View : 995 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김용희-
dc.creator김용희-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:00Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:00Z-
dc.date.issued1990-
dc.identifier.otherOAK-000000023215-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/180589-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023215-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to investigate on the choice of play corners and the peer play behaviors according to the child's temperament. The research questions for this study are as follows: 1. Is there any difference in the choice of play corners according to the child's temperament? 2. Is there any difference in the peer play behaviors according to the child's temperament? Subjects of this study were 10 children, with a mean age of 4.0 years attending E. Kindergarten in Seoul. Child's temperament was assessed with the Parent Temperament Questionnaire and the Teacher Temperament Questionnaire developed by Thomas & Chess (1977). The peer play behaviors in kindergarten re observed with the Peer Play Scale designed by Howes (1980). The data were analyzed with 48 frequencies per each child, and percentages, and X^(2) computed accordingly. The results of the study as follows: 1. There was a significant difference in the choice of play corners (P. < 001). Play corners which easy temperament group children choose mostly were art area and manipulation play area. Play corners which difficult temperament group children choose mostly were block area and large muscle activity area. 2. There was a significant difference in the peer play behaviors according to the child's temperament (P <.05). Peer play behavior which easy temperament group children appear mostly was level 2-parallel play with mutual regard. Peer play behavior which difficult temperament group children appear mostly was level 3-simple social play.;본 연구는 유아의 기질에 따른 놀이영역 선택 및 놀이형태에 대해 알아보는 것을 목적으로 한다. 본 연구의 목적을 위하여 설정된 문제는 다음과 같다. 1. 유아의 기질에 따라 놀이영역 선택에 차이가 있는가? 2. 유아의 기질에 따라 놀이형태에 차이가 있는가? 연구대상 유아는 서울시내 E. 유치원에 다니는 평균연령 4.0세의 10명이었다. 유아의 기질은 Thomas & Chess (1977)의 유아기질 검사도구를 사용하여 측정하였다. 유치원에서의 놀이행동은 Howes (1980)의 또래놀이 척도에 근거하여 관찰하였다. 자료처리는 한 유아당 총 관찰회수 48회의 빈도로서 백분율, X^(2)검증으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 유아의 기질에 따라 놀이영역 선택에 유의한 차이가 있었다(p<.001). 순환 기질의 유아는 미술활동영역, 조작놀이영역을 많이 선택하였고, 까다로운 기질의 유아는 적목놀이영역, 대근육활동영역을 많이 선택하였다. 2. 유아의 기질에 따라 놀이형태에 유의한 차이가 있었다(p<.05). 순한 기질의 유아는 2수준의 놀이형태가 가장 많았으며 까다로운 기질의 유아는 3수준의 놀이형태가 가장 많았다. 그리고 순한 기질의 유아는 방관적 행동이 한번도 없었으나, 까다로운 기질의 유아는 2.5%의 분포를 나타냈다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 의의 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 영유아의 기질 = 4 B. 유아교육방법으로서의 놀이 = 10 C. 관련연구 = 19 Ⅲ. 연구방법 = 22 A. 연구대상 = 22 B. 연구도구 = 24 C. 연구절차 = 26 D. 자료처리 및 분석 = 28 Ⅳ. 결과 및 해석 = 30 A. 유아의 기질과 놀이영역 선택 = 30 B. 유아의 기질과 놀이형태 = 33 Ⅴ. 논의 및 결론 = 41 A. 논의 = 41 B. 결론 = 42 참고문헌 = 44 부록 = 49 ABSTRACT = 64-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1961230 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject유아-
dc.subject기질-
dc.subject놀이영역-
dc.subject선택-
dc.subject놀이형태-
dc.title유아의 기질에 따른 놀이영역 선택 및 놀이형태-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle4세아를 중심으로-
dc.format.pagevii, 65 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded1990. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE