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녹차전문점 이용유무에 따른 녹차전문점에 대한 인식

Title
녹차전문점 이용유무에 따른 녹차전문점에 대한 인식
Other Titles
Perception of Green Tea Cafeteria Compared by Usage
Authors
홍혜리
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 식품영양학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
소득수준의 향상과 건강에 대한 관심이 높아지면서 다양한 기능성 식품이 개발되고 있다. 이러한 사회적 분위기에 따라 맛과 향이 좋고 건강 유지에 도움이 되는 녹차가 인기를 끌면서 소비량이 증가 추세에 있다. 아직 녹차시장은 커피나 탄산음료보다 작지만, 자신의 건강과 노화방지를 중요시 하는 사회 문화적 환경 변화로 수요가 계속 증가할 것으로 보여 진다. 따라서, 녹차전문점에 대한 실제 이용자들의 인식 조사 및 이용현황에 관한 연구가 필요하다고 본다. 본 연구의 목적은 녹차전문점에 대한 인식 및 이용현황을 조사하여 녹차전문점의 효과적인 대중화방안을 모색하고자 하는 데 있다. 녹차와 전통음료에 관한 인식도와 선호도 및 외식업체 선택 시 영향을 주는 요인에 관한 선행연구와 중심그룹 면담 결과를 바탕으로 설문 문항을 작성하였다. 100명의 대학생을 대상으로 예비 설문 조사를 실시한 후20-30대 녹차전문점 이용자 200명과 비이용자 200명을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 녹차와 녹차전문점에 대한 인식은 녹차전문점 이용자가 비이용자에 비해 높은 것으로 나타났다. 또한 녹차전문점 이용자가 녹차전문점 비이용자에 비해 녹차의 맛을 좋아하고 녹차를 자주 마시며 녹차가 갈증해소에 도움이 된다고 인식하는 것으로 나타났다. 남자 녹차전문점 이용자가 비이용자에 비해 녹차의 맛이 좋고 녹차를 습관적으로 마시며 녹차가 갈증해소에 도움이 되는 것으로 인식하는 것으로 나타났다. 여자 녹차전문점 이용자와 비이용자 간에 녹차에 대한 인식의 차이가 없는 것으로 나타났다. 기혼 녹차전문점 이용자가 비이용자에 비해 녹차의 맛이 좋은 것으로 인식하는 것으로 나타났다. 미혼 녹차전문점 이용자가 미혼 비이용자에 비해 녹차의 맛을 좋아하고 녹차를 습관적으로 마시며 녹차가 갈증 해소에 도움이 되는 것으로 인식하는 것으로 나타났다. 녹차전문점에 대한 인식은 녹차전문점 이용 유무에 따라 분위기, 익숙한 맛, 좋은 재료의 질, 음식의 신선함, 좋은 서비스, 탁월한 맛, 다양한 메뉴에 대해 녹차전문점 이용자가 더욱 긍정적으로 인식하고 있었다. 남자 녹차전문점 이용자가 비이용자에 비해 비싼 가격, 탁월한 맛, 제공되는 음식의 신선함, 판매되는 메뉴에 사용되는 재료의 질, 익숙한 맛, 좋은 서비스와 분위기로 인식하는 것으로 나타났다. 여자 녹차전문점 이용자가 여자 비이용자에 비해 비싼 가격, 제공되는 음식의 신선함, 판매되는 메뉴에 사용되는 재료의 질, 다양한 메뉴, 좋은 서비스와 분위기로 인식하는 것으로 나타났다. 기혼 녹차전문점 이용자가 기혼 비이용자에 비해 판매되는 메뉴에 사용되는 재료의 질, 좋은 분위기에 대해 긍정적으로 인식하는 것으로 나타났다. 미혼 녹차전문점 이용자가 미혼 비이용자에 비해 비싼 가격, 탁월한 맛, 제공되는 음식의 신선함, 익숙한 맛, 다양한 메뉴, 좋은 서비스, 좋은 분위기에 대해 긍정적으로 인식하는 것으로 나타났지만 가격은 비싸다고 인식하는 것을 알 수 있었다. 그리고 거주지의 녹차전문점 입점 유무에 따른 녹차전문점에 대한 인식의 차이를 분석한 결과 녹차전문점이 입점하고 있지 않은 거주지에 사는 응답자가 입점하고 있는 거주지에 사는 응답자보다 제공되는 메뉴의 가격을 비싸게 인식하는 것으로 나타났다. 녹차전문점 대중화 방안에 대해 녹차전문점 이용자가 녹차전문점 비이용자보다 티소물리에의 필요성을 더욱 느끼는 것으로 나타났으며 남자 녹차전문점 이용자가 남자 비이용자에 비해 티소물리에의 필요성을 더욱 느끼는 것으로 나타났고 여자 녹차전문점 이용자와 여자 비이용자 간에 녹차전문점 대중화 방안에 대해 인식의 차이가 없는 것으로 나타났다. 기혼 녹차전문점 이용자와 기혼 비이용자 간에 녹차전문점 대중화 방안에 대해 인식의 차이가 없는 것으로 나타났고 미혼 녹차전문점 이용자가 미혼 비이용자에 비해 티소물리에의 필요성을 더욱 느끼는 것으로 나타났다. 녹차전문점 선택 시 재료의 질과 매장의 청결성에 대해 중요하게 인식하는 것으로 나타났다. 녹차전문점 선택시 중요요인은 녹차전문점 이용자와 비이용자 간에 유의한 차이가 없는 것으로 나타났고 남자 녹차전문점 이용자가 남자 비이용자에 비해 건강에 도움이 되는 메뉴가 녹차전문점 선택시 영향을 주는 것으로 나타났고 여자 녹차전문점 이용자와 여자 비이용자 간에 녹차전문점 선택시 중요요인에서 차이가 없는 것으로 나타났다. 기혼 녹차전문점 비이용자가 기혼 이용자에 비해 매장의 청결함이 녹차전문점 선택시 중요요인으로 나타났고 미혼 녹차전문점 이용자가 미혼 비이용자에 비해 건강에 도움이 되는 메뉴 식재료의 유통과정이 녹차전문점 선택시 영향을 주는 것으로 나타났다. 녹차전문점의 이용현황 및 문제점을 살펴보면 대부분 동기나 친구 선배에 의해서 녹차전문점을 알게 되었고 약속장소로 주로 이용하고 있었으며 친구와 함께 방문하는 것으로 나타났다. 녹차전문점에서 제공되는 음료의 적정가격은 3000원 이하와 3000-3500원 사이가 가장 높았고 문제점으로는 홍보부족과 가격이 가장 높게 나타났다. 녹차전문점 추천의도에 영향을 미치는 요인은 제공되는 메뉴의 맛과 메뉴 가격으로 나타났고, 녹차전문점 재방문 의도에 영향을 미치는 요인으로는 녹차전문점에서 제공되는 식재료의 질로 나타났다. 본 연구는 녹차전문점의 인식 및 이용현황을 녹차전문점 이용자와 비이용자를 대상으로 실증적으로 연구하는데 의의를 가진다. 그리고 녹차전문점에 관련된 연구가 부족한 현시점에서 녹차전문점 운영 및 마케팅 전략 수립 시 본 연구 결과를 기초 자료로 이용할 수 있으리라 생각되어진다.;As the society’s income level rises and its interest for health increases, more various functional food products are being developed. This social trend is allowing green tea to gain a lot of popularity as it has proven to be beneficial for maintaining good health in addition to being delicious and aromatic. The amount of green tea consumption is increasing. Even though green tea has less market size than coffee or carbonated drinks, it seems that its market size will continue to grow since the social and cultural environment considers anti-aging important. Therefore, it is necessary to study about how the actual customers of a green tea store perceive the products and also about their status of usage. The purpose of this study is to investigate the status of the customers’ perception and usage of green tea stores and to seek an efficient plan for popularizing those green stores. Survey questionnaires were made based on the results of the previous studies about the customers’ perceptions and preferences about green tea and other traditional drinks and the factors that affect their selection of take-out stores and also the results of group-centered interview. 