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전통미술수업에서 문제중심학습모형 적용이 창의적 표현력에 미치는 영향

Title
전통미술수업에서 문제중심학습모형 적용이 창의적 표현력에 미치는 영향
Other Titles
Problem-Based Learning Model to Tradition Lessons Using the Impact of this Creative Expression : In the Second Grade in Middle shcool
Authors
정지은
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유혜자
Abstract
개방화된 현대사회 속에 우리는 서로의 문화를 끊임없이 주고받으며 살고 있다. 이렇게 급속도로 변화하는 사회에 우리가 효과적으로 대응하기 위해서는 우리의 전통문화를 이해하고 이를 창조적으로 발전시킬 수 있는 능력이 무엇보다 필요하다. 따라서 미술교육의 궁극적인 목표가 훌륭한 기능인을 길러내는 것보다도 우리의 전통 속에서 미적 가치를 발견하고 이를 현대적으로 재창조하여 현대 생활에 활용하고 발전시킬 수 있는 창의적인 인간으로 성장시키는데 있어야겠다. 이를 위해서는 학습자 스스로 자신이 필요한 지식을 발견하고 선택하며 이를 가공, 활용할 수 있는 학습자 중심의 교육환경이 제공되어져야 한다. 문제중심학습( Problem-Based Learning : PBL) 은 학습자로 하여금 실제적인 문제를 해결할 수 있게 하여 학생 스스로 지식을 발견하고 이를 선택하며 가공, 활용할 수 있도록 하는 학습방법이다. 자유스러운 수업 분위기 속에서 다차원적인 교육이 가능한 미술교과는 학생들에게 주도적인 학습능력, 창의적인 표현능력을 길러 줄 수 있는 기존과는 다른 교수-학습방법의 제기가 필요하며 학습자 스스로 실제적인 문제를 해결함으로써 자기 주도적인 학습능력과 소집단 협동학습을 특징으로 하는 문제중심학습모형은 이러한 미술과의 특성에 부합하는 효과적인 수업모형이 될 수 있다. 따라서 본 연구의 목적은 문제중심학습모형을 활용한 전통미술 수업을 중학교 2학년 학생들에게 실시함으로써 문제중심학습모형을 활용한 전통미술 수업이 학생들의 창의적 표현력에 미치는 효과에 대해 알아보고자 하는데 있다. 본 연구의 내용을 요약하면 다음과 같다. 현행 제 7차 중학교 미술 교육과정과 해당학교가 선택하여 사용하고 있는 미술 교과서를 분석한 후 문제중심학습모형 적용이 가능한 전통미술 관련 단원을 연구하고 중학교 2학년의 발달단계와 학생들의 흥미를 고려하여 문제중심학습모형에 절차에 따른 수업을 계획하였다. 또한 조연순(2006)이 제시하는 문제개발 절차를 고려하여 지속적으로 운영, 기획되고 있는 민화전시 공모전 사례를 바탕으로 하여 보다 실제적인 문제를 개발하였다. 문제중심학습모형을 활용한 전통미술 수업은 서울시 양천구에 위치한 B여자 중학교 2학년 36명에게 2009년 4월부터 5월까지 총 7차시 동안 이루어 졌다. 창의적 표현력 평가도구는 현민영(2008)의 창의적 표현력 평가도구를 참고하여 본 연구자의 연구 대상인 중학교 2학년의 학습수준과 학습 제재, 학습 목표를 고려해 수정하여 사용하였으며 수정된 평가도구는 경력 10년과 15년의 현직 미술교사 2인에게 검증받아 사용하였다. 이를 통해 수업결과물을 분석하였고 자료처리는 SPSS v. 12.0 통계 패키지 프로그램을 사용하여 결론을 도출하였다. 문제중심학습모형을 활용한 전통미술수업의 결과는 다음과 같다. 첫째, 주제표현을 구성하는 유창성, 독창성에서 문제중심학습모형을 활용한 전통미술 수업을 받은 실험집단이 통제집단보다 더 우수한 평가를 받은 것으로 나타났다. 둘째, 표현방법을 구성하는 융통성, 개방성에서 문제중심학습모형을 활용한 전통미술 수업을 받은 실험집단이 통제집단보다 더 우수한 평가를 받은 것으로 나타났다. 셋째, 조형요소와 원리를 구성하는 정교성, 종합하는 능력에서 문제중심학습모형을 활용한 전통미술 수업을 받은 실험집단이 통제집단보다 더 우수한 평가를 받은 것으로 나타났다. 넷째, 표현재료와 용구를 구성하는 재정의에서 문제중심학습모형을 활용한 전통미술 수업을 받은 실험집단이 통제집단보다 더 우수한 평가를 받은 것으로 나타났다. 결론적으로 문제중심학습모형을 활용한 전통미술 수업이 중학교 2학년 학생의 창의적 표현력에 긍정적인 영향을 미쳤다고 할 수 있다.;As the modern society is the open society, we have lived by exchanging the cultures with each other. For adapting effectively to the rapid social changes, the ultimate goal of art education is to nurture the creative human by finding the aesthetic value in the traditional culture and modernly re-creating the aesthetic value. For developing the ultimate goal of art education, we should make the learner-centered educational environment where the learners can discover and select the required knowledge and utilize the knowledge for themselves. Problem-based learning (PBL) is the learning method that students can discover and select a knowledge and utilize the knowledge for themselves to solve the practical problems. Therefore, the objects of this study is to inform how Problem-based learning affect the students' creative expression by applying PBL to the second year course of middle school through the traditional art class. To achieve the objects of this study, Problem-based learning was carried out in 73 students of the second year course of B women' middle school. The 73 students consist of 36 students of an experimental group and 37 students of a controlled group. This study was carried out by seven times and was compared with the original art class. The evaluation tool of a creative expression was referred by Hyeon min-young (2008)'s assessment tool of a creative expression modified to be fitted with this study. The class results were analyzed by the modified evaluation tool and the conclusion of this study was derived by using the statistical package program (SPSSv. 12.0). The results of this study are as follows. First, an experimental group taught by the Problem-based learning was superior to a controlled group in fluency and creativity of the subjective expression. Second, an experimental group taught by the Problem-based learning was superior to a controlled group in adaptability and open-mindedness of the expression method. Third, an experimental group taught by the Problem-based learning was superior to a controlled group in elaborateness and overall ability composed of the formative arts and principle. Fourth, an experimental group taught by the Problem-based learning was superior to a controlled group in re-definition composed of the expression materials and tools. As a result, the art classes utilizing the Problem-based learning have more positive influence on the creative expression than the traditional art classes. This study is to inform how Problem-based learning affect the students' creative expression. And the results of this study have the meaning as fundamental data which can be enlarged and applied to the other education, including the art education.
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