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아동의 성격 특성에 관한 일 연구

Title
아동의 성격 특성에 관한 일 연구
Authors
엄경아
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원 가정과교육전공
Degree
Master
Abstract
본 연구는 한 개인의 성격에 가정 환경이 크게 영향을 미친다는 선행 연구를 근거로, 형제수, 출생순위 및 어머니의 결혼 만족도가 아동의 성격과 어떠한 관련이 있는가를 규명 해 보고자 하였다. 본 연구를 위한 문제는 다음과 같다. 1. 국민학교 남녀 아동의 성격 특성은 일반적으로 어떠한가? 2. 형제 자매 관계(형제수, 출생순위)에 따라 아동의 성격은 차이가 있을 것인가? 3. 어머니의 결혼 만족도는 아동의 성격과 상관이 있을 것인가? 연구 대상은 서울 시내 국민학교에 재학중이면서 부모와 동거중인 5~6학년 아동 200명과 그의 어머니 200명이었다. 결혼 만족도를 측정하기 위해서 Roach(1975)가 고안한 MSS를 Bowden (1977)이 타당화 연구를 해서 48문항으로 재구성한 것을 우리 나라 문화권에서 타당하다고 본 이 인수(1986)의 결혼 만족도 척도를 사용하였다. 인성검사는 정범모(1983)가 제작한 국민학교 고학년용 인성검사를 사용하였다. 회수된 자료는 연구 문제에 따라 단순 빈도, 백분율, 상관분석, ANOVA, 사후 검증등을 실시하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 1. 성격 검사에서 전체적으로 아동들은 사회성의 점수가 가장 높고, 안정성의 점수가 가장 낮았다. 그리고 남아는 여아보다 활동성, 충동성의 점수가 높았고, 여아는 남아보다 지배성, 안정성, 사려성, 사회성의 점수가 높았지만, 유의도 검증에서는 어느 성격 특성도 남아와 여아간에 유의한 차이가 나타나지 않았다. 2. 형제수와 아동의 성격은 유의한 상관이 없었지만, 형제수에 따라 아동의 안정성은 유의한 차이가 났다. 즉 형제수가 2명인 아동은 3명이상인 아동보다 안정성이 더 높다. 남아의 경우는 형제수와 충동성은 상관이 있었고, 여아의 경우는 형제수와 활동성, 안정성이 상관이 있었지만, 안정성만이 유의한 차이가 났다. 즉 형제가 셋 이상인 남아는 두 형제 뿐인 남아보다 충동성이 높고, 형제가 둘인 여아는 셋 이상인 여아보다 안정성이 높았다. 3. 출생순위와 아동의 안정성은 상관이 있다. 즉 장자, 독자, 중간자와 말자의 순으로 안정성이 높았다. 남아의 경우, 출생 순위와 안정성은 유의한 상관이 있는 것으로 나타났으며, 장남은 차남보다 안정성이 더 높았다. 또한, 충동성의 경우는 출생순위에 따른 차이가 나타나 차남이 장남보다 충동성이 더 높았다. 결국, 장남은 차남보다 안정성이 높고 충동성이 낮으며, 차남은 장남보다 안정성이 낮고 충동성이 높다고 할 수 있다. 그러나, 여아의 경우는 출생 순위와 성격 특성간에 유의한 차이가 없었다. 4. 어머니의 결혼 만족도와 아동의 사회성은 유의한 상관이 있었으며, 유의적인 차이는 아니지만 어머니의 결혼 만족도 수준이 높을수록, 아동의 사려성의 평균 점수는 높았다. 남아의 경우, 어머니의 결혼 만족도와 지배성, 사회성은 유의한 상관이 있는 것으로 나타났다. 여아의 경우는 대체로 어머니의 결혼 만족도와 성격 특성간에는 유의한 상관이 없었는데, 안정성에서만 유의한 차이가 나타났다. 즉 어머니가 결혼 생활에 만족하거나 불만족할 때, 결혼 만족도가 중간인 경우보다 안정성이 높게 나타났다. 그리고, 유의한 차이는 아니지만 어머니가 결혼 생활에 만족할 수록, 남아와 여아의 지배성과 사회성은 높은 것으로 나타났다. 그러므로, 어머니의 결혼 만족도는 아동의 성격과 정적인 상관이 있다. 즉 어머니의 결혼 만족도는 아동의 바람직한 성격특성과 관련이 있다고 할 수 있다. 그런데, 본 연구는 형제수, 출생 순위 연구에서 성차와 연령차 등의 변인을 고려하지 않았다는 제한점을 지닌다. 그러나, 본 연구는 어머니의 결혼만족도가 아동의 성격 형성에 영향을 미칠 수 있다는 점을 시사하고 있고, 아동 성격 연구와 가족 관계 연구에 관한 기초 자료가 될 수 있다는 점에서 의의가 있다고 본다.;The purposes of this study are to explore what the number of siblings, 'the-order of birth,.date; the mothers' satisfaction with their marriage have something to do with children's character, on the assumption of the previous studies that the circumstances of a family shave a great effect on the character of-an individual. To proceed this study, following questions are asked : 1. What are the general characteristics of the boys and girls in the primary-school? 2. Is there any difference among children's characters in terms of the relations of siblings (the number of their siblings, the order of their birth date, etc)? 3. Do the satisfaction their mothers feel with their marriage have something to do with their children's characters? The subjects of the study are ,200 boys and girls in the fifth and sixth grades in primary schools and same number of their mothers. In order to measure the satisfaction of the mother group with their marriage, Lee In-soo's(1986) Marriage Satisfaction Scale is used, which seems to be suitable for the Korean culture and is employed from the Bowdem's(l977) MSS with 48 items reorganized anew after the study of its appropriateness which was developed by Roach (1975), And, for the humanity examination, Jung, Bum-mo's Humanity examination for the upper grades of primary school is used. Collected materials are analanyzed with regards to the simple frequency, percentage, interrelational analysis, ANOVA, and follow-up test. The findings of the study are as follows : 1. In the character examination, generally, children show the highest points in the 'sociality but the lowest points in the stability. And, boys have more points in the items of the activity and impulse than girls, while the latter do more points in the items of the governing, stability, prudence, and sociality than the former. The examination of significance, however, does not show any characteristical difference of characters between both sexes. 