100 college students were surveyed and a pre-survey investigation was conducted. Then, 200 customers of green tea stores in the age group of 20’s and 30’s and 200 non-customers were surveyed online. The users of green tea stores showed a higher recognition of green tea and its stores than non-users. The users of green tea stores prefer the taste of the green tea more than the non-users and they perceive that drinking green tea frequently will help them with their thirst. Also, women believed more in the nutritional benefit and safety of drinking green tea than men, and married people recognized more positively about the fact that drinking green tea will help their thirst. The customers of green tea stores recognized more positively about the atmosphere, familiar taste, good quality, freshness of food, good service, excellent taste and various menu of a professional green tea store. Males perceived he fact that green tea is ‘good for health’ more than females. There was no difference in the perception of green tea stores by the marital status. Also, analyzing the difference in the perception of green tea stores according to whether the people’s residential area has a green tea store or not, the customers who are living in an area without any close green tea store perceived the price of the provided menu as more expensive than the customers who are living close to a green tea store. Regarding the popularization plan of professional green tea stores, the customers of green tea stores felt more of a need for a tea sommelier than non-customers, and females thought more seriously about having a tea sommelier, who would provide a chance to taste various tea products and develop a green tea menu that considered nutrition and health than males. People that are not married felt more necessity for having a place to have comfortable rest, taste a variety of tea products, and have a chance to experience tea culture. When selecting a green tea store, the quality of materials and cleanliness of the store were considered to be important, and the important factors in selection were not shown to be statistically different among the users and non-users. It was shown that females were more influenced than males by the cleanliness, quality of food materials, tastiness of the provided menu, the transportation process of the food menu that helps with health, the variety of menu, the take-out options, and the number of franchise. Also, the non-married people were shown to consider the prices more important than married people. The customers living in an area that has a green tea store were shown to be more influenced than the customers who do not by the green tea provided, green tea cake, and traditional Korean snacks, when selecting a green tea store. Examination of the status of usage in green tea stores and its problems shows that the customers became aware of those stores by an introduction from their peers and they were using them for a place of meeting and visiting the store with many friends. The adequate price of the drinks provided from the store was 3000 won or below and between 3000 won and 3500 won. The problems were shown to be a lack of marketing effort and expensive price. The factors affecting the intention of recommending a green tea store were the taste and the price of the menu, and the factor that affect the re-visit of a green tea store was the quality of the food material provided from the store. This study has significance in that it demonstrated the perception and status of usage in the customers and non-customers of green tea stores. Also, in the current situation lacking the studies about professional green tea stores, this study can be utilized as basic data for establishing the business and marketing strategies for a green tea store.
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