위하여 단일대상 연구의 ABABAB의 반전설계와 행동간, 상황간 중다기초선 설계법(Multiple baseline design)을 혼합하여 사용하였다. 또한 12회기의 녹화 자료를 관찰 준거에 따라 분석하여 언어적 자기표현의 적절한·부적절한 의사소통과 비언어적 자기표현의 눈맞춤 횟수에 대한 자료를 수집하여 알아보았다. 이를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 음악치료활동을 통해 뇌병변 장애아동들의 언어적 자기표현능력에 긍정적인 효과를 보였다. 음악치료 활동 내에서 나타난 자기표현과 관련한 적절한 의사소통의 모습이 증가하고 부적절한 의사소통의 모습은 감소하였으며, 모든 대상자들이 활동 초기에 비해 후기에 각각 긍정적으로 변화한 것으로 나타났다. 둘째, 음악치료활동을 통해 뇌병변 장애아동들의 비언어적 자기표현능력에 긍정적인 효과를 보였다. 음악치료 활동 내에서 보인 비언어적 자기표현과 관련한 눈맞춤 횟수가 증가하였고, 활동 초기에 비해 후기에 각각 긍정적으로 변화한 것으로 나타났다. 셋째, 악기연주, 노래 만들기, 음악치료 놀이극의 세 음악활동에서 나타난 대상자들의 자기표현 관찰 행동을 비교해 볼 때, 모든 대상자들이 음악치료 놀이극에서 가장 많은 표현을 나타냈다. 이는 악기연주, 노래 만들기 활동이 복합적으로 나타나는 음악치료 놀이극이 대상자들의 자기표현능력에 더욱 효과적으로 작용하였음을 의미한다. 이와 같은 결과들은 자기표현능력이 부족한 뇌병변 장애아동들이 음악치료활동을 통하여 언어적·비언어적 자기표현의 향상에 도움이 되었음을 의미한다. 따라서 본 연구는 악기연주, 노래 만들기, 음악치료 놀이극 활동이 뇌병변 장애아동의 자기표현능력을 위한 효과적인 중재 활동이 될 수 있다는 것에 의의를 가진다고 하겠다.;All human beings, as they lead their lives with other people, need communication with one another. However, children with brain lesions, who have disabilities in their body, perception, and language due to brain damage, lack the ability of self expression, making it difficult for them to form a positive relationship with other people. Therefore, this research conducted several music therapy activities including instrument playing, song making and music therapy play to uncover what effects these activities had on the subjects. The research, which was consisted of 12 group sessions, each thirty minutes, was conducted on three child subjects with brain lesions who are attending S special needs school, which is located in Seoul. The therapeutic music program was comprised by three stages: the first stage - instrument playing activity(sessions 2-4); the second stage - song making(sessions 6-8); and the third stage - music therapy play. Each session started with a greeting song, and then was conducted by following the aim of each session accordingly, and ended with a closing song. In order to measure the effects of the music therapy program on the self expression ability of the subjects, the ABABAB reversal design from the single subject research method and the multiple baseline design for in-between situations and behavior were used together. Also, by analyzing the recorded video of the 12 sessions by adhering to the observation standards, I collected data on the number of appropriate and inappropriate verbal self expressions and the number of times eye contact was made, which is a non-verbal form of self expression. It was able to earn the following results. First, the children had positive results in their verbal self-expression abilities through the music therapy. During the music therapy, they showed increased appropriate communication related to self-expression and reduced inappropriate communication, while all subjects showed a positive change in the latter half of the research when compared to the first half. Second, the children had positive results in their non-verbal self-expression abilities through the music therapy. During the music therapy, the number of times eye contact was made increased, showing a positive change in the latter half of the research when compared to the first. Third, all subjects displayed the most expressions during the therapeutic play using music among all of the music activities, which include instrument playing, song making, and music therapy play. This means that music therapy play which combines the activities of instrument playing and song making had the greatest effect on the self-expression abilities of the subjects. These results indicate that the music therapy activities helped improve the verbal and non-verbal self expression of the children suffering from brain lesions. Therefore, this research holds importance, as instrument playing, song making, and music therapy play can be an effective mediating activity to improve the self-expression of children with brain lesions.
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교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
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