2. There is not found any interrelations between the number of siblings and the children's characters. But the number is disclosed to have an effect on the children's stability. In other words, the stability point of a child with two siblings is higher than that of a child with, for example, three. For boys, the number have something to do with the impulse, and for girls, with activity and stability : There is not discovered any significant difference among items except the stability. In short, a boy with more than three siblings is more likely to be of activity than a boy with two and a girl with two siblings is more likely to be of stability than a girl with three. 3. The order of birth date has something to do with the children's stability. Namely, the degree of stability is higher in the order of the eldest child, the only child, the middle child, and the youngest child. For the boys, this order, is revealed to have something to do significantly with the stability as the eldest child is more likely to be stable than the second child. And when it comes to the impulse, the order shows different degrees as the second child is more impulsive that the eldest child. Consequently, the eldest child is likely to be stabler but less impulsive than the second, whereas the second child is likely to be less stable but more impulsive than the eldest. For girls, however, there is no any significant interrelation between the order of birth date and their characters. 4. It is discovered that the mothers satisfaction with their marriage has something to do significantly with the children's sociality and, the higher the mothers' satisfaction with their marriage is, though not significantly different, the higher the children's prudence. For boys, there is significant interrelation between their mothers' marriage satisfaction and their governing and sociality. For girls, generally speaking, their mothers' marriage satisfaction does not have something to do with their characteristical characters except the stability. In other words, when their mothers do or do not satisfy with their marriage, their stability is relatively higher than when their mothers' satisfaction is just so-so. And, though it does not vary significantly, boys and girls' governing and sociality are relatively higher when their mothers satisfy with their marriage. Thus, it may be concluded that their mothers satisfaction with their marriage is positively interrelated with children's characters. By the way, It must be noted that this study is somewhat subject to restriction in the study of the number of siblings and the order of birth date because the differences of sexes and ages are not taken into consideration. The significance of this study, however, does lie in suggesting that the harmonious relations between parents may have an effect on the development of children's characters and also being used as a basic data for the study of children's character or of the
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