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노인 소비자의 레스토랑 선택속성과 외식동기 차이

Title
노인 소비자의 레스토랑 선택속성과 외식동기 차이
Other Titles
Study of the difference in mature customer's restaurant selection criteria and dining-out motivation : based on age and self-related health-status
Authors
이유진
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 식품영양학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
서선희
Abstract
본 연구에서는 L-폴리알라닌의 β-병풍구조가 양친매성 폴리에틸렌글리콜-L/ 또는 DL-폴리알라닌 이중블록 공중합체의 졸-겔 전이뿐만 아니라 섬유 모양의 나노구조를 형성시키는데 중요한 역할을 함을 보고하고자 한다. 특정 아미노산 서열을 갖는 폴리펩티드는 α-나선구조, β-병풍구조, 또는 무작정코일 등의 이차구조로 자가응집한다. 이러한 이유로 폴리펩티드는 구조형성 물질과 나노튜브, 나노입자, 나노테이프, 수화겔과 같은 새로운 생기능성 물질로서 광범위하게 연구되어 왔다. 수용액상에서의 가역적 온도성 겔화 고분자는 온도가 증가함에 따라 졸-겔 전이를 보인다. 이는 임플란트 형성 시 침투작용이 적으므로 약물 전달과 조직 공학 응용에 있어서 매우 유망한 시스템으로 보고되고 있다. 첫 번째 장에서는 폴리펩티드 이차구조의 차이가 수용액상에서 고분자의 가역적 온도성 겔화 성질에 어떤 영향을 끼치는지에 대한 의문을 제기하고자 한다. 이것의 대안으로, 아미노산의 입체화학의 차이에 의해 폴리펩티드의 이차구조가 달라질 것으로 기대되므로 비슷한 분자량의 폴리에틸렌글리콜-폴리(L-알라닌) (mPEG-L-PA) 과 폴리에틸렌글리콜-폴리(DL-알라닌) (mPEG-DL-PA) 이중블록 공중합체를 합성하였다. 결론적으로, 폴리펩티드의 이차구조는 졸-겔 전이의 고분자 성질을 조절하는 것뿐만 아니라 섬유 모양의 나노구조를 형성시키는데 중요한 역할을 한다. 이 보고는 폴리펩티드의 일차구조 (입체화학), 이차구조 (β-병풍구조 대 무작정코일)와 삼차원적 구조 (나노섬유) 사이의 관계에 대한 근본적인 이해를 향상시키기 위함일 뿐만 아니라, 특정한 생기능성 생체재료를 디자인하는데 있어서 유용한 정보를 제공하고자 함이다. 대부분의 유기젤은 낮은 온도에서 형성되고, 이 젤은 온도가 증가할수록 풀리게 된다. 최근 우리는 폴리에틸렌글리콜-폴리(L-알라닌-co-L-페닐알라닌) 이중블록 공중합체가 클로로포름에서 가역적 온도성 유기젤화 현상을 보임을 밝혀냈다 (Adv. Mater. 2007, 19, 3947-3950). 클로로포름에서 점도가 낮은 고분자 용액은 온도가 증가할수록 반고체 형태의 젤을 형성한다. 두 번째 장은 폴리펩티드 이차구조가 가역적 온도성 유기젤이 나노구조를 형성하는데 어떤 영향을 끼치는지에 관한 것이다. 폴리펩티드 이차구조와 유기젤의 형태와의 관계에 대해 알아보기 위해, 클로로포름에서 가역적 온도성 젤화 현상을 보이는 폴리에틸렌글리콜-호모폴리펩티드 블록 공중합체 여러 개를 합성해 보았다. 이차구조로 β-병풍구조가 우세한 폴리에틸렌글리콜-폴리(L-발린) 과 폴리에틸렌글리콜-폴리(L-이소루신) 은 섬유 형태가 관찰되었다. 그러나 이차구조로 β-병풍구조와 α-나선구조가 섞여있는 폴리에틸렌글리콜-폴리(L-알라닌) 과 폴리에틸렌글리콜-폴리(L-알라닌-co-L-페닐알라닌) 이중블록 공중합체는 구형의 미셀 구조가 관찰되었다.;Study of the difference in mature customer's restaurant selection criteria and dining-out motivation As the mature customer market continues to grow in importance, the food service industry needs to understand its purchasing behaviors. This study was designed* to identify the variables affecting the dining-out traits in two groups of senior consumers around and over the age of 55, and their characteristics. The variables are restaurant selection criteria, consumer's restaurant patronage behaviors, self-related health status, dining-out motivation, and healthy dining-out. The data were gathered using two types of methods. First, the interviewer explained the questions and filled out the developed questionnaire, and the other was self-administered. The participants (n=282) in this study were 55 years or older. The results were analyzed using factor analysis, T-test, and canonical correlation analysis. According to factor analysis; service, environment, health, convenience, food, price and discount were deduced as the six factors of restaurant selection criteria; while utility and hedonic motivation were deduced as the two factors of dining-out motive. These study found that age, self-related health conditions, dining-out motives, and healthy menu ordering behavior were the factors that determined the mature customer's dine-out behavior. Also, the study showed that the dining-out motives differed in accordance to the customer's health condition, and that there is a significant connection between dining-out motives and restaurant selection criteria. Thus, by the food service industry grasping the miscellaneous demands of mature customers and cooperating them with restaurant marketing, it will come to be a valuable reference for restaurant management, and is expected to offer a foundation for creating a new dining-out market for mature customers.
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