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식생활 라이프스타일에 따른 베이커리 제품 이용 행태

Title
식생활 라이프스타일에 따른 베이커리 제품 이용 행태
Other Titles
A study on Using Behavior of Bakery by dietary lifestyle
Authors
承惠淑
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 식품영양학과
Keywords
Dietary lifestylesBread and the cakesUsing behaviors of bakeries' products
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
李鍾美
Abstract
본 연구는 베이커리 제품 이용 소비자들의 인구 통계적인 특성에 따른 베이커리 제품 이용 행태를 베이커리의 주 제품인 빵류와 케이크류로 나누어 조사하고, 식생활의 라이프스타일에 따른 유형화를 통해 베이커리 제품 이용 행태를 분석함으로써 베이커리 시장의 다양한 형성을 위한 기초 자료를 마련하고자 하였다. 이를 위해 서울, 경기 지역의 성인 465명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 조사 대상자들은 남자(41.3%)보다 여자(58.7%)가 많았고, 연령은 20대-40대(86.7%)가 많았다. 직업별로는 학생(29.9%)과 주부(29.3%)가 많았고, 대부분이 핵가족의 형태(75.9%)였으며, 가구 월수입은 250-350만 원(26.0%)이 가장 많았다. 식생활 라이프스타일은 안전추구형(25.0%), 건강추구형(20.9%), 경제추구형(20.9%), 편의추구형(19.6%), 미각추구형(13.8%) 등의 5개 유형으로 유형화 되었다. 본 조사대상자들의 베이커리 제품 이용 양상은 빵류의 경우 식빵류가 가장 선호되었는데, 편의성과 맛 측면이 가장 큰 선택 동기였다. 케이크류는 생크림케이크류를 가장 선호하였고 맛과 기분충족 때문에 선택하는 동기 요인이 높은 것으로 조사되었다. 주로 프랜차이즈 베이커리, 자영 베이커리, 인스토어 베이커리(95.8%)에 직접 가서 보고(65.8%) 제품의 정보를 얻고 있었으며, 그곳에서 구매하는 주된 이유는 맛(33%)과 구매 편리(30%) 때문이었다. 베이커리 제품 이용 행태는 빵류의 경우 기호식(51.8%) 뿐만 아니라 주식 대용(11.8%)과 주식(10.1%)으로도 이용되었다. 점심과 저녁 사이, 아침에 가장 많이 이용되었고, 주 1-2회 집에서 주로 이용하였으며, 음료로는 주로 우유와 함께 취식하며 잼류, 과일류, 유지류, 채소류 등 함께 먹는 식품이 다양하였다. 반면에 케이크류는 기호식의 개념이 빵류보다 확고하고, 주로 점심과 저녁 사이 그리고 저녁에 이용하였다. 이용 빈도는 월 1-3회로 빵보다 적게 이용하였고, 주로 집에서 이용하지만 제과점에서 먹는 경우가 빵류 제품의 경우보다 많았다. 케이크류는 우유보다 커피와 함께 그리고 주로 과일류와 함께 먹는 것으로 조사되었다. 빵류와 케이크류 모두 식생활 계획에 의한 구매는 하지 않았고 양보다 질이 더 강조되었으며 케이크류의 정도가 더 했다. 이와 같이 취식용도, 취식 시간, 취식 장소, 취식 빈도, 식생활 계획에 의한 구매 정도, 질 추구 정도, 함께 먹는 동반 음료와 식품에서 베이커리 제품의 주 종류인 빵류와 케이크류는 이용 행태상의 유의적 차이를 나타냈다. 인구 통계적 특성과 식생활 라이프스타일에 따른 빵류 이용 행태는 연령, 직업, 성과 식생활 라이프스타일, 월수입, 가족형태의 순으로 영향을 미쳤고, 케이크류의 경우는 연령과 직업, 성, 가족형태와 월수입, 식생활 라이프스타일의 순으로 이용 행태에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 연령과 직업은 빵류와 케이크류 모두의 이용 행태에 영향을 미치는 중요한 요인인 반면에 가족형태는 영향력이 적은 요인이었다. 빵류의 이용 행태에서는 식생활 라이프스타일이 월수입에 따른 인구통계적 특성보다 중요하게 작용한 반면에 케이크류의 이용 행태에서는 식생활 라이프스타일보다 월수입에 따른 인구 통계적 특성이 중요한 요인으로 작용하였다.;The main products in bakeries study was conducted on a survey of the differences between the bread and the cakes, the bakery's behavior which were affected by dietary lifestyle. This study was also analyzed on the bakeries' dietary-lifestyle of people faced with consumer-centered period by the patterns of their dietary lifestyles, so that the segmented market of the bakeries could be categorized and made for basic data which may carry on desirable bakeries' dietary-life for the consumers. For this study, 465 adults in Seoul and Gyunggi province participated in the survey. Females for the survey were 58.7%, and males were 41.3%. Most of the people for this study were at the age of 20-40 (86.7%). When the 465 adults were classified by jobs, students were 29.9%, and housewives were 29.3%. Most family types were a nuclear family(75.9%). Monthly incomes per household were approximately 250-350 Million Won(26.0%). The questionnaires for survey were designed by important factors of the dietary lifestyles based on existed information researching lifestyles. 5 types of dietary lifestyles, as a result of the survey, were classified like these; Purity seeking Type(25.0%), Economy seeking Type(20.9%), Health seeking Type(20.9%), Convenience seeking Type(19.6%), Taste seeking Type(13.8%). As the result of the survey for the dietary-life behavioral difference of the bread and the cakes, sorts of White bread, Cook bread, European bread in order were highly preferred and had a motive factor for highlighted convenience. These sorts of the breads had not only a liking meal but also a concept as a snack and main meal. The breads were surely used between the afternoon and the evening, in case of a main meal, those were usually eaten with milk and a variety of jams, fruits, oils, and vegetables once or twice a week at home in the morning. In case of the cakes, sorts of Whipped-cream cake, Muffin · Pound cake, and Cheese cake in order were preferred, and had a high motive for taste and satisfaction. The cakes as the concept of the liking meal were stronger than the breads. Those cakes were usually eaten between the afternoon and the evening or in the evening once to third times per month, and the cakes had a higher ratio of eating in bakery shops than the breads at home. It was also surveyed that the cakes were eaten with coffee and fruits. Therefore, the differences of the preferred bread and the cakes, the choice motives for bread and cakes which are the main products in bakeries' markets were convenience and taste for bread and taste and satisfaction for cakes. The Using behaviors of bakeries' products were different in bread and the cakes. For example, eating use, eating time, eating place, eating frequence, planed purchase, quality seeking, with drinks and foods. Using behaviors of bakeries' products in accordance with population statistical characteristics and dietary lifestyles were different in the bread and the cakes. In case of the bread, age, occupation, sex, dietary lifestyle, monthly income, family type in order were main factors related to the using behaviors. In case of the cakes, age, occupation, sex, monthly income, family type, dietary lifestyle in order were important factors related to the using behaviors. Therefore, age and occupation were the significant factors that might affect the using behaviors in both the bread and the cakes, however, family type was the less influencing factor. The dietary lifestyle was more important factor than the monthly income for the bread's using behaviors, but the monthly income was more important factor than the dietary lifestyle for the cakes' using behaviors. This study might affect the formation of segmented bakeries' market on the basis of the trends and the differences of bakery dietary-life behaviors connected with the classification of dietary lifestyles. It is considered that the study would be applicable for the basic data to predict new bakeries' market.
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