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고교 평준화 제도에 따른 수학교육에 관한 고찰

Title
고교 평준화 제도에 따른 수학교육에 관한 고찰
Other Titles
Examination on Mathenatics Education According to the Equalization of High School Level
Authors
최재은
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 수학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
고교 평준화 정책에 관한 논쟁은 정책의 효과성과 교육적 타당성에만 근거하는 것이 아니라 이를 둘러싼 관련 집단들간의 이해 갈등에도 근원하고 있다. 각각의 주장은 교육 정책의 결정 및 집행에 있어서 지지와 반대의 정당화 논리를 제공해 준다. 따라서 고교 평준화 정책의 도입 배경, 추진 과정 및 성과를 분석하는 것은 교육 정책의 혼란을 최소화 하는데 중요한 의미를 가진다고 볼 수 있다. 이러한 배경에서 최근 다시 논란이 되고 있는 고교 평준화 정책을 재 분석해 볼 필요가 있다. 이를 위해 평준화 정책과 관련된 선행 연구를 검토하였고, 학생, 학부모, 교사를 대상으로 설문 조사를 실시 하였다. 설문지는 크게 평준화 제도, 현행 학교 수학 수업 그리고 수준별 수업에 대한 의견으로 구성하였고 분석은 SPSS 12.0 for windows 통계 패키지 프로그램을 활용하여 95%신뢰 수준에서 검정하였다. 분석 결과 첫째, 학생들은 평준화 제도를 대부분 찬성하는 입장으로 나타났지만, 평준화 지역에 있는 상위권 학생들은 비평준화 지역에 있을 경우 자신들의 성적이 향상되리라고 생각하고 있었으며, 또한 수준별 수업을 시행 했을 시 성적 향상을 기대하고 있음을 확인 할 수 있었다. 둘째, 학부모들 역시 평준화 제도에 대해서는 전반적으로는 찬성하는 입장으로 나타났지만 성적이 상위권인 학부모일수록 비평준화 제도를 선호하고 그 반대인 하위권인 학부모일수록 평준화 제도에 긍정적인 반응을 보임으로써 성적에 따라 상반된 입장을 보였다. 또한 자신의 자녀가 비평준화 지역에 있을 경우 상위권 학생의 학부모일수록 성적 향상을 그 반대인 학생의 학부모 일수록 성적의 하향을 예상하는 것으로 나타났다. 그리고 평준화 제도의 보완책으로 수준별 학습을 시행 하였을 때, 학부모들은 효과를 볼 거라고 예상하였고, 자녀들의 성적 또한 향상되리라고 예상하였다. 하지만 자녀들의 성적 향상에도 불구하고 과외를 그만두지 않는다는 학부모들도 적지 않았다. 셋째, 교사들 또한 평준화 정책에 관해서는 긍정적인 반응이 더 많았다. 하지만 실질적으로 학생들을 지도할 때, 교사들은 학생들의 수학 학습태도, 수학 성적은 비평준화 지역의 학생들이 더 나은 것으로 인식 하고 있었고, 비평준화 지역의 교사들이 평준화 지역 교사들보다 현 수학교육 제도에 더 만족하는 것으로 나타났다. 그리고 수준별 학습을 시행 했을 시 교사들 역시 수학 학습 효과가 있을 것으로 예상하였다. 결과적으로 응답자의 대부분이 고교 평준화 제도에 찬성하고는 있지만, 실제적으로는 응답자 자신들에게 도움이 되는 교육 정책을 선호하는 것으로 보여 진다. 따라서 이를 위한 대처 방안으로서 첫째, 학부모들에게 학교 선택권을 허용해야 하고 둘째, 사립학교의 자율성을 보장해 주어야 할 것이다.;Controversy about the equalization of high school level is based on not only the effectiveness and educational propriety of it but also the conflict of interest between related groups. The argument of each group is in justification for or against in decision and execution of the educational policy. Therefore it can be meaningful to analyze the background of the introduction, the pursuing process, and the achievements of the system for minimum confusion of the educational policy. For this reason, it is necessary to reanalyze the policy of equalization, which recently becomes controversial again. For this, previous research in relation to the level equalization of high school was reviewed and a questionnaire survey was conducted for students and their parents and teachers. The survey consisted of the parts to ask opinions about the level equalization, current mathematics study in schools, and the customized study, and the analysis has been done with the statistical package program of the SPSS 12.0 for windows and its confidence level of 95%. The results are as follows; Firstly, even though most of students are in favor of the level equalization, students with high marks in equalized areas think their marks would be higher if they are in the inequalized areas or in customized study classes. Secondly, most of their parents were also in favor of the level equalization. But they were divided since parents of high level students tend to prefer to inequalization whereas parents of low level students show positive reaction to the equalization. In addition, it was found that in the inequalized areas, parents of high level students expectedhigher marks and vice versa in the equalization system. As for the execution of customized study, a complementary policy for the equalization, both parents and students wererevealed to expect students' grade will be higher. However, the number of parents who will not stop tuition of their children werenot low even though they expected higher marks. Thirdly, more students had positive position on the equalization system. However, as for the practical teaching, teachers recognized students in inequalized areas are better than others in terms of learning attitude and grade of mathematics, and teachers in inequalized areas showed more satisfaction with the current system of math education than those in equalized areas. As for the execution of customized learning, teachers also expected that it would be efficient in learning mathematics. As a result, it is thought that most respondents support the level equalization of high schools, but they prefer an educational policy which is better for them. Therefore, it should be done to firstly, provide parents with an option to choose aschool and secondly, provide private schools with autonomy for the reasons above. With the current mathematics education of our country, it showed that all groups including teachers, students and parents were dissatisfied, both the students and parents thought that the importance of mathematics was high during the college entrance and the tuition for extracurricular mathematics lecture also showed up as high. Also, the conduct of students at non-equalized regions showed as better than the students at equalized regions. Also, the mathematics scores showed as lower as the system changed from non equalization to equalization and the reactions showed that the scores are expected to improve for the upper ranking group than the lower ranking group in case the lectures are performed by levels. In result, all differences in the position are estimated to have purpose in going to a better university by getting high scores. Therefore, the mathematics must be able to take its place as a creative and reasonable study that can play an important role in the society of the future and not merely as one of subjects for college entrance.
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