View : 546 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이은주-
dc.contributor.author구정주-
dc.creator구정주-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:02Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:02Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.otherOAK-000000058647-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/185285-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000058647-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to identify the effect of English speaking activity using interactive whiteboard on academic achievement and affective attitude of the 2nd year middle school English underachievers. The subjects were 84 second grade English underachievers at a middle school in Seoul and they were divided into two groups, 3 experimental groups and 3 control groups. The 42 experimental group students participated in the various speaking activities using interactive whiteboard once a week for ten weeks. The 42 control group students participated in pattern drill speaking activities during the same period. The underachievers took the pre-test through mid-term exam and speaking test. According to the results of the pre-test, the academic achievement and speaking abilities was similar each other. After the experiment, both groups' academic achievement and speaking abilities were examined through final exam and speaking test. Also, a survey and interviews were conducted with the experimental group to see how they were changed in affective attitudes toward English learning. The major findings of the present study are as follows. First, the results showed significant effects of speaking activities using interactive whiteboard on the speaking abilities. The experimental group showed much higher scores than the control group in the post-speaking test. Second, the results showed significant effects of speaking activities using interactive whiteboard on the academic achievement. The experimental group showed much higher scores than the control group in the final exam. Third, the experimental group also proved much more significant and remarkable improvement than the control group on the degree of affective domains. The experimental group showed much higher scores that the control group in the interviews and surveys. In conclusion, English speaking activity using interactive whiteboard had a positive influence on the academic achievement and speaking abilities.;본 연구는 전자칠판을 활용한 말하기 활동이 중학교 2학년 영어 학습 부진 학생들의 학업 성취도와 정의적 태도에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 진행되었다. 본 연구는 중학교 2학년 학생들을 대상으로 실험 집단 3개반과 통제 집단 3개반을 대상으로 실험을 실시하였으며, 실험 집단과 통제 집단의 학생들은 모두 각 학급의 하위 수준 학생들로 구성되었다. 실험 집단 학생들은 10주간 전자칠판을 활용한 말하기 활동 수업으로 수업을 받았고, 통제 집단 학생들은 반복 연습 말하기 활동 형식의 수업을 받았다. 실험이 시작되기 전 실시된 사전검사 결과 두 집단 간 학업성취도는 차이가 없었기 때문에 두 집단을 동질한 집단으로 간주하고, 실험 후 실시된 기말고사 성적과 말하기 수행평가 성적을 기준으로 실험 집단과 통제 집단의 학업성취도에 어떠한 차이가 있는지 알아보았다. 매 차시 말하기 활동 실험 수업이 끝난 후에 실험 집단 학생들을 대상으로 수업 활동에 대한 인식을 알아보기 위해 간단히 인터뷰를 실시하였고, 10주간의 말하기 활동 수업이 끝난 후에는 간단한 설문지 검사를 통해 말하기 활동 수업에 대한 전반적인 인식과 영어 학습에 대한 정의적 태도를 알아보았다. 이상과 같은 연구 내용을 바탕으로 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 전자칠판을 활용한 말하기 활동 수업 이후에 실시된 말하기 수행평가에서 실험 집단이 통제 집단보다 더 높은 점수 향상을 보여줬다. 둘째, 전자칠판을 활용한 말하기 활동 수업 이후에 실시된 기말고사의 평균점수는 실험 집단이 통제 집단보다 더 높은 점수 향상을 보여줬다. 셋째, 전자칠판을 활용한 말하기 활동 수업이 영어 학습 부진 학생들의 정의적 태도 미치는 영향을 알아보는 설문조사와 인터뷰 결과, 실험 집단 학생들이 통제 집단 학생들보다 더 높은 점수를 나타냈다. 결론적으로, 전자칠판을 활용한 말하기 활동 수업은 영어 학습 부진 학생의 학업 성취도와 정의적 태도에 긍정적인 영향을 미친다고 볼 수 있다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 Ⅱ. 이론적 배경 = 3 A. 수준별 교육과정 = 3 1. 수준별 교육과정의 의미 = 3 2. 수준별 교육과정의 유형과 교수·학습 방법 = 4 B. 학습 부진아 = 7 1. 학습 부진아의 개념 = 7 2. 학습 부진아의 특성 = 7 C. 정의적 태도 = 9 1. 자신감 = 9 2. 동기 및 흥미 = 9 3. 불안감 = 10 4. 모험시도 = 11 D. 전자칠판 = 12 1. 전자칠판의 의미 = 12 2. 전자칠판의 장점 = 12 3. 전자칠판 활용의 의미와 효용성 = 13 4. 전자칠판의 상호작용 활용방안 = 14 E. 선행연구 = 15 1. 수준별 이동수업에서 학습 부진아에 대한 선행연구 = 15 2. 전자칠판 관련 선행연구 = 18 Ⅲ. 연구 방법 = 20 A. 연구 질문 = 20 B. 연구 대상 = 21 C. 실험 수업 = 22 D. 연구 자료 = 22 1. 정기고사 = 22 2. 말하기 수행평가 = 23 3. 평가지와 설문조사 = 27 E. 실험 절차 및 자료 분석 방법 = 31 1. 실험 절차 = 31 2. 자료 분석 = 42 F. 연구의 제한점 = 42 Ⅳ. 연구 결과 분석 및 논의 = 44 A. 영어 학업 성취도에 미치는 영향 = 44 1. 집단 간 말하기 수행평가의 점수 비교 = 44 2. 집단 간 정기고사 성적의 점수 비교 = 45 B. 실험 수업 관찰 및 평가 = 46 1. 교사의 실험 수업 관찰 = 46 2. 실험 집단 학생들의 실험 수업에 대한 평가 = 51 C. 정의적 태도에 미치는 영향 = 61 1. 집단 간 자신감 비교 = 61 2. 집단 간 동기 및 흥미도 비교 = 62 3. 집단 간 불안감 비교 = 64 4. 집단 간 모험시도 비교 = 65 V. 결론 및 제언 = 66 참고문헌 = 70 부록 = 75 ABSTRACT = 96-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent13668353 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title전자칠판을 활용한 말하기 활동이 중학교 2학년 영어 학습 부진아의 학업성취도와 정의적 태도에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Effect of Speaking Activity Using Interactive Whiteboard on English Achievement and Affective Attitude of the 2nd year Middle School Underachievers-
dc.creator.othernameKoo, Jeong-Joo-
dc.format.pageⅹ, 97 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 영어교육전공-
dc.date.awarded2010. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE