View : 34 Download: 0

미술과와 국사과의 통합적 접근이 학습동기와 학업성취도에 미치는 영향

Title
미술과와 국사과의 통합적 접근이 학습동기와 학업성취도에 미치는 영향
Other Titles
The Effect that the Integrated Relations both the Art Department and the National History Department comes up to the Learning Motivation and the Learning Accomplishment:The Focus of 3rd-year Class in Middle School
Authors
최정애
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
우순옥
Abstract
미술은 시대가 지나온 의미를 보여주는 역사·문화적 현상의 한 부분으로서 미술문화를 이해한다는 것은 곧 역사의 흐름을 종합적으로 인지할 수 있다는 것이다. 미술은 그 시대의 사조를 반영하고 인간은 또한 살아온 행적에 대한 기록을 남기며 그 기록 중 하나가 바로 미술이라고 할 수 있다. 따라서 본 연구자는 학교교육에서 미술과와 국사과의 통합적 접근을 통해 그 가능성을 제시하고자 한다. 문화에 대한 종합적 이해를 위해 국사와 미술과의 통합적 접근은 미술 작품이 탄생하게 된 사회·시대적 배경을 이해하고, 미술 작품이 담고 있는 그 시대적 의미를 해석할 수 있는 능력을 키울 수 있으며 학습자들에게 전인적이고 창의적인 사고와 새로움에 대한 흥미를 유발시켜 자발적인 학습을 유도할 수 있다. 본 연구는 미술과와 국사과를 통합적 접근으로 교육하였을 경우 중학교 3학년 학생들의 학습동기와 학업성취도에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 이러한 목적을 위해 이론적 배경으로 중학교 교육과정에서의 통합을 고찰하여 통합교육과정의 개념과 유형, 미술과 통합적 접근의 필요성을 살펴보았으며, 미술과의 교과특징과 국사과의 교과특징을 분석하여 미술과와 국사과의 교과 통합의 교육적 의의에 대해 고찰하였다. 이를 바탕으로 본 연구자가 통합적 교수-학습 프로그램을 개발하여 실험집단에게 적용하였다. 연구대상은 대구시에 위치하고 있는 K중학교의 3학년 2개의 학급 총 64명을 대상으로 2009년 9월 10일부터 10월 22일까지 실험집단 32명, 통제집단 32명으로 나누어 수업하였다. 실험 대상으로 선정된 학급은 1-2차시에 걸쳐 풍속화 감상을 통해 발문을 통한 개념학습 및 펠드먼의 비평단계에 대한 이해학습 하였으며, 3-4차시에는 조선 후기 정치·경제·사회·문화적 맥락과 연결하여 시대적 상황과 변화에 따른 풍속화의 등장 배경과 특징을 파악한다. 5-6차시에는 현대적인 풍속화를 구상하여 표현을 하고, 7차시에 펠드먼의 기술·분석·해석·평가의 단계에 따라 비평적 감상문 작성하였다. 통제 집단은 3-4차시 이외에 실험집단과 동일한 수업이 진행되며, 3-4차시에서 국사과와 미술과가 각각 분리된 수업을 진행하였다. 각 집단의 학습동기는 학습동기 검사지를 통하여 사전과 사후 검사를 비교·분석하였고, 학업성취도 검사는 실기평가, 감상평가, 지필평가를 통해 각 학생의 성적을 도출하여 사전과 사후 검사를 비교·분석하였다. 그 평가 결과를 통해, 미술과 국사과의 통합적 교수-학습 프로그램을 실시하는 실험집단과 일반적인 미술과 교수-학습 프로그램을 실시하는 통제집단과 비교하여 유의미한 차이가 나타나는지 비교·분석 하여 검증하였다. 수집된 자료의 통계처리는 SPSS v. 12.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미술과 국사과의 통합적 교수-학습 프로그램을 실시한 실험집단이 전통적인 미술과 교수-학습 프로그램을 실시한 통제집단에 비해 학습동기 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 미술과 국사과의 통합적 교수-학습 프로그램을 실시한 실험집단이 전통적인 미술과 교수-학습 프로그램을 실시한 통제집단에 비해 실기평가, 감상평가, 지필평가가 모두 높게나와 학업성취도 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 따라서, 미술과 국사과의 통합적 교수-학습 프로그램이 학습자에게 주제를 포괄적으로 바라보는 안목과 다각적으로 사고할 수 있는 학습경험을 충족시켜 두 교과의 학습목표에 보다 가까이 달성할 수 있었다. 이러한 결과로 통해, 미술과와 국사과의 통합적 교수-학습 프로그램은 중학교 3학년 학생들의 내적 동기를 높여 능동적으로 학습할 수 있도록 하며, 미술과와 국사과의 각 학습목표에 보다 가까이 도달하여 학업성취의 증진에도 효과가 있음이 증명되었다. 본 연구를 통해 서로 다른 두 교과간의 공통된 맥락을 통합한 교수-학습은 학습자들에게 통합적인 사고를 제공하고, 학습동기와 학업성취도에 의미 있는 교육적 효과를 미치는 것을 시사한다. 현대사회를 살아가고 있는 학습자들에게 미술이 사회·시대적으로 어떠한 의미를 담고 있는지와 우리의 삶을 더 풍요롭게 해 줄 수 있다는 중요성을 일깨울 수 있길 바라며 학교교육현장에서 미술이 타 교과와 적극적으로 통합되어 다양하게 연구되고 활용되기를 기대한다.;The art is a part of historical and cultural state that indicate meaning of the trend of time, the thing which understand the cult of art can also totally understand trend of the era. The art is reflected in the spirit of the times, the people put on record about whole life, some of records is just the art. Therefore, I'm going to demonstrate the possible in the middle school education in terms of integrated relations both the art department and the national history department. Integrated relations both the art department and the national history department for total comprehension about the cult can make students understand the social background that produce artworks, develope student's capability to research into the meaning of the era from artworks, induce students to have a positive learning activity by means of taking an interest in both human, creative thought and novelty. This research set up a purpose to figure out the effect that comes up to the learning motivation and the learning accomplishment of 3rd-year class students in middle school in case of the education of integrated relations both the art department and the national history department. For this aim, I consider the integrated curriculum of middle school in the theoretical background and find out the needs of those