View : 27 Download: 0

프로젝트 기반 학습이 비판적 사고력에 미치는 영향

Title
프로젝트 기반 학습이 비판적 사고력에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Project-based Learning on Critical Thinking : Focusing on Class of Environmental Design in First-grade High School Students
Authors
이나리
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
강애란
Abstract
정보화시대에서 요구하는 교육환경은 구성주의에 입각한 것으로, 다양한 정보를 학습자 스스로가 선택하고 재구성하여 활용할 수 있는 비판적 사고력을 필요로 한다. 이러한 요구는 학습자의 경험인 개개인의 역사, 사회, 문화적 경험과 배경을 바탕으로 지식을 구성할 수 있도록 능동적 앎의 과정인 구성주의 패러다임을 제 7차 교육과정의 교육원리에 적용하였다. 또한 미술교육에서도 다양한 미술활동을 통해 자신의 삶 속에의 미적가치를 발견하고, 미술문화를 비판적 사고를 바탕으로 이해하며 계승·발전시킬 수 있도록 하였다. 하지만 실제 현장에서는 여전히 교사 중심의 강의식 수업이나 단순 표현수업이루어지고 있어 자기주도적으로 미술을 학습하기에 어려운 점이 많다. 또한 학습자들의 학습과정이 현실의 경험과 사회·문화의 맥락을 충분히 반영하지 못하고 있어 정보화 시대의 시각문화 환경을 비판적으로 받아들이는 능력을 기르기에 부족하다고 볼 수 있다. 따라서 본 연구는 구성주의 학습방법으로 프로젝트 기반 학습모형을 제시하여 그에 따른 교수-학습방법이 고등학교 1학년 학생들의 비판적 사고력에 미치는 영향을 알아보는 데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 서울시 양천구에 소재하는 H고등학교 1학년에 재학 중인 80명의 학생들을 연구대상으로 하여 실험집단 39명, 통제집단 41명으로 구분 후 각 집단에 대해 프로젝트 기반 학습모형을 적용한 환경디자인 수업과 전통적인 미술수업을 총 8차시에 걸쳐 실시하였다. 본 연구에서 활용한 프로젝트 기반 학습모형은 이춘식·이수정(2003)이 제시한 것으로 미술과와 본 연구의 대상인 고등학교 1학년 수준에 맞게 수정한 뒤 2009년 현재 사회적으로 문제가 되는 이슈를 선정하여 사회적 맥락중심으로써의 환경디자인 교수-학습 프로그램을 설계하였다. 측정도구로는 한국교육개발원(1990)에서 개발한 것으로 고등학교 1학년 미술과 수준에 맞게 수정·보완하여 비판적 사고 기능을 측정하였으며, 비판적 사고 성향 검사도구는 고혜숙(1994)이 재작성한 문항을 사용하였다. 작품평가도구는 한국교육과정평가원(2001)의 평가기준 및 성취기준을 바탕으로 작품평가부분과 수업태도로 구분하여 평가하였다. 자료처리는 SPSS ver 12.0를 사용하여 비판적 사고 기능 및 성향의 측정결과를 통계적으로 분석하였으며, 교수-학습 결과물인 모둠별 작품은 질적 서술 분석하여 결론을 도출하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 프로젝트 기반 학습모형을 적용한 환경디자인 수업을 받은 실험집단이 비판적 사고 기능 및 성향에 있어서 통제집단보다 높은 증진을 보인 것으로 나타났다. 둘째, 프로젝트 기반 학습모형을 적용한 환경디자인 수업의 작품 결과물은 한국교육과정평가원(2001)에서 제시한 성취기준 및 평가기준의 문항들 중 비판적 사고력과 관련한 ‘주제선정 및 표현’부분에 있어서 통제집단보다 우수함이 나타났다. 결론적으로, 프로젝트 기반 학습모형을 활용한 환경디자인 수업이 학습자의 비판적 사고력 향상에 긍정적인 효과를 주었음을 알 수 있었다. 따라서 본 연구는 프로젝트 기반 학습모형을 적용한 환경디자인 수업이 비판적 사고력에 미치는 영향을 알아봄으로써 프로젝트 기반 학습의 교육적 효과를 검증했다는데 의의가 있으며 고등학교 미술교육의 현장에서 프로젝트 기반 학습의 활용 범위를 확장시키기 위한 기초자료로써 의미가 있다.;Educational environment required in an age of informatization has been based on constructivism, in which learners are required to possess a skill to select various data by themselves, re-configure them, that is, to have critical thinking. Such demand has led to the introduction of constructivist paradigm, an active process of learning, to the 7th educational curriculum, thus letting learners apply their knowledge into educational principles based on their individual-oriented historic, social and cultural experiences. Besides, in terms of fine arts education, students were asked to find out aesthetic values in their lives through various artistic activities, to understand the cultures of fine arts with critical thinking and to pass down and develop them. However, in actual classes, teacher-centered lecture-based classes or the classes with simple expression have still been conducted; therefore, students have had many obstacles to learning fine arts in a self-directed manner. In addition, the learning processes of learners have not sufficiently reflected the experiences of realities and the context of society and cultures, thus, being short of improving their ability to critically receive the environment of visual cultures in an age of informatization. In this regard, this study was aimed to suggest a project-based learning model by means of a constructivist learning method and to examine the effects of such a teaching-learning method on critical thinking of 1st-grade high school students. In order to achieve this objective, the subjects of this study included 80 1st-grade students from H-High School located in Yangcheon-gu, Seoul and the study divided them into an experiment group of 39 students and a control group of 41. Then, it conducted the classes of environmental design and those of traditional fine arts applying the project-based learning model for each group over eight-time classes. The project-based learning model used in this study was suggested by Lee Chun-sik & Lee Su-jeong(2003) and was modified so as to be corresponding to f the fine arts subject and the level of 1st-grade high school students. Afterwards, the study selected the issues that have been problematic as of 2009 and designed a teaching-learning program of environment design focusing on social context. The measurement tool developed by Korea Institute for Curriculum and Evaluation(1990) was modified and supplemented according to the level of 1st-grade high school fine arts so as to gauge the functions of critical thinking and the questions re-written by Ko Hye-suk(1994) were used for the test tool for the disposition of critical thinking. The tool for evaluating students' works followed the standards of evaluation and achievement made by Korea Institute for Curriculum and Evaluation(2001) and separate evaluation was made for their works and their participation attitudes in class. As for data treatment, an SPSS Ver 12.0 was used to statistically analyze the measurement results of critical thinking functions and disposition. Meanwhile, the works in groups, which were the findings of a teaching-learning method, were analyzed both qualitatively and descriptively to draw a conclusion. The results of this study were as below. First, it has been noted that the experiment group that received the class of environmental design using a project-based learning model improved more in the functions of critical thinking and disposition than the control group. Second, it has been shown that regarding the finished works from the class of environmental design using a project-based learning model, the experimental group was more excellent than the control group in 'the selection of themes and expression' related to critical thinking among the questions of the achievement & evaluation standards given by Korea Institute for Curriculum and Evaluation(2001). To sum up, it has been found that the class of environmental design using a project-based learning model had a positive effect on the improvement of critical thinking in learners. Therefore, this study was meaningful in that the effects of the class of environmental design using a project-based learning model on critical thinking were valid in education; accordingly, it could be used as basic data for expanding the scope of applying the project-based learning into the actual class of fine arts in high schools.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE