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여자고등학생의 성격유형과 체육수업태도의 관계

Title
여자고등학생의 성격유형과 체육수업태도의 관계
Other Titles
Relationship of Personality Type to P.E. Class Attitude among High School Girls
Authors
김태현
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경숙
Abstract
이 연구는 심리적 역동성의 측면에서 전체적으로 성격을 고찰한 Jung의 심리유형론을 근거로 조사를 실시하여 여자고등학생의 성격유형에 따른 체육수업태도(기본적, 기술·체력적, 심리적, 사회적)를 비교·분석함으로써 자신의 성격유형을 알고 잠재력을 계발하여 수업의 효율성을 높이는데 목적이 있다. 연구대상은 서울 강남구 지역에 소재하고 있는 고등학교 여학생 300명을 선정하였다. 그 중에 불충분하거나 불성실하게 응답한 2부를 제외한 298부를 실제분석에 사용하였다. 연구에서 사용된 도구는 성인용 심리유형검사(MBTI: Myers-Briggs Type Indicator), Kenyon(1968)의 운동태도 검사 질문지의 문항과 한국교육개발원(1992)에서 제작한 학습태도검사를 각각 기초로 하고, 강문철(2008), 정은주(2004)등의 선행연구를 참고로 한 체육수업태도의 설문지로 조사하였다. 자료처리방법은 선호경향에 따른 체육수업태도의 차이에 대하여는 독립 표본 t-test를 적용하고, 기능유형과 기질유형에 따른 체육수업태도의 차이는 일원변량분석(one-way ANOVA)을 각각 실시하며, 여학생들의 성격유형의 분포는 빈도분석으로 구하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 분석된 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 각 선호경향에 따른 체육수업태도의 차이에는 부분적으로 유의한 차이가 있었다. 선호경향 중 외향과 내향의 집단 간에서 체육을 일반적으로 긍정적인 관점으로 보고 있는 기본적 태도에서는 차이가 존재하고, 그 밖에 기술·체력적 태도, 심리적 태도, 사회적 태도 각각에서 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 또한 나머지 선호경향 중 사고와 감각, 판단과 인식에서는 유의한 차이가 없는 것으로 보였다. 둘째, 기능유형(ST, SF, NT, NF)에 따른 체육수업태도의 차이는 사회적 태도, 기술·체력적 태도, 기본적 태도, 심리적 태도 순으로 유의한 차이가 없는 것으로 결과가 도출되었다. 셋째, 기질유형(SJ, SP, NT, NF)에 따른 체육수업태도의 차이는 유의한 차이를 발견할 수 없었다. SJ유형은 사회적 태도, 기술·체력적 태도, 기본적 태도와 심리적 태도, SP유형, NT유형, NF유형은 사회적 태도, 기술·체력적 태도, 기본적 태도, 심리적 태도 순으로 각각 나타났다. 연구결과에서 나타났듯이 외향적 여학생들은 내향적 여학생보다 체육수업에 대하여 긍정적인 태도를 보이는 것으로 알 수 있었다. 이 점을 주목하여 볼 때, 현재 여학생이 보여주는 체육수업 행태를 개선할 수 있는 실마리를 찾을 수 있다. 앞으로 체육교사들이 체육수업을 실시할 때, 여학생들이 띤 성향을 기초로 삼아서 이를 고려하는 새로운 수업내용을 담고 이를 구현하기 위하여 수업방법에서 다양화를 시도한다면, 지금까지 여학생이 체육수업에 취하고 있는 소극적이고 부정적인 행태를 벗어나는데 큰 도움을 줄 수 있을 것이다.;The purpose of this study was to examine the relationship between the personality types of high school girls and their P.E. class attitude(basic, skills/physical fitness-related, psychological and social) based on Jung's psychological type theory that investigated personality from the perspective of psychological dynamics. It's basically meant to inform high school girls of their own personality type, to develop their potentials and ultimately to bolster the efficiency of P.E. instruction. The subjects in this study were 300 high school girls who were selected from Gangnam-gu, Seoul. After a survey was conducted, the answer sheets from 298 respondents were analyzed except for two incomplete ones. The instrument used in the study was questionnaires of P.E. class attitude that was based on MBTI(Myers-Briggs Type Indicator), Kenyon (1968)'s motor attitude questionnaire and the Korean Educational Development Institute(1992)'s learning attitude inventory and referred to Kang Moon-cheol(2008)'s study and Jeong Eun-ju(2004)'s study. As for data analysis, independent-samples t-test was utilized to see if their MBTI preference made any differences to P.E. class attitude, and one-way ANOVA was carried out to determine the relationship of MBTI functional types and temperament types to P.E. class attitude. Besides, frequency analysis was employed to find out the distribution of the personality types of the girls. The findings of the study were as follows: First, their MBTI preference made a partially significant difference to their P.E. class attitude. There was a gap between the extravert and introvert groups in basic P.E. class attitude that referred to looking at P.E. from a positive angle in general, and no significant gaps were found between the two in the other skills/physical fitness-related attitude, psychological attitude and social attitude. In addition, there were no significant gaps in that aspect between those of T and S types and between those of J and P types. Second, as for links between MBTI functional types(SJ, SP, NT and NF) and P.E. class attitude, the functional types made no significant differences to P.E. class attitude. The social attitude was best among the students of SJ type, followed by skills/physical fitness-related attitude, basic attitude and psychological attitude. In the case of all the other students, social attitude was best, followed by skills/physical fitness- related attitude, basic attitude and psychological attitude as well. The findings of the study illustrated that the extrovert high school girls took a more favorable attitude to P.E. instruction than the introvert ones, and the findings gave a clue on how to improve the P.E. class participation of girl students. P.E. teachers should select what to teach in consideration of the disposition of girls and attempt to diversify their teaching methods, which is expected to make a great contribution to changing the passive and negative class attitude of girl students.
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