definition, pattern, relations, analyze the feature of both two departments and demonstrate educational significancy about it. On the basis of this, I develope an integrated teaching-learning program and apply to the experimental group. The research target is K middle school's 64 students (a couple of 3rd year classes in middle school) from 2009.09.10 to 10.22 and take lessons with spilting up 32 students of the experimental group and 32 students of the restrictive group. The experimental group study by using definition education of query and comprehension education of "Felldmen's Critic stage" through impression of the genre paintings during 1-2 section. The experimental target class figure out the background and feature of the genre paintings in connection with politicalㆍeconomicalㆍsocialㆍcultural stream in post Chosun during 3-4 section. The experimental target class thinks about modern genre paintings and express own opinion during 5-6 section, make out the critique extracting from "Felldmen's Skillsㆍanalysisㆍevaluation" during 7 section. The restrictive group take the same lessons of the experimental group except for 3-4 section, take lessons of spilting up both the art department and the national history department. The learning motivation is compared and analyzed the former test & latter test through learning motivation survey sheet, the test of learning accomplishment is compared and analyzed the former test & latter test from the record of an examination of each student through the practicalㆍimpressionㆍwritten examination. Through the result of research, I demonstrate a hypothesis comparing a point of meaningful difference both the experimental group that use integrated teaching-learning program and the restrictive group that use ordinary art education & teaching-learning program. I analyze the statistics of collected data using the SPSS v.12.0 (statistics package program) In brief summary, it's like this as follows. First of all, in the point of learning motivation improvement, the experimental group that use integrated teaching-learning program both the art department and the national history department is better than the restrictive group that use ordinary art education & teaching-learning program. Second, the practicalㆍimpressionㆍwritten examination score of experimental group that use integrated teaching-learning program both the art department and the national history department are higher than the restrictive group that use ordinary art education & teaching-learning program and the former group turn out being effective in learning motivation improvement. Therefore, the integrated teaching-learning program both the art department and the national history department meet the requirement both the insight which make students find out the subject comprehensibly and learning experience which make those think about the subject complexly, that can achieve the aim of two departments. In conclusion of this results, the integrated teaching-learning program both the art department and the national history department make 3rd-year class in middle school improve their inner motivation and study themself actively, the program demonstrate that it can be helpful to improve the learning accomplishment and it must be effective way of lesson. This research suggests that the teaching-learning program of integrating common stream between different lessons bring students the integrated thought, it has a significant educational effect on learning motivation and learning accomplishment. I hope that this research remind the learner living in modern society of how much meaning the art has from the societyㆍera and the importance which the art make our life plentiful. I'm looking forward to using integration both the art and the other lessons actively and making a study and make full use of it in the school class.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE