View : 35 Download: 0

유아의 기질에 따른 놀이영역 선택 및 놀이형태

Title
유아의 기질에 따른 놀이영역 선택 및 놀이형태
Authors
김용희
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아기질놀이영역선택놀이형태
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study was to investigate on the choice of play corners and the peer play behaviors according to the child's temperament. The research questions for this study are as follows: 1. Is there any difference in the choice of play corners according to the child's temperament? 2. Is there any difference in the peer play behaviors according to the child's temperament? Subjects of this study were 10 children, with a mean age of 4.0 years attending E. Kindergarten in Seoul. Child's temperament was assessed with the Parent Temperament Questionnaire and the Teacher Temperament Questionnaire developed by Thomas & Chess (1977). The peer play behaviors in kindergarten re observed with the Peer Play Scale designed by Howes (1980). The data were analyzed with 48 frequencies per each child, and percentages, and X^(2) computed accordingly. The results of the study as follows: 1. There was a significant difference in the choice of play corners (P. < 001). Play corners which easy temperament group children choose mostly were art area and manipulation play area. Play corners which difficult temperament group children choose mostly were block area and large muscle activity area. 2. There was a significant difference in the peer play behaviors according to the child's temperament (P <.05). Peer play behavior which easy temperament group children appear mostly was level 2-parallel play with mutual regard. Peer play behavior which difficult temperament group children appear mostly was level 3-simple social play.;본 연구는 유아의 기질에 따른 놀이영역 선택 및 놀이형태에 대해 알아보는 것을 목적으로 한다. 본 연구의 목적을 위하여 설정된 문제는 다음과 같다. 1. 유아의 기질에 따라 놀이영역 선택에 차이가 있는가? 2. 유아의 기질에 따라 놀이형태에 차이가 있는가? 연구대상 유아는 서울시내 E. 유치원에 다니는 평균연령 4.0세의 10명이었다. 유아의 기질은 Thomas & Chess (1977)의 유아기질 검사도구를 사용하여 측정하였다. 유치원에서의 놀이행동은 Howes (1980)의 또래놀이 척도에 근거하여 관찰하였다. 자료처리는 한 유아당 총 관찰회수 48회의 빈도로서 백분율, X^(2)검증으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 유아의 기질에 따라 놀이영역 선택에 유의한 차이가 있었다(p<.001). 순환 기질의 유아는 미술활동영역, 조작놀이영역을 많이 선택하였고, 까다로운 기질의 유아는 적목놀이영역, 대근육활동영역을 많이 선택하였다. 2. 유아의 기질에 따라 놀이형태에 유의한 차이가 있었다(p<.05). 순한 기질의 유아는 2수준의 놀이형태가 가장 많았으며 까다로운 기질의 유아는 3수준의 놀이형태가 가장 많았다. 그리고 순한 기질의 유아는 방관적 행동이 한번도 없었으나, 까다로운 기질의 유아는 2.5%의 분포를 나타냈다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE